• دوشنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۲ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92091107834

نگاهی به جزییات روز نخست اجلاس یونسکو/ پرونده چوگان امروز بررسی می‌شود

نگاهی به جزییات روز نخست اجلاس یونسکو/ پرونده چوگان امروز بررسی می‌شود

به احتمال زیاد، پرونده ثبت بازی باستانی چوگان در فهرست میراث ناملموس سازمان یونسکو تا ساعاتی دیگر در باکو مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به احتمال زیاد، پرونده ثبت بازی باستانی چوگان در فهرست میراث ناملموس سازمان یونسکو تا ساعاتی دیگر در باکو مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هشتمین اجلاس سالانه کمیته میراث ناملموس سازمان یونسکو با حضور حدود 600 نماینده از 95 کشور جهان ساعاتی قبل در شرایطی در پایتخت جمهوری آذربایجان گشایش یافت که به احتمال فراوان پرونده ثبت جهانی بازی باستانی چوگان امروز - دوشنبه - مورد بررسی قرار می‌گیرد.

روند کلی اجلاس امسال کمیته میراث ناملموس سازمان یونسکو به این شکل است که پس از برگزاری مراسم افتتاحیه شامل قرائت پیام الهام علی‌اف، رییس جمهور آذربایجان و پخش پیام ویدئویی دکتر «ایرینا بوکووا»، مدیرکل سازمان یونسکو و قرائت گزارش‌ها در زمینه اقدامات انجام شده در فاصله اجلاس قبلی تا اجلاس امسال، شرایط 11 میراث ناملموس نیازمند حفاظت سازمان یونسکو که در اجلاس‌های قبلی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، دوباره مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بر اساس اعلام سایت رسمی یونسکو، همچنین کمیته میراث ناملموس یونسکو پرونده 12 میراث ناملموس نیازمند حفاظت را مورد بررسی قرار می‌دهد که پرونده چوگان نیز در این بخش و به احتمال فراوان تا ساعاتی دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

جمهوری آذربایجان امسال خواستار ثبت جهانی بازی «چوگان» به‌عنوان میراث جهانی ناملموس خود شده است که شواهد موجود حاکی از آن دارد که این کشور از پیگیری ثبت این بازی، اهداف تجزیه‌طلبانه و رؤیای موهوم آذربایجان بزرگ را در نظر دارد و در درخواست خود برای ثبت چوگان در فهرست میراث جهانی ناملموس، جمهوری آذربایجان را کشوری دانسته که از هزاران سال قبل رام‌ کردن اسب در آن رواج داشته که یکی از دلایل اصلی آن نیز تربیت اسب‌ها برای بازی چوگان بوده است!

در این شرایط، دقایقی قبل «ابولفاس کارایف»،‌ وزیر میراث و گردشگری جمهوری آذربایجان است که ریاست اجلاس امسال را نیز بعهده دارد، ابراز امیدواری کرد که بازی چوگان تا ساعاتی دیگر به نام این کشور در فهرست میراث ناملموس سازمان یونسکو به ثبت برسد. امسال علاوه‌بر جمهوری آذربایجان که به دنبال ثبت جهانی بازی «چوگان» به‌عنوان میراث جهانی ناملموس خود است، ایران نیز خواستار ثبت طب سنتی کشورمان در فهرست میراث جهانی ناملوس یونسکو شده است.

در روزهای بعدی برگزاری اجلاس امسال که تا هفتم دسامبر ادامه دارد، دو پیشنهاد برای ثبت بهترین پروژه‌های حفاظت انجام شده در سال‌های گذشته بررسی شده و شرایط کشورهای واحد شرایط برای دریافت یک کمک 25 هزار دلاری بررسی می‌شود.

سپس شرایط ثبت 31 میراث جهانی ناملموس که پرونده آنها از سوی کشورهای مختلف به دبیرخانه کمیته میراث جهانی ناملموس یونسکو ارسال شده مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت اقدامات و شرایط 19 سازمان غیردولتی فعال در زمینه میراث ناملموس برای بهره‌مندی از کمک‌های سازمان یونسکو مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha