• چهارشنبه / ۶ آذر ۱۳۹۲ / ۰۱:۲۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92090604054
  • خبرنگار : 71157

کتاب‌های محبوب علی خدایی

کتاب‌های محبوب علی خدایی

علی خدایی کتاب‌های محبوبش را معرفی کرد.

علی خدایی کتاب‌های محبوبش را معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این داستان‌نویس در معرفی کتاب‌های مورد علاقه‌اش نوشته است: «من از زمانی که کتاب می‌خوانم، یک‌سری کتاب بود که خواندن‌شان مد بود و خیلی‌ها آن کتاب‌ها را می‌خواندند و استادان ما توصیه می‌کردند که این کتاب‌ها را برای خواندن انتخاب کنیم، البته آن زمان این‌ کتاب‌ها وجود داشتند. یادم است که وقتی خیلی جوان بودم، می‌گفتند 10 رمان بزرگ دنیا را بخوانید. «دن آرام» شولوخف، «باباگوریو» و «سرخ و سیاه» جزو این رمان‌ها بودند.

«بر می‌گردیم گل نسرین بچنیم» لافیت هم از کتاب‌هایی بود که می‌گفتند یکی از بهترین رمان‌هاست که باید بخوانیم، خیلی از این کتاب‌ها پاپیولار بودند. بعد از انقلاب کتاب‌هایی مثل «ژان کریستوف» یا «جان شیفته» مد شد، خیلی از خانم‌ها وقتی «جان شیفته» را می‌خواندند، خود را جای آنت داستان می‌گذاشتند، یک دوره هم کتاب‌های سیلونه مد شد.

اما برای من کتاب‌های محبوب آناتومی خاصی را بیان می‌کردند که به شکل حرکت خود را نشان می‌دادند، این حرکت‌ها به آن رمان‌ها جسمیت می‌داد و همواره برایم خاطرات خوب دارند، بنابراین وقتی از این کتاب‌ها بدون ترتیب نام می‌برم، کتاب‌هایی هستند که با آن‌ها خاطرات خوب دارم و برایم حرکت‌ها و اتفاق‌های تازه‌ای شکل داده‌اند که بخش‌هایی از زندگی من بودند، ولی نمی‌دانم این رمان‌ها در زندگی‌ام تاحالا تأثیرگذار بودند یا نه. درهر حال برای انتخاب این رمان‌ها مجبور شدم خیلی از رمان‌های محبوبم را کنار بگذارم و انتخاب برایم خیلی سخت بود.

1- «مادام بوواری» گوستاو فلوبر

2- «خشم و هیاهو» ویلیام فاکنر

3- «صد سال تنهایی» گابریل گارسیا مارکز

4- «ناتور دشت» جی.دی سلینجر

5- «مرشد و مارگریتا» بولگاگف

6- «خداحافظ گاری کوپر» رومن گاری

7- «رگتایم» ال. دکتروف

8- «حباب شیشه» سیلویا پلات

9- «زندگی در پیش رو» رومن گاری

10- «اگر شبی از شب‌های زمستان مسافری...» ایتالو کالوینو

و من مجبور شدم از کتاب‌های مارگریت دوراس، ناتالیا گینزبورگ، کتاب «مالون می‌میرد» بکت، «بیلی باتگیت» دکتروف، «پدرو پارامو» رولفو، «انفجار در کلسیای جامع» آلخو کارپانتیه، «خانواده من و بقیه حیوانات» جرالد دارل و «عزیز» اولین وو، «هکل بری فین» مارک تواین، «آن‌ها به اسب‌ها شلیک می‌کنند» هوراس مک کوی و «بچه‌های کوچک این قرن» کریستیان روشفو بگذرم.

کتابی که خیلی دوست دارم و همیشه به آن مراجعه می‌کنم و تکه‌ای از آن را مرور می‌کنم، «ات‍وب‍ی‍وگ‍راف‍ی‌ آل‍ی‍س‌ ب‍ی.‌ ت‍ک‍لاس‌» ن‍وش‍ت‍ه‌ گ‍رت‍رود اس‍ت‍ای‍ن‌ است.

رمان‌های محبوب ایرانی را هم جدا می‌نویسم.

1- «یکلیا و تنهایی او» تقی مدرسی

2- «شازده احتجاب» هوشنگ گلشیری

3- «فیل در تاریکی» قاسم هاشمی‌نژاد

4- «سووشون» سیمین دانشور

5- «چشمهایش» بزرگ علوی

6- «بوف کور» صادق هدایت

7- «شب هول» هرمز شهدادی

8- «سفر شب» بهمن شعله‌ور

9- «شب یک و شب دو» بهمن فرسی

اگر می‌گفتید که 50 کتاب، می‌توانستم راحت‌تر انتخاب کنم.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha