• یکشنبه / ۴ آبان ۱۳۹۳ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 93080401660

معرفی برترین طراحان صنعت بسته‌بندی

معرفی برترین طراحان صنعت بسته‌بندی

اولین مراسم سالانه‌ی اهدای جوایز و معرفی آثار برگزیده‌ی سال صنعت بسته‌بندی کشور با نام «بسته‌ها» در خانه‌ی هنرمندان ایران با حضور اساتید گرافیست و طراح، طراحان بسته‌بندی وعلاقه‌مندان برگزار شد.

اولین مراسم سالانه‌ی اهدای جوایز و معرفی آثار برگزیده‌ی سال صنعت بسته‌بندی کشور با نام «بسته‌ها» در خانه‌ی هنرمندان ایران با حضور اساتید گرافیست و طراح، طراحان بسته‌بندی وعلاقه‌مندان برگزار شد.

به گزارش بخش هنرهای تجسمی ایسنا، در این مراسم ابراهیم حقیقی، قباد شیوا، بهرام کلهرنیا، محمد رزاقی، شهرزاد اسفرجانی، طاهره محبی‌تابان، بیژن جناب، اونیش امین‌الهی، مسعود نجات، حسین نوروزی، دکتر مجتبی الهیاری، مجید عقیلی، مهرداد ذوالنور و برخی دیگر از هنرمندان حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، ایمان آل‌ مظفر، موسس وب‌سایت «بسته‌ها» و دبیر مراسم، گفت: «بسته‌ها» نهالی است که با امیدها و آرزوهای فراوان، سال گذشته کاشته شد. این نهال با کمترین امکانات، ولی با استفاده از بهترین و شایسته‌ترین تجربه‌ها توانست رشد کند و امروز همراه با شما شاهد رشد و به بار نشستن آن هستیم. صنعت بسته‌بندی در ایران با کمبودها، چالش‌ها و مشکلات عمده‌ای روبه‌رو است. از مواد و متریال گرفته تا طراحی و تولید. با گسترش بازار و ورود کالاهای انبوه و مشابه، مصرف‌کنندگان با معقوله‌ی پیچیده‌ای به نام انتخاب روبه‌رو هستند و این باعث رقابت شدید میان کالای تولیدکنندگان مختلف شود. تنها کسی در این رقابت پیروز می‌شود که ورزیده‌تر از سایرین باشد.

او اظهار کرد: ما در «بسته‌ها» سعی کردیم آثاری را به‌نمایش بگذاریم و طراحانی را معرفی کنیم که از یک سطح استاندارد در طراحی بسته‌بندی برخوردار باشند و در کنار آن‌ها تلاش کردیم تا آثار دانشجویان با استعداد را هم به‌نمایش بگذاریم و فرصتی را ایجاد کنیم برای تولیدکنندگانی که مایل هستند از استعدادهای جوان استقبال کنند و به این واسطه وارد باز کار حرفه‌ای شوند.

وی یادآوری کرد: اهداف این رویداد عبارتند از: انتشار کتاب سال بسته‌بندی، حمایت صنفی و حقوقی از طراحان بسته‌بندی، آشنایی مخاطبان با طراحی بسته‌بندی، ارتقای سلیقه‌ی جامعه و مطالبات بیشتر آن‌ها از بسته‌بندی، برگزاری سمینار و دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های مختلف و جشنواره‌ها و در نهایت گرفتن حق کپی‌رایت برای آثار.

اختتامیه سالانه طراحی بسته‌بندی

سپس بهرام کلهرنیا، طراح و پژوهشگر پیشکسوت پشت تریبون قرار گرفت و گفت: به‌نظر می‌رسد بسته‌بندی به‌عنوان یک پرسش از نخستین روزهای زندگی بشر با او همراه بوده است. از زمانی که او نیاز به حفاظت از چیزی را داشته است. پژوهش‌های گوناگونی بر پیشینه‌ی موضوع بسته‌بندی و ظرف‌ها توسط باستان‌شناسان و تاریخ‌دانان انجام شده و اشیای گوناگونی از مدنیت‌های مختلف ما ایرانی‌ها یا ملت‌های پیش از ایران باقی مانده که هنوز بسیار رازآمیز هستند که به سرعت مجموعه‌ای نقش و نگار با اهداف ارتباطی روی آن‌ها نشست تا زمان انقلاب صنعتی که بشر به طرز فکرهای جدیدی رسید و بسته‌بندی به مثابه معنای جدیدی در فرایند تحولات اجتماعی شکل بگیرد.

او افزود: بسته‌بندی محصول دگرگونی در اندیشه و ضرورت‌های اجتماعی است. امروز منظره‌ی جهان از طریق بسته‌بندی به ما منتقل می‌شود. بسته‌ها حاوی و حامل شکل هستند و روایت‌های نو پدید از زبان معاصر انسان را به‌نمایش می‌گذارند.

در ادامه، بیژن جناب، از طراحان با سابقه‌ی صنعت بسته‌بندی، با اظهار خوشحالی از این‌که در این جلسه به‌صورت اختصاصی به موضوع بسته‌بندی پرداخته می‌شود، گفت: طبیعتا بسته‌بندی با اقشار مختلف مردم و استفاده‌کنندگان ارتباط مهمی دارد. در پشت هر بسته‌بندی، سرمایه‌گذاری فراوانی قرار دارد که زحمات یک طراح در ارائه‌ی این بسته‌بندی بسیار می‌تواند مهم باشد. طراحان می‌توانند زیبایی و سلیقه و هویت را در جامعه به‌صورت وسیع گسترش دهند و به‌مرور ذائقه و سلیقه‌ی مخاطب را عوض کنند و ارتقا دهند. اگر طراحان هماهنگی‌های لازم را بین خود داشته باشند، این کار را می‌توانند بهتر و سریع‌تر انجام دهند. طبیعتا یک طراحی بسته‌بندی موفق اعتماد مشتری را جلب می‌کند و می‌تواند در مسائل اقتصادی، تأثیر کلیدی و مهمی داشته باشد.

شهرزاد اسفرجانی، رییس هیئت داوران این رویداد، نیز گفت: در سال‌های دور با دیدن یک بسته‌بندی قدیمی، علاقه‌ی شدیدی به بسته‌بندی پیدا کردم و حالا که از آن سال‌های دور می‌گذرد، ضرورت توجه به موضوع بسته‌بندی برای همه‌ی ما شدیدا احساس می‌شود. بسته‌بندی نسبت به تغییر جهان مسوول است و در کشور ما بین سه گروه طراحی صنعتی، طراحی گرافیک و خود صنعت بسته‌بندی و تولید مهجور مانده است. ما باید به بسته‌بندی مثل یک حلقه‌ی گمشده توجه کنیم و آن را در دستور کار توسعه‌ی کشور با تلاش خودمان قرار دهیم و با توانمندسازی طراحان، توانمندسازی مدیران و بالا بردن سرمایه‌گذاری در صنعت بسته‌بندی، این موضوع را حمایت کنیم. این صنعت به‌شدت به طراح حرفه‌ای و ماهر نیاز دارد و سرنوشت یک کالا با طراحی خوب عوض می‌شود. فراموش نکنیم بسته‌بندی مرحله‌ی آخر خط تولید نیست، بلکه مرحله‌ی اول ورود به بازار و موفقیت است و نباید آن را دست کم بگیریم.

اختتامیه سالانه طراحی بسته‌بندی

سپس بیانیه‌ی هئیت داوران شامل شهرزاد اسفرجانی، دکتر محمد رزاقی، علیرضا مصطفی‌زاده و مسعود نجات خوانده شد.

در این بیانیه آمده است: قضاوت در حوزه‌ی بسته‌بندی همواره کاری سخت و دشوار است. برای انتخاب یک بسته‌بندی برگزیده معیارهای زیادی وجود دارند که باید با دقت بررسی شود و مورد توجه قرار بگیرند. شناسایی آثار مشابه یا الگوبرداری‌شده در میان تعداد انبوه بسته‌بندی در سراسر دنیا به‌راستی کاری دشوار است. هیئت داوران با بیان خرسندی خود از تعداد آثار رسیده به وب‌سایت، پس از بررسی 103 اثر از 60 طراح در بخش حرفه‌ای و 20 اثر از 15 طراح، با نگاه ویژه به تأثیر بسته‌بندی در چرخه‌ی اقتصادی و فروش کالا، سه اثر را در بخش دانشجویی به این شرح کاندیدای آثار برگزیده سال «بسته‌ها» اعلام می‌کند:

«فرشته زینالی» برای بسته‌بندی چای یاپراک، «سیدمصطفی سیدابراهیمی» برای بسته‌بندی گیاهان دارویی حکیم، «آزاده قلی‌زاده» برای بسته‌بندی چای کیسه‌ای پردیس.

از میان این سه اثر، اثر «آزاده قلی‌زاده» برای بسته‌بندی چای کیسه‌ای پردیس به‌دلیل انتخاب و اجرای ساختار مناسب و خلاقیت در ایده به‌عنوان اثر برگزیده‌ی سال بسته‌ها معرفی شد و تندیس و دیپلم افتخار «بسته‌ها» به او اهدا می‌شود.

در بخش حرفه‌ای به‌دلیل تعداد نسبتا زیاد آثار با کیفیت مطلوب و گروهی کالایی گوناگون، شش اثر به شرح زیر کاندیدای اثر برگزیده سال بسته‌ها شدند:

«مهشید آسوده‌خواه» برای بسته‌بندی موسسه خیریه معلولین و سالمندان کهریزک، «علی قادری» برای بسته‌بندی Ice Tea سن‌ایچ، «یکتا جبلی» برای بسته‌بندی کشمش شهدانه، «علیرضا وزیری» برای بسته‌بندی ظروف آشپزخانه پاتیلان، «سارا صفی» برای بسته‌بندی کرم ایزودرم، «محمد سیار» برای بسته‌بندی سیمان فارس.

در نهایت با اختلاف کمی، بسته‌بندی ظروف آشپزخانه پاتیلان اثر «علیرضا وزیری» به‌دلیل ارتباط مناسب طرح با محصول، ترکیب‌بندی و انتخاب رنگ مناسب، اجرای دقیق و استفاده به‌جا از تصویر به‌عنوان اثر برگزیده سال «بسته‌ها» معرفی شد و تندیس و دیپلم افتخار بسته‌ها به او اهدا می‌شود.

در انتهای برنامه، امرالله فرهادی برای تقدیر از طراح پیشکسوت صنعت بسته‌بندی، کامران کاتوزیان، روی صحنه رفت.

او گفت: واقعا جای کامران کاتوزیان روی صحنه خالی است و چند روز قبل از مراسم، خدمت ایشان رسیدیم برای دعوت به حضور در این برنامه، اما امروز گفتند که نمی‌توانند و برای‌شان سخت است که بیایند. به قول ابراهیم حقیقی، بعضی آدم‌ها هستند که در طول زندگی‌شان با کارها و عملکردشان تاریخ در آن حوزه‌ی کاری به قبل و بعد از ایشان تقسیم می‌شود و کامران کاتوزیان یکی از این افراد هستند. او در سال‌های دور یکی از پیش‌روترین و آوانگاردترین آژانس‌های تبلیغاتی ایران را داشت و در تمام این سال‌ها تأثیر بی‌نظیر و فراوانی را روی مبحث بسته‌بندی گذاشت که همه آن را می‌دانیم.

در این برنامه، یک مدال برای قدردانی از ایشان طراحی شده و این مدال به‌زودی به ایشان تقدیم خواهد شد و بعد از این، هر سال نیز این مدال با نام کامران کاتوزیان چه در حوزه‌ی دیزاین و بسته‌بندی و چه در حوزه‌ی توسعه‌ی آن به افراد شاخص و تأثیرگذار این رشته داده خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha