• چهارشنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 93021006926
  • منبع : نمایندگی زنجان

نرگس آبیار: متعهد بودن هنرمند کافی نیست

نرگس آبیار: متعهد بودن هنرمند کافی نیست

کارگردان فیلم «شیار 143» گفت: در زمینه فیلم دفاع‌مقدس گزینش هنرمند به درستی انجام نمی‌شود، زیرا متعهد بودن هنرمند کافی نیست بلکه هنر او به همین میزان اهمیت دارد تا بتواند روایت درستی از ماجرا داشته باشد.

کارگردان فیلم «شیار 143» گفت: در زمینه فیلم دفاع‌مقدس گزینش هنرمند به درستی انجام نمی‌شود، زیرا متعهد بودن هنرمند کافی نیست بلکه هنر او به همین میزان اهمیت دارد تا بتواند روایت درستی از ماجرا داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، "نرگس آبیار" شامگاه 9 اردیبهشت ماه در نشستی با اصحاب رسانه این استان، تصریح کرد: مشکل سینمای جنگ، تحمیل نگاه نویسنده و کارگردان به فیلم است، لذا اگر سعی شود در فضای دفاع‌مقدس اتفاقات واقعی با چینشی دراماتیک در فیلم بیان شود این سینما موفق‌تر خواهد بود، زیرا در این صورت بیننده به قضاوت پرداخته و از تحمیل نظر کارگردان جلوگیری می‌شود؛ بنابراین سینمای دفاع‌مقدس حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

وی افزود: پیش از این فیلم‌نامه‌های خوبی در ژانر دفاع‌مقدس وجود نداشت و دلیل آن عدم تلاش کارگردان در باور‌پذیر کردن فضای دفاع‌مقدس است، لذا لازم است در سینما با نگاه درست واقعیت و ملموس جنگ به تصویر کشیده شود.

این هنرمند عرصه سینما خاطرنشان‌کرد: موضوعات موجود برای ساختن فیلم و خلق داستان همواره تکراری است، ولی نوع نگاه متفاوت سبب یگانه شدن این اثر هنری می‌شود؛ لذا در فیلم «شیار 143» با نگاهی تازه، چینشی متفاوت و استفاده از ویژگی‌های بومی و اقلیمی، فضایی تازه ساخته شد و این موضوع سبب شده است، بیشترین تأثیر و حس برانگیزی بیننده را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سینمای ایران جزو چند سینمای برتر دنیا قرار دارد، اظهار کرد: در این زمینه سینمای ایران حرف‌های زیادی در دنیا برای گفتن دارد، ولی مشکل اساسی در سینمای دفاع‌مقدس که مردم را نسبت به آن دلزده می‌کند تحمیل نظرات نویسنده و کارگردان به جای بیننده است که اگر برش واقعی از جنگ داشته باشند و بدون استفاده از تکنیک‌های سینمایی حس جاری صحنه را بدون کم و کاست مطرح کنند، مخاطب از آن استقبال خواهد کرد، زیرا بیننده احساس فریب‌خوردگی ندارد.

آبیار یادآور شد: شناخت ادبیات، مطالعه و تمرین و فیلم دیدن از راهکارهای کمک‌کننده به فیلم است که در فیلم شیار 143 نیز این ویژگی و دراماتیک بودن آن سبب نمایان شدن آن شد، ولی متاسفانه هم‌اکنون فیلم‌سازانی که به اصول داستان آشنایی ندارند سعی می‌کنند نویسنده فیلم خود باشند، همین موضوع سبب کسل‌کننده شدن و عدم انسجام فیلم‌ها می‌شود.

وی عنوان کرد: غلبه رسانه‌های مختلف مانند اینترنت سبب کاهش اقبال عمومی به سینما می‌شود و برای استقبال مردم از سینما باید بستر فرهنگی به وجود آورد تا مردم را از سطح فیلم‌های تلویزیونی بالا بکشند، لذا لازم است فرهنگ‌سازی درست از مدارس آغاز شود و نگاه تحلیلی به کودکان آموزش داده تا دیگر شاهد پخش طنزهای سخیف نباشیم.

او تاکید کرد: برگزاری جلسات نقد در مدارس سبب می‌شود تا مخاطب هر فیلمی را به راحتی نپذیرد و خوشبختانه هم‌اکنون نیز آمار فیلم‌های نخبه‌گرا افزایش یافته است.

آبیار ادامه داد: مشکل سینما و ادبیات دفاع‌مقدس عدم تجربه متولیان کار در این زمینه است، مثلاً در چاپ کتاب‌های دفاع‌مقدس تعداد زیادی از آثار تولید می‌شود که در آن آمار کتاب‌ها مهم بوده و نه کیفیت آن‌ها، لذا آثار معمولاً کلیشه‌ای و شعار‌زده هستند که نمی‌توان با آن‌ها ارتباط برقرار کرد. در زمینه فیلم‌سازی نیز این موضوع صحت دارد و گزینش هنرمند به درستی انجام نمی‌شود، زیرا متعهد بودن هنرمند کافی نیست و هنر او به همین میزان اهمیت دارد تا بتواند روایت درستی از ماجرا داشته باشد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو، به وضعیت سینمای کودک در ایران اشاره کرد و افزود: سینمای کودک در کشور شکست‌خورده و لازم است در زمینه تقویت آن اقدامی اساسی صورت گیرد. متاسفانه بیشتر سینماگران تمایل به ساختن فیلم‌هایی در مورد کودکان دارند تا ساخت فیلم‌های کودک. همچنین لازم است در فیلم کودک نیز ویژگی‌های بومی لحاظ شود تا این فیلم‌ها خاص ایران باشد و مشابه آن را در هیچ کجا نتوان یافت.

تهیه‌کننده فیلم «شیار 143 »نیز در این نشست، گفت: پرفروش‌ترین فیلم‌های ایران فقط می‌توانند 3 درصد جمعیت را به سینما بکشانند در صورتی که در دنیا این میانگین 10 درصد است، لذا باید در خصوص علت عدم حضور مردم در سینما بررسی‌هایی صورت گیرد.

"محمدحسین قاسمی" افزود: فیلم، آینه جامعه است لذا مخاطب از فیلم‌های سیاه‌نمایی و دارای نگاه تحمیلی استقبال نمی‌کند؛ همچنین می‌توان دلیل دوم عدم حضور مردم در سینما را اقتصاد و فرهنگ کشور دانست که در آن سینما در اولویت نیست و چون مردم سینما را فرهنگ‌ساز نمی‌دانند آن را در سبد فرهنگی خود قرار نمی‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان نمی‌شود درب‌ها را بست تا فیلم خارجی وارد کشور نشود، در واقع به تصویر کشیدن فرهنگ غنی کشور است که می‌تواند سینمای ایران را در برابر این هجوم ایمن کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha