• چهارشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93082110692
  • خبرنگار : 71191

آغاز دوباره‌ ساماندهی آجرنوشته‌های شوش

آغاز دوباره‌ ساماندهی آجرنوشته‌های شوش

ساماندهی آجر نوشته‌های خط میخی شوش که در حفاری‌های باستان‌شناسان فرانسوی کشف شده بود،‌ بار دیگر از امروز (چهارشنبه 21 آبان) در قلعه‌ی باستان‌شناسی شوش آغاز شد.

ساماندهی آجر نوشته‌های خط میخی شوش که در حفاری‌های باستان‌شناسان فرانسوی کشف شده بود،‌ بار دیگر از امروز (چهارشنبه 21 آبان) در قلعه‌ی باستان‌شناسی شوش آغاز شد.

به گزارش ایسنا، عبدالمجید ارفعی، زبان‌شناس و تنها متخصص زبان‌های اکدی و عیلامی با اعلام این خبر افزود: ساماندهی آجرنوشته‌های شوش از سال 1382 شروع و تا سال 1387 با پایان کار روی 2500 آجر نوشته ادامه داشت که به دلیل بی‌میلی مدیران وقت متوقف شد. اما در برنامه‌ی کنونی ساماندهی مشخص می‌شود که متن کتیبه مربوط به چه موضوعی و کدام دوره‌ی پادشاهی است.

وی هدف دوره جدید حضورش در شوش را ساماندهی 2700 آجرنوشته باقیمانده دانست و ادامه‌داد: این آجر نوشته‌ها همه به خط «میخی» و به زبان‌های «سوری»، «اکدی»، «عیلامی» و «فارسی باستان» است.

به گفته‌ی این زبان‌شناس، در بررسی آجرنوشته‌ها زبان آنها و ارتباط‌شان به پرستشگاه‌های مختلف مشخص می‌شود، همچنین برای این آجرنوشته‌ها اطلاعات شناسه‌ای کامل تهیه می‌شود.

ارفعی افزود:‌ 2700 آجرنوشته‌ای که قبلا ساماندهی شده‌اند هرکدام دارای متن جداگانه‌ای نیستند، ممکن است 100 عدد دارای یک متن باشند که تکثیر شده است، همچنین برخی از آجرنوشته‌های ترجمه شده مربوط به پرستشگاه اختصاصی خانواده‌ی سلطنتی «شوتروکیی‌ها» است که تا حدود 1185 سال قبل از میلاد به مدت 85 سال حکومت می‌کردند.

وی اضافه کرد: براساس این آجرنوشته‌ها مردمان آن زمان برای هرخدا یک پرستشگاه می‌ساختند و برای طول عمر خود آن را وقف می‌کردند.

به گزارش ایسنا؛ پرونده‌ی محوطه‌ی تاریخی شوش به عنوان یکی از محوطه‌های ارزشمند و قدیمی کشور قرار است تیرماه سال آینده در اجلاس یونسکو بررسی شود،‌که در صورت تائید ارزیابان یونسکو در فهرست میراث جهانی به ثبت می‌رسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha