• یکشنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92112718491

مراسم پایانی جایزه هدایت برگزار نمی‌شود

مراسم پایانی جایزه هدایت برگزار نمی‌شود

جهانگیر هدایت از برگزار نشدن مراسم پایانی جایزه ادبی صادق هدایت که قرار بود در روز تولد این نویسنده برپا شود، خبر داد.

جهانگیر هدایت از برگزار نشدن مراسم پایانی جایزه ادبی صادق هدایت که قرار بود در روز تولد این نویسنده برپا شود، خبر داد.

برادرزاده صادق هدایت به خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: معمولا روز 28 بهمن، که روز تولد هدایت است، ما در خانه هنرمندان ایران برنامه مفصلی داشتیم، اما از زمان دولت قبل اجازه برگزاری این برنامه داده نشد.

او در ادامه افزود: شهریورماه امسال در تماسی تلفنی با شخصی به عنوان معاون خانه هنرمندان صحبت کردم. ایشان سؤال‌هایی را مطرح کردند و بعد سکوت کردند و گفتند با شما تماس می‌گیریم، اما بعدا گفتند ما برای این کار روز آزاد نداریم. مجددا به خانه هنرمندان مراجعه کردم، گفتند تقاضای‌تان را بنویسید، من هم نامه نوشتم و اشاره کردم که قبلا این برنامه سال‌ها در خانه هنرمندان برگزار شده است و این تقاضا را مطرح کردم که دوباره این برنامه برگزار شود، اما باز هم گفتند برای این کار روز آزاد نداریم؛ یعنی در این شش ماه، از شهریورماه تا آخر اسفند، یک روز هم در خانه هنرمندان جا نداشتند که به صادق هدایت اختصاص بدهند.

جهانگیر هدایت همچنین عنوان کرد: بعد از آن با فرهنگسرای شفق تماس گرفتیم، آن‌ها هم گفتند ما معذوریم؛ بنابراین احساس کردم دستور کلی صادر شده که فرهنگسراها و اماکن فرهنگی تهران اجازه ندارند برای صادق هدایت مراسم برگزار کنند؛ چون به هر جا که مراجعه می‌کنیم می‌گویند وقت نداریم. به هر حال بنده اصولا منصرف شدم،‌ اما از من دعوتی به دزفول شد و یک ماه قبل تولد صادق هدایت را در آن‌جا جشن گرفتیم و با مردم خون‌گرم و مهربان خوزستان برنامه‌ای اجرا شد که شامل سخنرانی،‌ موزیک زنده و داستان‌خوانی بود.

او در ادامه گفت: حالا هم برگزیدگان جایزه هدایت معین شده‌اند،‌ اما ما هیچ برنامه‌ای نداریم. قرار است برگزیدگان شخصا به دفتر من در منزلم مراجعه کنند و هدایا و لوح تقدیرشان را بگیرند. ‌چهار برگزیده داریم که یک نفر اول شده و سه نفر بعدی دوم شده‌اند. کسی که اول شده در ونکوور کاناداست و قرار است پدرش به من مراجعه کند و جایزه‌اش را بگیرد. سه نفر دوم هم خودشان می‌آیند و هدیه‌شان را می‌گیرند. علاوه بر این‌ها به چهار نفر دیگر هم که به آخرین مرحله رسیده بودند هدایایی داده می‌شود،‌ اما هیچ مراسمی نیست.

به گزارش ایسنا، پیش‌تر درباره جایزه ادبی صادق هدایت اعلام شده بود که پس از ارزشیابی و داوری‌ها، از بین 29 داستان که به مراحل پایانی رسیده بود، تعداد هشت داستان به آخرین مرحله ارزشیابی رسیده که یک داستان از نویسنده جوان ایرانی در ونکوور کانادا و بقیه از آثار نویسندگان ساکن ایران است. از بین نویسندگان این هشت داستان، چهار نفر برنده نهایی اعلام خواهند شد که در روز تولد صادق هدایت در 28 بهمن‌ماه به نفر اول تندیس و به سه نفر بعدی لوح افتخار اهدا خواهد شد، اما حالا طبق اعلام برادرزاده صادق هدایت، این مراسم برگزار نمی‌شود و فقط برگزیدگان معرفی می‌شوند.

اسامی نویسندگان و داستان‌های مرحله نهایی جایزه هدایت به ترتیب حروف الفبا از این قرار است: «آینه‌های شکسته» نوشته اسماعیل زرعی، «تلنگر» اثر مهدی م. کاشانی، «خانه‌ها» نوشته حسین یونسی، «سگ» اثر خلیل نیک‌پور، «سگ‌های شینگ» نوشته وحید باقری، «S.D» از امیر یغمایی، «شیکر» نوشته آرش دبستانی، و «لیوان یک‌بار مصرف نیمه‌پر» از بهاره ارشدریاحی.

به گزارش ایسنا، صادق هدایت ۲۸ بهمن‌ماه ۱۲۸۱ در تهران به دنیا آمد و ۱۹ فروردین‌ماه ۱۳۳۰ در پاریس به زندگی خود پایان داد. پیکر این نویسنده مشهور در گورستان پرلاشز به خاک سپرده شد.

از جمله آثار به‌جامانده از صادق هدایت می‌توان به بوف کور، پروین دختر ساسان، ترانه‌های خیام (صادق هدایت)، حاجی آقا، زنده‌ به گور، زنی که مردش را گم کرد، وغ‌وغ ساهاب، سایه روشن، سگ ولگرد، سه قطره خون، عروسک پشت پرده، علویه خانم، ولنگاری و فواید گیاه‌خواری اشاره کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha