• شنبه / ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94111005850
  • خبرنگار : 71191

مدیر میراث تهران پس از دستبرد به موزه "عروسک‌های ملل":

نیروی انتظامی امنیت را تامین کند/ اعتبار بدهند، تقدیم می‌کنیم

نیروی انتظامی امنیت را تامین کند/ اعتبار بدهند، تقدیم می‌کنیم

«هنوز معاونت میراث فرهنگی، اعتبار درخواستی برای موزه عروسک‌های ملل را اختصاص نداده است. از نیروی انتظامی می‌خواهیم ضریب امنیت فضاهای موزه‌ای را بالاتر ببرد.»

«هنوز معاونت میراث فرهنگی، اعتبار درخواستی برای موزه عروسک‌های ملل را اختصاص نداده است. از نیروی انتظامی می‌خواهیم ضریب امنیت فضاهای موزه‌ای را بالاتر ببرد.»

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، هفته‌ گذشته موزه‌ی «عروسک‌های ملل» برای دومین بار مورد سرقت قرار گرفت و این‌بار حدود 100 عروسک که نمی‌توان روی آن‌ها قیمتی گذاشت به همراه برخی ابزار موزه‌ای که حدود 8 میلیون تومان به موزه خسارت وارد کردند، دستبرد زده شدند.

اگرچه سرقت نخست در سال گذشته همراه با 14 میلیون تومان خسارت بود، اما در آن زمان هیچ خبری از این اتفاق، رسانه‌ای نشد؛ تا دومین سرقت که این‌بار قول‌وقرارهای مسئولان میراثی را به یاد رئیس موزه آورد و دیگر مجبور به گلایه شد، چون حدود 100 عروسک از کشورهای مختلف ناپدید شدند، عروسک‌هایی که جزو مجموعه‌ عروسک‌های 54 کشور دنیا بودند.

علی گلشن، مدیر موزه‌ی ‌«عروسک‌های ملل» در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفته بود: پس از انتخاب این موزه به‌عنوان «موزه برتر کشور» در سال گذشته، قرار شد سازمان میراث فرهنگی اعتباری برای کمک به این موزه اختصاص دهد و این مبلغ (به ادعای گلشن) در اختیار اداره‌کل میراث فرهنگی تهران قرار گرفت و قرار شد ما‌به‌ازای تجهیزات موزه در اختیار موزه قرار بگیرد، حتی پس از سرقت نخست، این اداره‌ی کل وعده کمک به موزه را داد، اما هیچ‌کدام از این اعتبارات به ما نرسید.

از همه این موارد گذشته، در بندهای پیشنهادی برنامه ششم توسعه، به ایجاد موزه‌های خصوصی و حمایت از آن‌ها تاکید شده است؛ این در حالیست که قول‌های داده شده حداقل به این موزه‌ی خصوصی نرسیده است.

رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، در این زمینه به خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا توضیح داد: این اداره‌کل یک‌سری حوزه‌های کاری دارد که می‌تواند به صورت مستقیم به آن ورود پیدا کند، در مواردی نیز می‌توانیم رصدکننده‌ وضعیت باشیم، اما متولی آن‌ها نیستیم، که موزه عروسک‌های ملل جزو این بخش است.

او ‌نظارت و انجام کارهای کارشناسی و کنترل ضوابط میراثی را وظیفه‌ی این اداره کل دانست و افزود:‌ این اداره‌ در کنار وظایف خود می‌تواند به کسانی که قصد راه‌اندازی موزه خصوصی و شخصی دارند نیز کمک کند،‌ همچنین از نظر مشاوره و موارد فنی، نوع چیدمان‌ها و دکوربندی‌ها اظهار نظر کند. این چیزی است که فی‌ذاته در خود سازمان میراث فرهنگی قابلیت برنامه‌ریزی دارد.

وی تاکید کرد: با این وجود وظایفی وجود دارند که قابلیت انجام آن را نداریم، اما می‌توانیم درخواست‌کننده آن باشیم، که امنیت جزئی از این موارد است. ما نمی‌توانیم امنیت همه‌جا را برنامه‌ریزی کنیم، چون تامین امنیت با ما نیست، ‌بلکه وظیفه‌ی نیروی انتظامی است.

او اضافه کرد: این توقع اداره کل میراث فرهنگی استان تهران از نیروی انتظامی است و پیگیر این توقع هستیم،‌ همان‌طور که نقاطی مانند مساجد، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مدارس باید ضریب امنیتی بالایی داشته باشند، قطعا موزه ها نیز باید ضریب امنیتی بالایی داشته باشند.

خسروآبادی با بیان اینکه "وقتی آثار و اشیاء در حوزه‌ موزه‌ای قرار می‌گیرند، پس اشیاء قابل ارزشی هستند،‌ بنابراین امکان سرقت‌شان وجود دارد" گفت: طبیعی است ما باید از نیروی انتظامی خواهش کنیم تا در این نقاط قدری ضریب امنیتی را بالاتر ببرد، اما متاسفانه در توان اداره کل میراث فرهنگی استان نیست که در این حوزه کمک کند. در واقع جزو حوزه‌های اصلی کارمان نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران، در ادامه با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که مدتی پیش این اداره‌کل با نیروی انتظامی امضا کرد گفت: بحث تامین امنیت گردشگران را به عنوان یک درخواست جدی حتما پیگیری می‌کنیم، این پیگیری‌ها درباره‌ی سرقت کاشی‌هایی که مدتی پیش مطرح شد نیز صدق می‌کند.

او با تاکید بر لزوم ایجاد یک محیط امن در سطح شهر اظهار کرد: باید محیط را امن کرد، نه فقط یک مکان را، چون زمانی‌که محیط امن باشد، آن منطقه یک ارزش ویژه دارد. به عنوان مثال حصار ناصری از دید ما دارای یک ارزش ویژه است،‌ پس نیروی انتظامی نیز باید ضریب امنیتی‌اش در این منطقه را بالاتر باشد.

وی این نوع اقدامات را مانند حفاظت از منزل دانست و ادامه داد: ‌برای خانه همیشه باید به در قفل زد؛ اما اگر محله ناامن باشد، این قفل همیشه مانع دزدی نیست، هرچند نیروی انتظامی نیز مشکلاتی از نظر نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات برای خود دارد، اما با تعامل خوب می‌توان این موارد را نیز ارتقا داد.

خسروآبادی اضافه کرد: ما معتقدیم در کنار این‌که امنیت محله را باید نیروی انتظامی فراهم کند، تامین امنیت اطراف موزه‌ها به صورت ویژه نیز دارای اهمیت است. از سوی دیگر از موزه‌داران نیز توقع داریم حداکثر ضریب امنیتی خود را بالا ببرند. اگر میراث فرهنگی استان نیز کمکی در این زمینه بتواند انجام دهد، حتما در اختیارشان خواهد گذاشت.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در ادامه درباره‌ی اختصاص وام و اعتباری که قرار بود مدتی پیش به موزه عروسک‌های ملل اختصاص پیدا کند به خبرنگار ایسنا گفت: براساس قولی که داده‌ایم، این بحث را پیگیری کردیم. درخواست تخصیص این اعتبار را به معاونت میراث فرهنگی داده‌ایم، ‌اما هنوز ابلاغ نشده است. چون اعتبار ملی است، ‌باید آن را از مرکز درخواست کنیم.

او اضافه کرد: مبلغ مورد نظر را معاونت میراث فرهنگی نیز تائید کرده است. در حال حاضر باید سیر ابلاغ تخصیص اعتبار انجام شود تا بتوانیم اعتبار را به مسئولان موزه‌ی «عروسک‌های ملل» تقدیم کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha