• شنبه / ۸ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۴:۱۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93060804643
  • خبرنگار : 71191

میدان مشق، بار دیگر در دستور کار

میدان مشق، بار دیگر در دستور کار

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بر لزوم پیگیری مصوبه‌ی هیئت دولت برای تبدیل محدوده‌ی میدان مشق به یک منطقه‌ی فرهنگی - موزه‌یی تأکید کرد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بر لزوم پیگیری مصوبه‌ی هیئت دولت برای تبدیل محدوده‌ی میدان مشق به یک منطقه‌ی فرهنگی - موزه‌یی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی ایسنا، محمدحسن طالبیان در حاشیه‌ی نمایشگاه‌های «نشانه‌هایی از 200هزار سال همبودی انسان و جانوران در ایران‌زمین» و «تنوع زیستی در ایران» که صبح امروز (شنبه، هشتم شهریورماه) با حضور مسعود سلطانی‌فر - رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - در موزه‌ی ملی ایران افتتاح شدند،‌ اظهار کرد: باید کاری کنیم که محدوده‌ی میدان مشق، مرکز موزه‌های مهم کشور باشد و همه‌ی دانشگاه‌ها به این مرکز وصل شوند.

او با بیان این‌که مصوبات مربوط به میدان مشق، بار دیگر در برنامه‌ی دولت قرار گرفته است، گفت: باید در دولت «تدبیر و امید‌» تدبیری اندیشیده شود تا این مصوبه هرچه زودتر اجرایی شود. همچنین در برنامه‌ی ششم توسعه مشخص شده است که میراث فرهنگی باید فراگیر و پیشتاز در امر توسعه باشد و موزه‌ی ملی ایران نقش ویژه‌ای در این زمینه داشته باشد.

وی ادامه داد: موزه‌ها فقط جای انبار کردن اشیا نیستند‌، آن‌ها یک مرکزیت آموزشی‌، علمی‌ و پژوهشی دارند که موزه‌ی ملی ایران در بالاترین جایگاه در این زمینه است. زمانی که انسان مدرن، محیط زیست‌ و میراث فرهنگی خود را تخریب می‌کند، یاد موزه می‌افتد که می‌تواند گذشته‌ی خود را در آن بازسازی کند. مکانی که امروز، نقش مهمی در توسعه‌ی فرهنگی و اقتصادی کشورها دارد.

او اظهار کرد: موزه‌ی ملی ایران باید از پژوهش‌های مختلف حمایت کند و معرفی دقیقی از تمدن و فرهنگ ایران داشته باشد. توسعه‌ی اقتصادی برای موزه، نقش مهمی ایجاد می‌کند. همان‌طور که رییس موزه‌ی لوور نقش و اهمیت موزه‌اش را «در دست داشتن اقتصاد پاریس» دانسته است.

طالبیان با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه میان سازمان میراث فرهنگی و سازمان محیط زیست، گفت: این دو سازمان باید در جهت فرهنگ‌سازی و پتانسیل‌هایی که دارند، از ریشه‌های فرهنگی خود حفظ و حراست کنند.

وی با اشاره به جلسه‌ای که صبح امروز با دستگاه‌های مختلف داشته است، بیان کرد: همه‌ی افراد حاضر در جلسه‌، مهم‌ترین مشکل را توجه نداشتن به فرهنگ دانستند‌ و تأکید کردند که اگر ریشه‌ی همه‌چیز در کشور خوب باشد، اما به فرهنگ توجه نشود‌، به یک وضعیت بحرانی می‌رسیم.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به برگزاری نمایشگاه «دوهزار سال همبودی انسان با جانوران‌» تأکید کرد: این نمایشگاه به درک ما کمک می‌کند تا از محیط زیست و ریشه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی خود درس بگیریم. موزه‌ی ملی باید با اقتدار کامل، پشتیبان پژوهشگران و پیشتاز فرهنگ در کشور باشد.

به گزارش ایسنا‌، مدیر اداره کل موزه‌ها نیز در افتتاحیه‌ی این دو نمایشگاه، اظهار کرد: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی نشان می‌دهد حیات موزه‌ها در مسیری که باید، قرار گرفته است.

محمدرضا کارگر موزه‌های امروز را موزه‌های نسل ششم دانست و تأکید کرد: این موزه‌ها جامعه‌محور هستند، ما و جهان کنونی از موزه‌های شیءمحور عبور کرده‌ایم و سال‌هاست تلاش می‌کنیم، گام‌های موثری در این زمینه برداریم.

او با تاکید بر لزوم توجه به تجارب گذشتگان در زمینه‌ی حفاظت از محیط زیست و میراث فرهنگی، گفت: نمی‌توان تجارب گذشته را ندید، آن‌ها نشان از این دارند که ما از مسیری که پدرمان تلاش کردند، سال‌های سال آن را حفظ کنند، فاصله گرفته‌ایم. انسان 5 / 2 میلیون سال حیات در کره‌ی زمین را تجربه کرده است. مطمئنم اگر موزه‌ها بتوانند برای همه‌ی چالش‌ها راه حل پیدا کنند و ما در مسیر حفاظت از میراث فرهنگی گام برداریم، نقش مهمی در توسعه و پیشرفت فرهنگ در کشور خواهیم داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha