• شنبه / ۲۱ دی ۱۳۹۲ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92102111638

کتاب‌های محبوب میرجلال‌الدین کزازی

کتاب‌های محبوب میرجلال‌الدین کزازی

میرجلال‌الدین کزازی کتاب‌های محبوبش را معرفی کرد.

میرجلال‌الدین کزازی کتاب‌های محبوبش را معرفی کرد.

این استاد پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به این پرسش که کتاب‌های محبوبش چه کتاب‌هایی هستند، گفت: پاسخ به این پرسش آسان نیست؛ زیرا در میان هزاران کتاب ارزشمند، خواندنی و شورانگیز یکی یا حتا چند کتاب را چونان برترین برگزیدن ستم خواهد بود بر دیگر کتاب‌های ارزشمند، اما من اگر بخواهم به پرسش شما پاسخی بدهم، بر پایه آن‌چه هم‌اکنون می‌اندیشم، آن پاسخ چنین است؛ گذشته از شاهکارهای ادب پارسی که برترین‌شان «شاهنامه» و دیوان سعدی و حافظ، «مثنوی» مولانا و دیوان غز‌ل‌های اوست، در کتاب‌های داستانی که خوانده‌ام از ادب اروپایی می‌توانم «انه‌اید» ویرژیل را برگزینم.

او در ادامه اظهار کرد: از میان داستان‌هایی که نویسندگان کنونی نوشته‌اند و من در همین ماه‌ها خوانده‌ام می‌توانم از داستان «و نیچه گریه کرد» (نوشته ایروین د. یالوم، برگردان مهشید میرمعزی) یاد کنم که داستانی دل‌چسب و پرکشش است. اما آن‌چه من گفتم به هیچ روی برترین کتاب‌هایی که من می‌شناسم و خوانده‌ام نمی‌تواند بود. در این هنگام آن‌چه به ذهنم رسید این کتاب‌هاست.

کزازی سپس در پاسخ به این پرسش که چه کتاب‌هایی را برای خواندن به جوانان علاقه‌مند به ادبیات توصیه می‌کند، گفت: بستگی دارد که این کتاب در چه زمینه‌ای باشد. برای نمونه من به کسانی که می‌خواهند با داستان‌های زیبا در ادب پارسی آشنا بشوند، می‌توانم گفت کتاب «داستان‌های دل‌انگیز ادبیات فارسی» (اثر زهرا ناتل خانلری) را بخوانند یا کتاب «دفتر دانایی و داد» (از میرجلال‌الدین کزازی) که داستان‌های «شاهنامه» در آن بازنوشته شده است. کسانی که بخواهند با «شاهنامه» و داستان‌های آمده در این نامه نام‌بردار آشنا شوند تا انگیزه‌ای بشود در آنان که «شاهنامه» را بخوانند، می‌توانند از این کتاب بهره ببرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha