• یکشنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۶:۴۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 93121005946
  • خبرنگار : 71413

واکنش مقام‌های سیاسی ترکیه به درگذشت «یاشار کمال»

واکنش مقام‌های سیاسی ترکیه به درگذشت «یاشار کمال»

پس از درگذشت «یاشار کمال»، یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان معاصر ترکیه، سیاست‌مداران این کشور از جمله «رجب طیب اردوغان» واکنش‌هایی به این رخداد نشان دادند.

پس از درگذشت «یاشار کمال»، یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان معاصر ترکیه، سیاست‌مداران این کشور از جمله «رجب طیب اردوغان» واکنش‌هایی به این رخداد نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، چهره‌های سیاسی ترکیه در بیانیه‌هایی که در ساعت‌های پیش منتشر کرده‌اند درگذشت یاشار کمال نویسنده سرشناس کردتبار اهل ترکیه‌ را تسلیت گفته‌اند.

در آخرین اخبار منتشرشده همچنین آمده است که پیکر این نویسنده سوم ماه مارس (سه‌شنبه دم اسفندماه) به خاک سپرده می‌شود.

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور این کشور، با خانواده این نویسنده فقید ابراز همدردی کرده و گفته است: ما برای درگذشت این نویسنده در سوگی عمیق نشسته‌ایم.

سخن‌گوی مجلس این کشور نیز بیانیه‌ای را در این‌باره منتشر کرده و از خداوند برای او طلب رحمت کرده است. وی در این بیانیه اظهار کرده است: کمال با آثاری که به خوانندگانش تقدیم کرده در میان ما زندگی خواهد کرد.

همچنین «احمد داوداوغلو» نخست‌وزیر ترکیه یاشار کمال را هنرمندی بزرگ خواند و درباره او نوشت: در دورانی که سخن گفتن دشوار بود، کمال با بدون هیچ ترسی رویکرد مخالف خود را حفظ کرد و با سخن گفتن از واقعیت‌ها، جایگاهی ویژه و معتبر برای خود ایجاد کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، «کمال کلیچ داراوغلو» رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه، کمال را «یکی از بزرگ‌ترین درختان چنار میراث ادبی» کشورش خواند و درگذشت او را به همه تسلیت گفت.

پیکر یاشار کمال روز دوم مارس در قبرستان «زینسرلیکویو» استانبول دفن خواهد شد.

یاشار کمال که از سرشناس‌ترین چهره‌های ادبیات ترکیه به حساب می‌آید، در جهان با رمان معروف «ممد قرقی» (که در ایران با نام «اینجه ممد» شهرت دارد) شناخته می‌شود؛‌ اثری که تاکنون به 20 زبان برگردانده شده و بارها به روی پرده سینما رفته است.

او سال ۱۹۲۳ در روستای کردنشین همیته در جنوب ترکیه متولد شد. پدرش ملاک کرد بزرگی بود که در سال ۱۹۱۵ به آناتولیای شرقی فرار کرده بود. کمال کودکی بسیار سختی را پشت سر گذاشت؛ او در یک تصادف چشم راستش را از دست داد و در پنج‌سالگی شاهد قتل پدر به دست فرزندخوانده‌اش بود.

کمال را به عنوان یک فعال سیاسی هم می‌شناسند؛ حکم آشکار او در سال ۱۹۹۵ درباره سیاست‌های دولت ترکیه در مصاحبه وی با مجله آلمانی «اشپیگل»، او را با اتهام «تبلیغات تجزیه‌طلبی»، در مقابل دادگاه امنیتی دولت ترکیه قرار داد. گرچه محاکمه با حکم برائت وی پایان یافت، اما با انتقاد مجدد وی از عملکرد دولت سرانجام به اتهام تحریک مردم، به پنج سال زندان تعلیقی محکوم شد. یاشار کمال از سال ۱۹۵۰ به‌کرات به‌خاطر دفاع از آزادی بیان و تساوی حقوق مردم دستگیر و زندانی شد.

کمال اولین کتاب خود را با نام «تصنیف‌ها» در سال 1943 روانه بازار کتاب کرد. این اثر مجموعه‌ای بود از تصنیف‌ها و اشعار فولکلور که او از سن 16 سالگی به گردآوری‌شان پرداخته بود. «بچه» و «مغاره‌دار» جزو اولین آثار ادبیات‌ داستانی او بودند که در سال 1950 به چاپ رسیدند. کمال «داستان کثیف» را زمانی که در ارتش خدمت می‌کرد، به نگارش درآورد. «گرمای زرد»، «آن‌سوی کوهستان»، «اگر ما را کشتند»، «دریا قهر کرد»، «افسانه چیای آگری»، «مرد تنها»، «لانه‌های پریان»، «پیت حلبی»، «علف همیشه جوان» و «ستون خیمه» از دیگر کتاب‌های شناخته‌شده وی هستند.

اکثر کارهای یاشار کمال که عنوان نخستین نویسنده ترکیه‌ای نامزدشده برای جایزه نوبل ادبیات را یدک می‌کشد، روی درگیری‌های زندگی مردم مناطق جنوبی ترکیه و پیشرفت‌های زندگی این ناحیه تمرکز دارد.

دریافت جایزه صلح «بوک‌ترید» آلمان و جایزه «بیورنسون» نروژ در سال 2013 از جمله افتخارات ادبی این نویسنده ترکیه‌ای هستند. یاشار کمال که از چندی پیش به دلیل نارسایی تنفسی در یکی از بیمارستان‌های استانبول بستری بود،‌ نهم اسفندماه در سن 91 سالگی درگذشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha