• چهارشنبه / ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 93111508587
  • خبرنگار : 71191

استرداد اموال تاریخی در یک برنامه‌ی بلندمدت

استرداد اموال تاریخی در یک برنامه‌ی بلندمدت

رییس پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی از تدوین یک آبین‌نامه درباره‌ی استرداد اموال تاریخی خارج از کشور، در برنامه‌ای بلندمدت خبر داد.

رییس پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی از تدوین یک آبین‌نامه درباره‌ی استرداد اموال تاریخی خارج از کشور، در برنامه‌ای بلندمدت خبر داد.

حمیده چوبک در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، با اشاره به در دست تدوین بودن آیین‌نامه‌ی استرداد آثار تاریخی توسط مسئول بخش واحد اموال و یافته‌های باستان‌شناسی پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی، دکتر احمد چایچی، اظهار کرد: این آیین‌نامه قرار است در مورد استرداد آثار تاریخی باستان‌شناسی به ویژه آن‌هایی که در کاوش‌های باستان‌شناسی از ایران خارج شده‌اند در قالب یک برنامه‌ی بلندمدت در دستور کار پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی قرار گیرد.

او در ادامه با اشاره به آمار پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی در زمینه‌ی خروج آثار تاریخی از کشور، افزود: استرداد این آثار باید براساس سیاست‌های کلی کشور انجام شود. ما در جریان کاوش‌ها‌ی شوش، ری، دامغان، الموت و دیگر مناطق مختلف کشور هستیم که چه آثاری از این مناطق ایران خارج شده‌اند یا قراردادشان در این سال‌ها معتبر بوده است، اما ما باید به این مساله فکر کنیم که براساس برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی و اداره‌ی حقوقی آن، کارهای‌مان را تبیین کنیم.

چوبک در ادامه گفت: بازگشت این آثار را یا باید به صورت نمایشگاهی و موقت یا بازگشت دایم در دستور کار پژوهشکده قرار دهیم. تا کنون نیز مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده است.

او هم‌چنین درباره‌ی کنوانسیونی که برمبنای آن اگر هر شیء تاریخی بیش از 30 سال در یک کشور دیگر باشد، امکان استرداد آن به کشور مبدا اثر وجود ندارد، گفت: بررسی این نوع کنوانسیون‌ها کار حقوقی می‌خواهد، در واقع باید مکاتبات انجام شود، و دلایل و مستندات کافی که مالکیت ایران را ثابت کند، تهیه شود، تا بتوانیم موضع‌گیری های فرهنگی در چنین مواردی داشته باشیم.

او اضافه کرد: هر کشور قوانین خاص خود را دارد، ما نیز قوانین خود را داریم، بنابراین باید این‌گونه مسائل و مطالبات قانونی و حقوقی و فرهنگی خود را پیگیری کنیم. ما وظیفه داریم که همه‌ی قوانینی را که علیه ماست نیز با استدلال‌های درست علمی و حقوقی بررسی کنیم تا به نتایج مناسب برسیم.

به اعتقاد چوبک، حل و فصل مسائل مربوط به این کنوانسیون باید در دستور کار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha