• شنبه / ۶ دی ۱۳۹۳ / ۰۹:۵۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93100602190
  • خبرنگار : 71503

رونمایی از اولین سند «اودلاجان» در تهران‌گردی مسجدجامعی

رونمایی از اولین سند «اودلاجان» در تهران‌گردی مسجدجامعی

احمد مسجد جامعی در محل اولین بانک ایران که مربوط به دوره قاجار و دومین سال حکومت آقا محمدخان بوده و اکنون به سفره خانه سنتی در محله اودلاجان تبدیل شده، از کتاب «اودلاجان» (عودلاجان) نوشته ناصر تکمیل همایون رونمایی کرد.

احمد مسجد جامعی در محل اولین بانک ایران که مربوط به دوره قاجار و دومین سال حکومت آقا محمدخان بوده و اکنون به سفره خانه سنتی در محله اودلاجان تبدیل شده، از کتاب «اودلاجان» (عودلاجان) نوشته ناصر تکمیل همایون رونمایی کرد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، رییس سابق شورای شهر درباره کتاب «اودلاجان» (عودلاجان) گفت: این کتاب اولین تحقیق مستقل درباره یکی از محله‌های قاجاری تهران و در واقع سالم‌ترین منطقه باقی‌مانده تهران است، به عبارتی اولین سند تهیه شده در این‌باره است و دکتر همایون، اودلاجان را به هر دو املا به روی جلد کتاب نوشته‌، اما تعبیر درست‌تر که بزرگتر هم نوشته شده ، «او» به معنی آب و «دلاجان» به معنی پخش کردن است.

او ادامه داد: در آن زمان «اودلاجان» (عودلاجان) شمالی‌ترین نقطه تهران بوده که بعدها شمال تهران به دروازه دولت و دروازه شمیران کشیده شده است. من اسم این منطقه را قلب تهران می‌گذارم، چون منبع خوبی برای تامین آب تهران بوده است.

مسجد جامعی با اشاره به اینکه افراد سرشناسی در این محله زندگی می‌کرده‌اند، بیان کرد: هنگامی که مهمانان وارد شهر می‌شدند در این منطقه اقامت می‌کردند. خانه جلال همایی، ابوالحسن صدیقی، علی حاتمی، آیت‌الله شیرازی (بنیانگذار مرمت ایرانی) در این منطقه بوده است که تا کنون به آن پرداخته نشده است. تخریب‌های «اودلاجان» از دوران بنیاد ناجا شروع شد که منجر به آشفتگی محیط این منطقه شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، گروه تهران گردی سری هم به مسجد شیخ نبی‌الله نوری که متعلق به دوره قاجار است زدند. این مسجد هم مانند بسیاری از بناهای تاریخی دیگر تهران نیاز به مرمت دارد.

خانه «پروین اعتصامی» و جایی که مراسم عروسی او با پسرعمویش صورت گرفت، مقصد بعدی تیم تهران‌گردی بود. برادر پروین این خانه را به مالکان خصوصی فروخت و با دیوارکشی حیاط به سه خانه کوچکتر تبدیل شد. حشمت آداب، صاحب‌ خانه‌ی وسطی گفت: پدر من این خانه را از ابوالفتح اعتصامی (برادر پروین) خرید و حدود 60 سال است که خانه این شاعره را حفظ کرده‌ایم.

او ادامه داد: سال 73 خانه سمت راست تخریب شد تا ساخت و ساز صورت بگیرد که آقای کرباسچی (شهردار وقت) متوجه این موضوع شدند و جلوی این کار را گرفتند تا 4 سال پیش که شهرداری خانه را ساخت و دیوار را به اصطلاح محکم کردند.

صاحب این خانه بیان کرد: این خانه خیلی آرامش دارد و هنگامی که وارد آن می‌شوی، خستگی‌ات از بین می‌رود و ما سعی کرده‌ایم آن را حفظ کنیم. من به واسطه دوستی پدرم با برادر پروین پیشنهاد خرید سه خانه را دادم که پدرم تنها با عمارت وسطی موافقت کرد.

در ادامه برنامه تهران گردی این هفته، درِ کاخ گلستان واقع در خیابان ناصر خسرو باز شد و رییس سابق شورای شهر به همراه تیمش وارد محوطه تاریخی آن شدند.

مدیر کاخ گلستان درباره ساعت شمس‌العماره بیان کرد: این ساعت تعمیرشده و برای آنکه آن را کوک کنند، ماهانه 400 هزار تومان می‌خواهند که معنی ندارد این مبلغ را برای کوک یک ساعت پرداخت کنیم.

در این برنامه از «باغ نگارستان» هم بازدید شد. پیروز حناچی درباره موسسه تحقیقاتی فرهنگ و هنر که وابسته به دانشگاه تهران است، بیان کرد: یکی از راه‌های انجام شده این موسسه، آماده کردن مناسبات خیابان لاله‌زار بود که یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران است و هسته اولیه آن مربوط به دوره قاجار است. مطالعات ما نشان می‌دهد که 18 تئاتر و سینما در این خیابان وجود داشت که این تعداد در فاصله 700 متری خیابان زیاد است و متاسفانه تعدادی از این بناها تخریب شدند و هویت این خیابان عوض شد.

رئیس موسسه پژوهشی فرهنگ و هنر دانشگاه تهران ادامه داد: یکی دیگر از کارهای انجام شده این موسسه محور خیابان ولیعصر(عج) که پتانسیل ثبت جهانی هم دارد، زیرا هیچ خیابانی نداریم که حدود 20 هزار اصله درخت تاریخی در اطراف آن وجود داشته باشد. مرحله اول آن که ثبت ملی بود انجام شد، اما به نظر می‌آید نظام مدیریت شهری برای حفظ این درختان کمی مشکل دارد. مرمت ساختمان قدیمی کتابخانه و سالن اجتماعات دیگر اقدامات این موسسه است که مشخص نیست بتوان همان استفاده را از این ساختمان کرد. باید بیشتر کاربری‌های سبک از این بنا کرد.

او از دکتر روح الامینی، مهندس کازرونی و مرحوم حسن حبیبی یاد کرد و گفت: این افراد برای حفظ این بنا تلاش بسیاری کردند.

مسجد جامعی در این هفته از تهران‌گردی از موقوفه کاظمی و امامزاده یحیی هم دیدن کرد. حدود دو ماه است که با حضور احمد مسجد جامعی (عضو شورای شهر تهران)، رجبعلی خسرو آبادی (مدیرکل سازمان فرهنگی استان تهران)، علیرضا تابش( مشاور و مدیرکل حوزه ریاست سازمان میراث فرهنگی)، حجت الاسلام محمدزاده(مدیرکل اوقاف استان تهران) و بهزاد یعقوبی(نماینده اوقاف در بازار) درباره مسائل کلان اوقاف و سازمان میراث فرهنگی جلسه‌ای برگزار می‌شود. بنا بر گفته مدیرکل اوقاف تهران، طرح عمرانی برای امامزاده یحیی و موقوفات اطرافش پیش‌بینی شده که قرار شد در جلسه‌ای که هفته آینده با همین افراد برگزار می‌شود درباره این طرح تبادل نظر و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

بهزاد یعقوبی در این‌باره گفت: کار مرمت و احیا موقوفات در بازار تهران را شروع کرده‌ایم و با مشورت‌های میراث فرهنگی کار را به خوبی پیش می‌بریم. در پی مرمت و احیا موقوفات نه تنها مصلحت و قبطه وقف را اندیشیده‌ایم بلکه مصلحت بافت میراث و هویت بازار را هم در نظر گرفته‌ایم.

انتهای پیام

تهران‌گردی مسجدجامعی

تهران‌گردی مسجدجامعی

تهران‌گردی مسجدجامعی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha