• شنبه / ۹ آذر ۱۳۹۲ / ۱۴:۱۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92090906242
  • خبرنگار : 71464

اصلاح نام «امامزاده بیژن»

اصلاح نام «امامزاده بیژن»

شاید شنیده باشید که «امامزاده بیژن» واقعا در استان مازندران وجود دارد، اما نام این امامزاده در واقع «امامزاده بی‌جِن» بوده که در طول سال‌ها در نزد عامه به «بیژن» تغییر کرده است. بعد از اطلاع‌رسانی در این‌باره و حساسیتی که سازمان اوقاف و امور خیریه نسبت به این موضوع داشت، تابلوی این امامزاده برداشته و تابلوی جدیدی جایگزین آن شد.

شاید شنیده باشید که «امامزاده بیژن» واقعا در استان مازندران وجود دارد، اما نام این امامزاده در واقع «امامزاده بی‌جِن» بوده که در طول سال‌ها در نزد عامه به «بیژن» تغییر کرده است. بعد از اطلاع‌رسانی در این‌باره و حساسیتی که سازمان اوقاف و امور خیریه نسبت به این موضوع داشت، تابلوی این امامزاده برداشته و تابلوی جدیدی جایگزین آن شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در گذشته به‌دلیل وجود دو امامزاده به نام «سیدمحمد» در روستای «کُپ سفلی» از توابع استان مازندران، نام یکی از آن‌ها، به انتخاب مردم محلی تغییر کرد؛ آن‌ها برای یکی از امامزاده‌ها، نام «بی‌جِن» را انتخاب کردند، به این دلیل که آن مکان را بدون جن می‌دانستند و بعدها، «بی‌جن» در محاوره به «بیژن» تغییر کرد.

حجت‌الاسلام عبدالله ولی‌نژاد - سرپرست اداره‌ی اوقاف و امور خیریه‌ی شهرستان نور - شهریوماه امسال، درباره صحت وجود امامزاده‌ای معروف به «سید بیژن» در مازندران به خبرنگار ایسنا گفت: شاید تا چند سال پیش، کمتر کسی نام امامزاده «سید بیژن» را شنیده بود؛ اما از دو سال پیش که ضریح‌گردانی در برخی شهرستان‌های استان مازندران انجام شد، این نام نیز بر سر زبان‌ها افتاد. خیلی‌ها به این امامزاده اعتقاد دارند و با توجه به بررسی‌ها و تحقیقات ما، امامزاده بیژن صاحب کرامت است.

در این‌باره، امیر هاشمی‌مقدم - پژوهشگر حوزه‌ی مردم‌شناسی و ایران‌شناسی - نیز مهرماه امسال، اظهار کرد: در بررسی‌هایی که درباره‌ی «امامزاده بیژن» انجام دادم، متوجه شدم به باور اهالی، امامزاده بیژن، سید یا درویشی بوده که در گذشته‌ای نه‌چندان دور، روبه‌روی اتاق گلی‌اش می‌نشست و مردم او را باور داشتند. او بین اهالی به «امامزاده بی‌جن» معروف است، «بی‌جن» یعنی امامزاده‌ای که جن ندارد.

حالا بعد از انتشار اخباری درباره‌ی نام این امامزاده در رسانه‌ها، اداره‌ی اوقاف و امور خیریه‌ی شهرستان نور در مازندران، تابلوی قبلی را برداشته و با اصلاح نام «امامزاده سیدمحمد» از «بیژن» به «بی‌جِن» تلاش کرده تا در راستای اصلاح نامی که به اشتباه بین مردم معروف شده و در شبکه‌های اجتماعی فضای سوء تفاهمی ناخوشایندی را ایجاد کرده بود، گام مهمی بردارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۹-۰۹ ۱۷:۵۶

امامزاده‌هاي جعلي در ايران كم نيستند. سازمان اوقاف بايد طرح ملي بررسي اصالت و ساماندهي امامزاده‌ها را در سطح كشور اجرا كند

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۰۹ ۱۸:۲۱

به نظر من "بي جن" خواندن امامزاده استدلال بسيار ضعيفي دارد و حتي از بيژن غيرعادي‌تر مي‌نمايد. چرا که امامزاده‌ها هميشه به نامشان معروف مي‌شده‌اند. البته خبر هم اشاره‌اي ندارد که اداره اوقاف چگونه به اين نتيجه رسيده است که نام امامزاده، "بيژن" نبوده و "بي‌ جن" بوده. دوم اينکه چه اشکالي به نام بيژن براي يک سيد است و احتمالا ايشان تنها امامزاده‌اي نيستند که نام ايراني دارند. سوء تفاهم‌ها و آنچه در افواه مردم رايج است بعد از مدتي کارکرد خود را از دست داده و محو مي‌شوند و نبايد به اين استدلال نام امامزاده‌اي را تغيير داد.

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۰۹ ۱۹:۲۲

مطالب قبل را مطالعه كنيد متوجه مي‌شويد چرا اسم ايشان از بيژن به بي‌جن تغيير كرده‌است. اسم ايشان اساسا بيژن نبوده و بي‌جن بوده‌ است

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۰۹ ۲۰:۲۷

چه مشكل اساسي از كشور حل شد. خدا را شكر به خاطر اين همه تدبير

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۰۹ ۲۰:۵۹

متن با اين فرض نوشته شده که نام "بيژن" براي يک امامزاده بايد غلط باشد. در صورتيکه هيچ دليلي ندارد اين اسم غلط باشد. آيا يک امامزاده بعد از مهاجرت به ايران نمي‌توانسته نام بيژن را براي خود انتخاب کند؟ مگر اسامي ما ايراني‌ها اغلب عربي نيست؟ چرا نبايد نام يک عرب‌تبار ايراني باشد؟ بعلاوه آيا شما يک عرب را مي‌شناسيد که نام او "بي جن" باشد؟

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۱۰ ۰۰:۰۴

سلام. متاسفانه بدليل فشر بسيار زياد نا آگاهان، نام تاريخي سيد بيگناه و يا همان سيد بيژن را تغيير داده و نام ساختگي بي جن را جايگزينش کرده اند بنا بر اطلاعات مکتوب تاريخي، طايفه بيژني از قرن نهم در مازندران ساکن بوده و سادات بيژني مازندران و لوسان و همينطور بيژني هاي بابل و بندپي از نسل ايشان هستند. نام مستعار اين بزرگوار بيژن (به معناي بي‌گناه) بوده و احتمالا نام اصليشان محمد است. بدليل اينکه در زبان مازني حرف ژ نداريم و در کلماتي که حرف ژ داشت ج تلفظ مي‌شد و همينطور کاتبان که با رسم‌الخط عربي آشنا بودند گچ پژ را در نوشته‌هاي خود بکار نمي‌بردند، بيژن، بيجن تلفظ مي‌شده و داستان بي حن بودن اين مکان، جديد و ساختگي است. طايفه بيژني 90 سال قبل نام خانوادگي بيژني را براي خود برگزيدند نه بي جني. خواهشمنديم جلوي اين تحريف تاريخي گرفته شود.

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۱۰ ۱۰:۱۶

در گويش مازندراني قديم (طبري) حرف ژ وجود نداشت و معادل آن ج بود و اساسا تلفظ اسم بيژن در مازندران با کسره ژِ يا همان جِ صورت مي‌گرفت و مي‌گيرد پس تلفظ صحيح بيژَن به مازندراني قديم بيجِن مي‌شود. در ثاني هيچ جاي مازندران و ايران به امامزاده‌ها و بزرگان خود لقب جن نمي‌دهند که اين دوميش باشد

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۱۰ ۱۲:۲۸

فکر ميکنم اومدن درستش کنند خرابترش کردند

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۰۵ ۱۶:۳۲

اتفاقا برعکس این احتمال بسیار وجود داره که اصلا ایشون عرب نبوده و وقتی اعراب وارد مازندران شدند چون در زبانشون {ژ و گ وپ وچ} ندارند بجای بیژن نام ایشون رو بی جن تلفظ میکردند این با تغییر نام های سایر نقاط ایران توسط اعراب سازگار تر هست مثل (استان پارس) که شده (استان فارس) و شهر( پریم از توابع ساری) که به (شهر فریم )تغییرش دادند.