• دوشنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۲ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92082716332
  • خبرنگار : 71021

ایران چگونه دل چینی‌ها را می‌رباید؟

ایران چگونه دل چینی‌ها را می‌رباید؟

سفیر ایران در چین با فرستادن نامه‌ای به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری‌، سه درخواست مهم چینی‌ها را از ایران مطرح کرد تا با رفع آن‌ها، گردشگران چینی به ایران گسیل شوند.

سفیر ایران در چین با فرستادن نامه‌ای به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری‌، سه درخواست مهم چینی‌ها را از ایران مطرح کرد تا با رفع آن‌ها، گردشگران چینی به ایران گسیل شوند.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در نامه‌ی سفیر ایران که البته برخی نمایندگان بخش خصوصی گفته‌اند که چندان از آن مطلع نیستند، سه موضوع اساسی‌ شامل معرفی ایران و جاذبه‌های گردشگری آن‌، افزایش تعداد راهنمایان تور چینی‌زبان و حل مشکل کمبود غذا و رستوران چینی به‌عنوان درخواست مطرح شده‌اند.

ایران در سال 2011 میلادی به فهرست مقاصد سفر چین Approved Destination Status) ADS) پیوست و یکصدویازدهمین جایگاه این فهرست را از آن خود کرد. چین، کشورهایی را که نام‌شان در این فهرست نباشد‌، مقصدی امن و مطمئن نمی‌داند و آژانس‌های گردشگری این کشور نیز اجازه‌ی تبلیغ تورهای آن کشور را ندارند. با این‌که اضافه شدن نام ایران به این فهرست، یک موفقیت به‌شمار می‌آید، اما واقعیت این است که ایران در دو سال گذشته، تقریبا کاری در چین انجام نداده، به‌جز حضور در چند نمایشگاه گردشگری آن کشور که خیلی هم اثرگذار نبودند. تا پیش از وارد شدن نام ایران به این فهرست‌، بیشتر چینی‌ها با انگیزه‌ی تجارت و کار به ایران سفر می‌کردند؛‌ اما حالا شکل و انگیزه‌ی سفر آن‌ها اندکی تفاوت کرده است.

چینی‌ها در طول این دو سال که به ایران سفرهایی داشتند،‌ نواقصی را در خدمات گردشگری ایران دیدند که باعث شده است تعاملات گردشگری دو طرف چندان روبه توسعه نباشد‌.

مسعود کمالی اردکانی، رایزن اقتصادی پیشین ایران در چین‌ درباره‌ی این نواقص که سفیر ایران در چین نیز در نامه‌ای به آن‌ها اشاره کرده است، به خبرنگار ایسنا گفت: درخواست آژانس‌های تورگردان چینی که از ایران دیدن کردند و نواقصی را در ارائه‌ی خدمات گردشگری به چینی‌ها از نزدیک مشاهده کردند،‌ شامل کمبود غذا و رستوران چینی‌، کمبود مترجم مسلط به زبان چینی و گران بودن قیمت تورهای ایران نسبت به کشورهای همسایه بود که این نواقص به سازمان میراث فرهنگی وگردشگری ایران نیز انتقال داده شد و انتظار می‌رود با تلاش تیم جدید در این سازمان‌، این مشکلات برطرف شوند.

او همچنین تأکید کرد: از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این انتظار می‌رود که نسبت به رفع این موانع‌، سریعا اقدام و زمینه‌ی حضور چینی‌ها را در بازار گردشگری ایران فراهم کند.

در واقع، ایران از همان دو سال پیش‌ تصمیم‌هایی را برای آموزش راهنماهای چینی‌زبان و به‌کارگیری مترجمان چینی‌، ایجاد رستوران‌های چینی و همچنین پخش تیزرهای تبلیغاتی ایران در تلویزیون این کشور گرفته بود؛‌ ولی همه‌ی آن‌ها در حد فکر باقی ماندند و ایران عملا این دو سال را از دست داد و میدان را برای 110 رقیب دیگر، خالی کرد.

این روزها بار دیگر، رییس جدید از گام جدی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای هدف‌گذاری روی بازار چین سخن گفته و کمیته‌ی بازاریابی را تشکیل داده تا در عین بازنگری روی بازارهای هدف قدیمی درباره‌ی چین هم تحقیق کند‌، شاید به همین خاطر، سفیر ایران در چین نیز پس از گذشت دو سال، در نامه‌ای درخواست‌هایی جدی یا مشکلات موجود را مطرح کرده است. البته رایزن اقتصادی پیشین ایران در چین، بارها در گفت‌وگوهایی با خبرنگار ایسنا اعلام کرد که سفارت ایران خیلی پیگیر گسترش تعاملات گردشگری دو کشور و بویژه حضور ایرانی‌ها در نمایشگاه‌های گردشگری چین بوده‌، اما از داخل کشور گامی جدی برداشته نشده است.

حال در این میان که مسوولان جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بعد از این همه فرصت‌سوزی و پیش‌روی رقبا‌، متوجه ظرفیت بالای گردشگران چینی شده‌اند و می‌خواهند مشکلات آن را که قطعا به زمان و سرمایه‌ی بیشتری نیاز دارد، مرتفع کنند و از سوی دیگر، تحولات سیاسی جهان و داخل کشور سبب تغییر رویکرد کشورهای اروپایی و آمریکایی و همچنین افزایش تمایل گردشگران این کشورها برای سفر به ایران شده، این پرسش مطرح است که ورود عجله‌ای و سرعتی به بازاری که در مقابل اروپا و آمریکا نسبت به ایران، شناخت نادرست و کمی دارد‌، فایده‌ای هم می‌تواند داشته باشد یا صرفا این هدف‌گذاری به یک برنامه‌ی هیجانی موقتی منتهی خواهد شد؟ مسأله‌ی دیگر آن است که آیا بهتر نیست متولیان گردشگری آن هم در این شرایط که صراحتا اعلام می‌کنند، بودجه‌ای ندارند، روی کشورهای اروپایی و آمریکایی که چراغ سبز به توسعه‌ی رابطه‌ی گردشگری با ایران نشان داده‌اند، تمرکز بیشتری به‌منظور حفظ و گسترش آن‌ها داشته باشند و در این فاصله مانند سایر کشورها، نخست زیرساخت‌ها را برای چینی‌ها مهیا کنند؟

عباس پیرمرادیان، رییس جامعه‌ی راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی با تأیید کم بودن تعداد راهنماهای چینی‌زبان در ایران و با اشاره به فعالیت صرفا دو یا سه راهنمای چینی‌زبان در کل کشور‌، در پاسخ به پرسش‌های مطرح در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: واقعیت این است که چین از نظر گردشگری در جهان، سونامی راه خواهد انداخت؛ اما اگر نتوانیم خودمان را از این وضع خارج کنیم و حرکت نکنیم حتما در این سونامی غرق می‌شویم.

اما افشین عزیزی، مدیر یک آژانس گردشگری که سال‌ها است روی بازار چین کار می‌کند، در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: هنوز ایران برای چینی‌ها معرفی نشده است. علاوه بر این، گزارش‌ها و آمارها نشان می‌دهد مقاصد فرهنگی جایگاه زیادی برای گردشگران چینی ندارند و اولویت آن‌ها تفریح و خوش‌گذرانی است. حالا به فرض این‌که وضعیت راهنما و غذای چینی درست شد و ایران را هم معرفی کردیم، ولی این چینی‌ها را کجا قرار است اسکان دهیم‌، وقتی همین حالا برای گرفتن یک اتاق در هتل‌های اصفهان درگیر هستیم؟! آیا شهری مانند اصفهان باید فقط دو هتل پنج ستاره داشته باشد؟!

او ادامه داد: اگر زیرساخت آماده داشتیم، خیلی خوب بود و سریع به این بازار وارد می‌شدیم تا از قافله جا نمانیم‌؛ ولی در این اوضاع بدون بودجه که سازمان مدام از آن حرف می‌زند‌، بازارهایی داریم که با کمی کار می‌توان گردشگران بیشتری را از آن‌ها جذب کرد، مثل آمریکا که در حال حاضر بسیار مستعد است و فقط باید کمی سخت‌گیری‌ها را بویژه در بخش روادید برای آن‌ها کم کرد.

عزیزی با اشاره به درخواست چینی‌ها از ایران و کمبودهای موجود، اظهار کرد: مشکلات مطرح‌شده کاملا قابل حل است. درباره‌ی راهنما که تعداد آن‌ها واقعا کم است، با اندکی تعامل با دفتر امور هماهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که امور راهنمایان تور زیر دست آن پیگیری می‌شود‌، می‌توان این مشکل را حل کرد.

وی بیان کرد: درباره‌ی تبلیغ ایران در چین نیز به‌صراحت باید گفت، ایران حدود سه سال است، در نمایشگاه‌های درست و حسابی گردشگری چین حضور نداشته است. اگر واقعا می‌خواهیم در این کشور حضور پررنگ و جدی داشته باشیم، باید این مسائل را حل و تیزرها و تبلیغات خود را در جای مناسبی پخش کنیم، نه در نمایشگاه‌هایی که اسم‌شان هم به‌سختی بین چینی‌ها مطرح می‌شود.

این تورگردان سپس گفت: اگر واقعا می‌خواهیم چینی‌ها ایران را بشناسند‌، اول از همه، مثلا باید یک‌هزار خبرنگار را از آن کشور‌ به ایران بیاوریم تا ببینند در کشور ما چه خبر است، نه این‌که وقتی یک خبرنگار می‌خواهد بیاید، از هزار فیلتر عبور کند و دست آخر هم با هزار مدل محدودیت و کنترل سفر کند و گزارش بگیرد. اگر واقعا می‌خواهیم کاری کنیم باید این موانع را برداریم و راه را باز کنیم.

محمدعلی واقفی، مدیر آژانس گردشگری دیگری که در بازار چین تمرکز دارد، در اظهار نظری متفاوت نسبت به همکار خود، گفت: این‌که چرا ما به بازار چین اهمیت می‌دهیم، از این نظر است که چینی‌ها در این سال‌ها برخلاف بیشتر کشورهای دنیا‌، مشکل اقتصادی نداشتند و بسیاری از گردشگران این کشور، سفرهای لوکس انجام می‌دهند. ارزش دارد روی بازار چین کار کنیم. علاوه بر این، تعداد گردشگران این کشور قابل قیاس با هیچ کشور دیگری نیست.

او درباره‌ی گرایش بیشتر چینی‌ها به مقاصد تفریحی و جذابیت کم مقاصد فرهنگی برای گردشگران این کشور، بیان کرد: گرایش به مقاصد تفریحی برای خوشگذرانی فقط به چینی‌ها مربوط نمی‌شود، تقریبا 70 درصد اروپایی‌ها هم برای تفریح سفر می‌کنند‌؛ ولی در این میان، چند درصدی هم هستند که با انگیزه‌های فرهنگی و برای دیدن آثار تاریخی سفر می‌کنند و این، ارزش گذاشتن وقت و سرمایه را دارد.

این تورگردان در پاسخ به این پرسش که در شرایط کنونی، تمرکز روی کدام بازار هدف بیشتر جواب می‌دهد‌، اروپا و آمریکا یا چین‌؟ اظهار کرد: برای اروپایی‌ها‌، ایران یک مقصد شناخته‌شده است‌؛ اما مشکلی طی این سال‌ها وجود داشت و آن، وضع اقتصادی و بحران‌زده‌ی اروپایی‌ها بود‌، مسأله‌ی دیگر هم به اوضاع داخلی کشور ما مربوط می‌شد که سبب انتشار تبلیغات منفی از ایران در جهان شد و به‌دنبال آن هم درخواست برای سفر به ایران کاهش یافت.

وی ادامه داد: البته اکنون اتفاق‌های خوبی افتاده‌ و ایران به‌عنوان کشوری مطرح شده که می‌خواهد با جهان تعامل کند و این، در افکار گردشگران تأثیر مثبت داشته است. از سوی دیگر، به‌خاطر بحران منطقه، بعضی مقاصد فرهنگی مانند تونس، مصر‌، سوریه و لبنان ناامن شده‌اند و گردشگران دنبال مقاصد فرهنگی جایگزین می‌گردند. اتفاق مهم دیگر، برابری نرخ ریال و ارز است که قیمت سفر به ایران را برای گردشگران خارجی رقابتی کرده و همه‌ی این‌ها سبب افزایش تقاضا از اروپا و آمریکا برای سفر به ایران شده است.

واقفی اضافه کرد: کمبودهایی که چینی‌ها برای سفر به ایران به آن‌ها اشاره کرده‌اند‌، صد درصد درست و کاملا منطقی است. ما از نظر تعداد گردشگر کاملا در مضیقه هستیم. فقط دو راهنمای چینی‌زبان داریم و بقیه، مترجم چینی‌زبان هستند که تسلط کافی هم ندارند و این شرایط اصلا پاسخگوی نیاز بازار چین نیست.

این عضو جامعه‌ی تورگردان همچنین کمبود رستوران و غذای چینی را یک معضل جدی دانست و افزود: اگر واقعا می‌خواهیم درصدی از این بازار را به‌دست آوریم، باید این درخواست‌ها و کمبودها را جدی بگیریم. امیدوارم با آمدن معاون جدید گردشگری که فردی دنیادیده است، به دو زبان تسلط دارد و سابقه‌ی حضور در سازمان همکاری‌های شانگهای را هم دارد، به توسعه‌ی تعاملات گردشگری با چین کمک شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha