• سه‌شنبه / ۱ دی ۱۳۹۴ / ۰۸:۰۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 94100100041
  • خبرنگار : 71461

یک پژوهشگر مهدویت تشریح کرد

مهمترین وظایف شیعیان در عصر غیبت امام زمان(عج)

مهمترین وظایف شیعیان در عصر غیبت امام زمان(عج)

یک محقق و پژوهشگر مرکز تخصصی مهدویت گفت: معرفت، اطاعت، محبت و حمایت از امام عصر (عج) مهمترین وظایف شیعیان در روزگار غیبت است.

یک محقق و پژوهشگر مرکز تخصصی مهدویت گفت: معرفت، اطاعت، محبت و حمایت از امام عصر (عج) مهمترین وظایف شیعیان در روزگار غیبت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عرفان در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ با اشاره به نهم ربیع‌الاول روز به امامت رسیدن امام زمان (عج) با بیان اینکه «این ایام در تاریخ شیعه اهمیت خاصی دارد» اظهار کرد: تاریخ امامت ائمه قبل از حضرت مهدی (عج) به 250 سال منحصر می‌شود، ولی امامت زمان (عج) اکنون بیش از هزار و اندی سال است که ادامه دارد. ما که در این دوران زندگی می‌کنیم باید به این روز اهمیت خاصی بدهیم چرا که روز تجدید بیعت با امام عصر و روز شکرگزاری امامت و ولایت حضرت بقیة الله (عج) است.

وی در ادامه با اشاره به مهمترین وظیفه شیعیان در روزگار غیبت کبرا و بیان این‌که «باید وظایف شیعیان را در دوران غیبت برای آن‌ها تبیین کنیم» گفت: مهمترین وظیفه شیعیان در زمان غیبت شامل چهار اصل مهم است که همه این‌ اصل‌ها بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند. این چهار اصل مهم عبارتند از کسب معرفت، محبت، اطاعت و حمایت از امام عصر (عج).

این کارشناس مرکز مهدویت تصریح کرد: معرفت به معنای شناخت حقیقی و واقعی آن تفسیر می‌شود. نه اینکه ما به صورت ظاهری و شناسنامه‌ای بگوییم امام زمان (عج) را می‌شناسیم. پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند که کسی که بمیرد و امام زمان (عج) خود را نشناسد مرگش مرگ جاهلی است. این بحث از این رو حائز اهمیت است که شناخت امام باید یک شناخت واقعی و حقیقی باشد. شناختی هم سنخ شناخت‌های دنیایی ما نباشد بلکه باید پا را از دنیا فراتر بگذاریم تا امام عصر خود را بشناسیم.

عرفان یادآور شد:‌ معرفت نسبت به امام عصر یعنی اینکه زندگی ما مبتنی بر رضایت امام زمان (عج) باشد. در طول تاریخ بوده‌اند کسانی که می‌گفتند امام زمان خود را می‌شناسند ولی این شناخت آن‌ها کاملا ظاهری بوده است. اکنون قوی‌ترین مطالعات پیرامون تشیع در دانشکده‌های اسلام شناسی دنیا انجام می‌شود و یکی از قوی‌ترین مقالات پیرامون حضرت مهدی (عج) توسط یک یهودی در اسرائیل نوشته شده است. این شناخت افراد ظاهری است و به درد نمی‌خورد. شناختی مهم است که سبک زندگی ما را عوض کند و زندگی ما مبتنی بر رضایت امام عصر (عج) باشد.

وی ادامه داد: وظیفه بعدی ما در دوران غیبت اطاعت است یعنی بدون چون و چرا مطیع سخنان قرآن و اسلام باشیم. ما اگر می‌گوییم باید نسبت به اهل بیت (ع) محبت داشته باشیم و محبت ما معیار سنجش است این محبت باید واقعی باشد و از تعلقات دنیا دوری کنیم. در محبت واقعی به اهل بیت (ع) توقعات کمی از دنیا داریم و در قلب خود حب دنیا و تعلقات دنیوی مثل فرزند، مال، مدرک و شهرت را کنار می‌گذاریم. محب واقعی امام زمان (ع) کسی است که می‌داند دنیا بد نیست بلکه دنیا در مقابل عشق حضرت کم است و منتظر واقعی دنیا را کم می‌بیند نه بد. منتظر واقعی امام عصر (عج) توقعات خود را کم می‌کند.

این محقق و پژوهشگر مرکز مهدویت تاکید کرد: چهارمین وظیفه ما حمایت از امام عصر (عج) است این حمایت در مراسم‌هایی همچون پیاده روی اربعین و یا شرکت در جشن‌های نهم ربیع،‌ نیمه شعبان و سایر جشن‌ها نمایان می‌شود. با کمال تاسف برخی از جریان‌های انحرافی می‌خواهند این روز مقدس و زیبا را در تقویم شیعه به بیراهه بکشانند و می‌خواهند این روز را تبدیل به یک اختلاف میان شیعیان و سنی‌ها کنند و خاستگاه این آسیب‌ها به عدم زمان‌شناختی افراد بر می‌گردد که آگاهی‌های لازم را در رابطه با این مسأله ندارند و می‌خواهند به نوعی در بین جوامع اسلامی اختلاف ایجاد کنند.

عرفان گفت: این افراد زمانه را به خوبی درک نکرده‌اند و یکی از آسیب‌های جامعه کنونی ما ترویج اختلافات مذهبی از سوی برخی افراد است که می‌خواهند نهم ربیع را به مناسبت قتل خلیفه خاص تبدیل کنند و به نوعی سبب اختلاف و تفرقه افکنی شوند. از این اختلافات کسی جز رقبای دینی و دشمنان اسلام بهره‌ای نمی‌برد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha