• چهارشنبه / ۱۶ مهر ۱۳۹۳ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93071609299
  • خبرنگار : 71191

دومین نشان «عزت‌الله نگهبان» برای «محمود موسوی»

دومین نشان «عزت‌الله نگهبان» برای «محمود موسوی»

دومین نشان دکتر «عزت‌الله نگهبان»، به استاد محمود موسوی، باستان‌شناس پیشکسوت ایران و از شاگردان زنده‌یاد عزت‌الله نگهبان اهدا می‌شود.

دومین نشان دکتر «عزت‌الله نگهبان»، به استاد محمود موسوی، باستان‌شناس پیشکسوت ایران و از شاگردان زنده‌یاد عزت‌الله نگهبان اهدا می‌شود.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، در این آیین بزرگداشت که به کوشش انجمن علمی باستان‌شناسی ایران و مجله‌ ایران‌شناسی مارلیک برگزار می‌شود، از 60 سال خدمات علمی، فرهنگی و میهنی استاد محمود موسوی قدردانی می‌شود.

استاد محمود موسوی متولد 1317 در شهر زنجان، در زمان حیات دهخدا در موسسه‌ی لغت‌نامه‌ی دهخدا کار می‌کرد. زمانی‌که او وارد دانشگاه تهران شد، نزد اساتیدی مانند دکتر عزت‌الله نگهبان به آموزش باستان‌شناسی پرداخت. وی بعدها در اداره‌ی باستان‌شناسی به کار مشغول شد و در نقاط مختلف ایران به کاوش‌های باستان‌شناسی پرداخت.

موسوی پس از انقلاب، معاون اداری باستان‌شناسی کشور شد و توانست در این سمت به فعالیت‌های ارزنده‌ای بپردازد که از جمله آنها می‌توان به برگزاری نخستین همایش باستان‌شناسی ایران پس از انقلاب در شهر شوش اشاره کرد.

همچنین دکتر «عزت‌الله نگهبان»، یکی از سرسخت‌ترین مدافعان منظم‌کردن فعالیت‌های مربوط به باستان‌شناسی بوده‌ است. بسیاری او را دشمن بزرگ قاچاقچیان و دلالان عتیقه در ایران می‌دانند.

«نگهبان» در پنجمین کنگره بین‌المللی باستان‌شناسی و هنر ایران در سال ۱۳۴۷ مقاله‌ای ارائه داد و در آن ماده‌ای پیشنهاد کرد که بر اساس آن خرید و فروش اشیای باستانی به صورت غیرمجاز و از طریق قاچاق ممنوع اعلام شود و کنگره را ملزم به صدور قانونی در این زمینه کرد. وی با ارائه این مقاله، نقش اساسی در تصویب قطعنامه محکوم‌کردن قاچاق و فروش اشیای عتیقه داشت.

عزت‌الله نگهبان، بیشترین میزان طلا را در حفاری‌های باستان‌شناسی ایران بدست آورده‌ است و کاوش‌های وی در قالب مقاله، گزارش و کتاب، همواره مورد توجه باستان‌شناسان بوده‌ است. فعالیت‌های باستان‌شناسی دکتر نگهبان باعث شده‌ است تا به وی لقب پدر باستان‌شناسی ایران داده شود. عزت‌الله نگهبان در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۳۸۷ پس از مدتها بیماری در آمریکا درگذشت.

دومین نشان پدر باستان‌شناسی ایران روز یک‌شنبه 20 مهرماه از ساعت 16 تا 18 به استاد محمودموسوی اهدا می‌شود.

این مراسم در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در بزرگراه کردستان، خیابان ایران‌شناسی64 (غربی پیشین)، ساختمان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تالار حکمت برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۷-۲۰ ۰۸:۴۳

اين چه تعبير عوامانه و غير حرفه اي است که بيشترين ميزان طلا را به دست آورده است؟!