• دوشنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۳ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 93071407746
  • خبرنگار : 71410

انتشار یک کتاب با نت‌نگاری مخبرالسلطنه

انتشار یک کتاب با نت‌نگاری مخبرالسلطنه

کتاب «ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی» به روایت مهدی صلحی (منتظم‌الحکما) به انتشار رسید.

کتاب «ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی» به روایت مهدی صلحی (منتظم‌الحکما) به انتشار رسید.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی ایسنا، این کتاب با نغمه‌نگاری «مهدی‌قلی هدایت» (مخبرالسلطنه) همراه است و زنده‌یاد «داریوش صفوت» هم برای آن مقدمه نوشته است.

صفوت در مقدمه‌ی کتاب آورده است:

«ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی، به روایت صلحی و با نت‏‌نگاری مخبرالسلطنه که در این کتاب چاپ شده، معتبرترین روایتی است که بدون هیچ‌‏گونه تحریف یا تغییر مستقیما از منابع دست اول (یعنی آقاعلی‏‌اکبر و آقامطلب و میرزاعبدالله) منتقل شده است.

متن ردیف هفت دستگاه امروزی با الحان دوازده مقام قدما اختلاف بنیادی (ماهوی) ندارد. اختلاف فقط صوری است، یعنی مربوط به طرز دسته‏‌بندی گوشه‏‌ها و نغمه‏‌ها و گسترش آن ها است.

به‌دلیل این‌که استاد بزرگ، مرحوم موسی‏‌خان معروفی، برای تدوین مجموعه‏‌ ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی (از انتشارات وزارت فرهنگ و هنر سابق) از روایت صلحی نیز استفاده نموده و تعداد زیادی از گوشه‏‌های ردیف او را در ردیف خود وارد کرده است، از این رو هرجا در کشف رمز نت‏‌نگاریِ مخبرالسلطنه اشکالی ایجاد شود، مقایسه و تطبیق با ردیف معروفی مشکل را حل خواهد کرد.

از آنجا که مخبرالسلطنه در روش نت‏‌نگاریِ خود علائم خاصی ابداع کرده است، لذا جزوه‏‌ دستور ابجدی نوشته‏‌ مخبرالسلطنه را که حاوی این علائم و شرح آن‌ها است، ضمیمه‏‌ این کتاب منتشر کردیم تا در کشف علائم نت‏‌نگاری اختصاصی مخبرالسلطنه مشکلی پیش نیاید.

در حدود سال ۱۳۵۰ شمسی استاد حسن مشحون در مرکز حفظ و اشاعه‏‌ موسیقی در مورد تبدیل دوازده مقام به هفت دستگاه فرمود: این گوشه‏‌ها و ردیف هفت دستگاه موسیقی فعلی ایران را شخص بخصوصی اختراع یا جعل نکرده، بلکه از ایام باستان به مرور ابداع شده، نسل به نسل گشته و تکامل یافته است. منتها در زمان قاجاریه، به‌دلیل این‌که ایل قاجار ریشه‏‌ آذری داشته و در نتیجه‏‌ روابط مستحکمی که با قفقازیه وجود داشته، استادان موسیقی ایرانی تقسیم‏‌بندی الحان و نغمه‏‌های موجود را تحت تأثیر اندیشه‏‌ی آذری به‏‌صورت هفت دستگاه (یعنی هفت مجموعه‏‌ی متجانس و هماهنگ) برقرار کردند.

در این‌باره استاد مشحون توضیح بیشتری ندادند و ما بدون اظهار نظر خاصی، برای حفظ امانت، نظر آن بزرگوار را عینا نقل کردیم؛ به این امید که مورد عنایت و بررسی پژوهشگران قرار گیرد.»

این کتاب توسط انتشارات «ماهور» منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha