• یکشنبه / ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 93111206522
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

«جنون منطقی» افشین یداللهی از نگاه دیگران

«جنون منطقی» افشین یداللهی از نگاه دیگران

در نشست نقد مجموعه ترانه‌های افشین یداللهی به نام "جنون منطقی" گفته شد: این شاعر ضمن رعایت مضمون و موضوع مورد سفارش ترانه، حرف خودش را می‌زند؛ حرف‌هایی که در شکل و لباس دیگر مجال حضور پیدا نمی‌کنند.

در نشست نقد مجموعه ترانه‌های افشین یداللهی به نام "جنون منطقی" گفته شد: این شاعر ضمن رعایت مضمون و موضوع مورد سفارش ترانه، حرف خودش را می‌زند؛ حرف‌هایی که در شکل و لباس دیگر مجال حضور پیدا نمی‌کنند.

به گزارش بخش ادبیات و نشر ایسنا، بر اساس گزارش رسیده، عباس سجادی که اجرای این برنامه خانه ترانه را در فرهنگسرای ارسباران برعهده داشت درباره اثربخشی برپایی کارگاه‌ها و نشست‌های شعر و ترانه گفت: ترانه‌های امروز برعکس ترانه‌های دهه 70 به عنوان یک هویت جدی مطرح است و ما هم‌اکنون ترانه‌سرایان خوب زیادی داریم که به آن‌ها می‌بالیم. همان‌طورکه نیچه می‌گوید: "ارزش یک احساس به شدت آن نیست به مدت آن است"، افشین یداللهی به این استمرار هویت بخشید و حضور همه در این نشست نشان از پشتکار وی است.

در ادامه مهدی ایوبی در بررسی کتاب "جنون منطقی" اظهار کرد: یداللهی در این کتاب به زبان محاوره، عامیانه و ... با سلیقه خودش شعر می‌سراید و از طریق خوانندگان مطرح به گوش مخاطب می‌رساند. همان‌طور که احسان خواجه‌امیری خواننده مشهور پاپ را در شنیدن بسیاری از ترانه‌هایش همیاری کرده است.

همچنین بابک زرین آهنگساز گفت: افشین یداللهی از جمله ترانه‌سرایانی است که با موسیقی و ملودی آشناست و دست آهنگساز را در ساخت ملودی باز می‌گذارد و حرکات و ملودی‌سازی را درک می‌کند.

محمد سریر آهنگساز پیشکسوت هم در این نشست با اشاره به کار تیمی گفت: ما باید بدانیم در ساخت یک آلبوم موسیقی یک تیم کار را جلو می‌برد نه یک خواننده، پس باید در معرفی کار زحمت همه دست‌اندرکاران از جمله شاعر مطرح شود.

امیرحسین مساح ار منتقدان و اعضای خانه ترانه در نقد "جنون منطقی" متذکر شد: بی‌شک نمی‌توان "جنون منطقی" را که با بیش از 80 سال تلاش و بیش از 200 شعر به چاپ رسیده در مجالی کوتاه بررسی کرد.

او ادامه داد: تلاش مولف با زبانی ساده به دور از ضعف‌های تالیف است و حتی در آثاری که بر روی ملودی نوشته شده همان دقت و وسواس را به خرج داده است. در آثار این شاعر که بر روی ملودی نوشته شده کمتر نشانی از ضعف‌های زبانی دیده می‌شود حتی استفاده مناسب از صنایع ادبی نیز به چشم می‌خورد.

او افزود: متاسفانه امروزه بسیاری از ترانه‌های سروده‌شده روی ملودی به شدت گرفتار ضعف در تالیف هستند و توجیه خالق اثر چیزی نیست جز این‌که ترانه‌اش را فدای ملودی می‌بیند و اگرچه تا حدی این توجیه را می‌توان پذیرفت اما شدت و ضعف آن به میزان آشنایی مولف به دایره واژگان برمی‌گردد.

مونا برزویی ترانه‌سرا و عمران میری از اعضای باشگاه شعر و ترانه در این نشست به شعرخوانی پرداختند.

همچنین خشایار اعتمادی خواننده درباره کارهای مذهبی به کاری متفاوت در مدح امام حسین (ع) از سروده‌های افشین یداللهی اشاره کرد و قطعاتی از شعرهای محمدرضا شفیعی کدکنی را اجرا کرد.

در ادامه محمدعلی بهمنی شاعر پیشکسوت گفت: شاید اگر مجموعه شعری از شاعری جوان چاپ شده بود نقدش منطقی بود ولی ترانه‌های ملی، مذهبی و ترانه تیتراژ اکثر فیلم‌ها و سریال‌ها از مجموعه اشعار "جنون منطقی" در حافظه همه ما هست.

او خاطرنشان کرد: تیتراژها باید حرف‌های ناگفته یک فیلم‌نامه را بیان کنند گاهی با عمق و تاثیرگذاری بیشتر از خود فیلم که در آثار افشین یداللهی این امر آشکار است.

بهمنی در ادامه دقایقی را نیز به شعرخوانی پرداخت.

همچنین حسن علیشیری با اشاره به این‌که ادبیات موسیقایی ما همواره دچار ضعف و معطوف به نقد شفاهی بوده تا نقد مکتوب ادامه داد: در نقد و بررسی مکتوب ترانه‌های "جنون منطقی" شاخصه‌هایی وجود دارد که هریک را می‌توان موضوع یک تحقیق و پژوهش قرار داد.

او افزود: زبان ترانه‌های افشین یداللهی دارای سه نوع زبان ادبی، زبان معیار و زبان آرگوست. او با تسلط بر ادبیات کلاسیک در ترانه‌هایش از عناصر بدیع استفاده می‌کند.

او ذکر نشدن نام و درج تاریخ ترانه‌ها را از کاستی‌های این مجموعه بیان کرد و گفت: این شاعر ضمن رعایت مضمون و موضوع مورد سفارش ترانه، حرف خودش را می‌زند؛ حرف‌هایی که به یقین در شکل و لباس دیگر مجال حضور پیدا نمی‌کنند.

این برنامه با اجرای موسیقی توسط امیریل ارجمند ادامه یافت.

فرزاد حسنی مجری و بازیگر نیز در یادآوری تلاش‌های افشین یداللهی گفت: او با کلامش نهضتی در دنیای نوین ترانه ایجاد کرد. او حمایت شد و از بسیاری هنرمندان حمایت کرد. او آدمی شاد و منطقی است.

در پایان سالار عقیلی خواننده به همراه حریر شریعت‌زاده نوازنده شعر "وطنم ای شکوه پابرجا را" اجرا کردند.

در جلسه نقد نخستین مجموعه منتشرشده ترانه‌سرای آثاری چون مدار صفردرجه، شب دهم، میوه ممنوعه، شب آفتابی، تبریز در مه، سال‌های ابری و ... که با نام "جنون منطقی" منتشر شده و به چاپ دوم رسیده است، محمدجعفر صافی، محمدرضا فروتن، نیلوفر لاری‌پور، اهورا ایمان، بهاره رهنما، مسعود کوثری، مجتبی کوثری، قاسم جعفری، اسماعیل عفیفه، حسن بشکوفه، محمدرضا ورزی، حسن فتحی، علیرضا رییس‌دانا، فرید مرادی، حمیدرضا یراقچیان، مهدی کرم‌پور، حسن نمک‌دوست تهرانی، علی‌اصغر محکی و... حضور داشتند.

نشست نقد ترانه‌های افشین یداللهی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha