• شنبه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93112513298
  • خبرنگار : 71191

این یک هشدار است!

«عشرت‌آباد» هم می‌میرد ...

«عشرت‌آباد» هم می‌میرد ...

یک سال و 42 روز پیش یعنی 13 دی ماه سال گذشته احمد مسجد جامعی چراغ عمارت عشرت‌آباد را پس از 35 سال روشن و مسولانش را راضی به سرپا نگه داشتن این بنای تاریخی و ارزشمند کرد‌، اما حالا ...

یک سال و 42 روز پیش یعنی 13 دی ماه سال گذشته احمد مسجد جامعی چراغ عمارت عشرت‌آباد را پس از 35 سال روشن و مسولانش را راضی به سرپا نگه داشتن این بنای تاریخی و ارزشمند کرد‌، اما حالا ...

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا،‌ حالا از حدود شش ماه پیش جرثقیل‌ها‌، سکان‌دار حریم عمارت تاریخی عشرت‌آباد شده‌اند و پشت دیوارهای سنگی پادگان ولیعصر(عج) که در ضلع جنوبی‌اش انبوهی از خاک و سنگریزه تا نرده‌ها بالا آمده، دارند اسکلت‌های اولیه‌ی مجتمعی که با توجه به نوع نصب سازه‌هایش بیشتر شبیه مجتمع‌های تجاری است را بالا می‌برند‌.

از میدان سپاه در تهران به سمت بزرگراه صیاد شیرازی اولین چیزی که توجه‌تان را جلب می‌کند حرکت‌های گاه و بی‌گاه جرثقیل «تاورکرین»هایی است که 50 تا 70 متر جلوتر از عمارت تاریخی عشرت آباد فعالیت می‌کنند و تیرهای آهنین را بالا می‌برند که به نظر می‌رسد قرار است ارتفاع بیشتری از حد کنونی که به شیروانی عمارت عشرت‌آباد رسیده‌اند بالا بروند.

13 دی ماه سال گذشته تیم تهران‌گردی احمد مسجد جامعی - رئیس وقت شورای شهر تهران - پس از 35 سال و در واقع به عنوان یکی از نخستین افراد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توانستند به این عمارت وارد شوند، کاری که اداره کل میراث فرهنگی استان تهران‌، سال‌ها نتوانست آن را اجرایی کند!

با این وجود آنها (احمد مسجد جامعی، رجبعلی خسروآبادی، مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی استان تهران‌ و سردار ریوندی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران) پس از بازدید از داخل عمارت کلاه فرنگی تصمیم‌هایی را برای شروع عملیات نجات بخشی این عمارت گرفتند و حتی در آغاز آن تا پایان سال جاری تاکید کردند.

و این تاکیدات بالاخره پس از سه ماه و 14 روز یعنی 27 فروردین امسال کارساز شدند و با جلسه‌ای که در این تاریخ توسط اداره کل میراث فرهنگی استان تهران برگزار شد‌، نخستین دستورها برای آغاز عملیات نجات بخشی این عمارت تاریخی صادر شد.

در آن جلسه سهم هرکدام از ارگان‌ها برای مشارکت مالی مشخص و طرح مرمت مورد بررسی قرار گرفت. حتی قرار شد کلیات طرح با هدف چگونگی احیا و بهره‌برداری از این بنای تاریخی در اختیار سپاه پاسداران قرار بگیرد.آنها حتی درباره باز کردن یک ورودی برای حضور گردشگران در این عمارت نیز صحبت کرده‌اند.

اما با توجه به فعالیت گسترده «تاورکرین» در این محدوده تاریخی که از حدود شش ماه پیش در 50 متری این بنای تاریخی و در واقع در حریم آن آغاز شده و هیچ کدام از مسولان پادگان هنوز به نامه نگاری میراث فرهنگی استان تهران درباره نوع عملیاتی که در حال انجام آن هستند جواب نداده‌اند و حتی برخلاف صحبت‌هایی که روز بازدید مسجد جامعی از این بنای تاریخی مطرح شده بود‌، هیچ کدام از کارشناسان میراث فرهنگی را برای بررسی به این بنای تاریخی راه نمی‌دهند، مشخص نیست نوع عملیات در حال انجام در حریم این بنای تاریخی چیست.

این گزارش فقط یک هشدار است برای اتفاقی که ممکن است مدتی دیگر بر سر این بنای تاریخی آن هم تنها بنای باقی‌مانده از مجموعه‌ی ییلاقی ناصرالدین شاه که روزی باغ و عمارتی اعیانی بود‌، بیفتد. مانند آنچه بر سر خانه‌های کوچکی که دور تا دور حوزچه‌ای ساخته شده بودند افتاد و دیوارهای نظامی منطقه آن را پنهان کردند.

عمارت عشرت‌آباد

عمارت عشرت‌آباد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha