• سه‌شنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۶:۲۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 94112717899
  • خبرنگار : 71245

بررسی آثار عربشاهی توسط دارش و اسماعیل‌پور

«مسعود عربشاهی» اسطوره‌آفرین است

«مسعود عربشاهی» اسطوره‌آفرین است

نشست نقد و تحلیل آثار «مسعود عربشاهی» برگزار شد و در آن، بهروز دارش و ابوالقاسم اسماعیل‌پور به بررسی این آثار پرداختند.

نشست نقد و تحلیل آثار «مسعود عربشاهی» برگزار شد و در آن، بهروز دارش و ابوالقاسم اسماعیل‌پور به بررسی این آثار پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بهروز دارش - مجسمه‌ساز - در ابتدای این نشست که در گالری «شهریور» برگزار شد با واکاوی مکتب سقاخانه، به دفاع از این مکتب به‌عنوان جنبشی هنری پرداخت و گفت: مکتب سقاخانه در وهله نخست، شناسنامه‌ای ایرانی دارد و مهم‌تر از آن، حاصل تلاش‌های شبانه‌روزی و پایمردی جمعی هنرمندان این عرصه محسوب می‌شود.

او جذابیت آثار هنری این مکتب را برای مخاطب ایرانی در استفاده از عناصری دانست که به چشم‌ آشناست و در فرهنگ جاری در زندگی ریشه دارد.

وی ناشناخته‌ بودن و رمزآلود بودن عناصر را دلیل جذب مخاطب غیرایرانی ارزیابی و اظهار کرد: مسعود عربشاهی این مرزها را درنوردیده و با استفاده از عناصر تجریدی در آثارش به‌خوبی و به‌درستی، جهانی‌ بودن را تجربه کرده است.

دارش عامل مهم و مؤثر در مکتب سقاخانه را استفاده از موتیف‌ها و عناصری دانست که اولا در فرهنگ غیرایرانی فقط به‌عنوان یک فرم خالی از معنا دیده می‌شود و دوم این‌که اگر این موتیف‌ها و عناصر از کار برداشته شوند، چیزی روی اثر و تابلو باقی نمی‌ماند.

وی افزود: استاد عربشاهی با استفاده از عنصری مانند مربع یا دایره که در هر فرهنگ و جغرافیایی مفهوم یکسانی دارد، می‌تواند با مخاطب و بیننده با هر ملیتی ارتباط برقرار کند و فراتر از آن، گفت‌وگو کند.

دکتر ابوالقاسم اسماعیل‌پور - اسطوره‌شناس و استاد دانشگاه - هم با معرفی اسطوره و جایگاه آن در حیات فرهنگی یک ملت، آثار عربشاهی را مملو از عناصر اسطوره‌ای دانست و بیان کرد: بین اسطوره‌پردازی و اسطوره‌آفرینی تفاوت وجود دارد. بر این مبنا، استاد عربشاهی اسطوره‌آفرین است.

این اسطوره‌شناس ادامه داد: هر تابلوی استاد عربشاهی، اسطوره است و اسطوره در آن جریان دارد. دلیل این اتفاق، تلاشی است که عربشاهی در راستای آموختن و تجربه هنری داشته است.

وی افزود: مسعود عربشاهی تا آنجا که در توان داشته، شاخه‌های مختلف تجسمی از جمله کاشی‌کاری، حجم‌سازی، پیکره‌سازی و شیوه‌های مختلف نقاشی از جمله کلاسیک و رئالیسم و تکنیک‌های متنوع اجرا را از دوره باستان تا دوره مدرن و حتی معماری را تجربه کرده و این تجربه عظیم سبب شده که اسطوره، جزیی از ذات هنری او شود. حالا که مثلا رنگ طلایی در آثار او دیده می‌شود، می‌توان رد این رنگ مجلل را تا اسطوره‌ها و نقاشی‌های مانی و دوره مانویان دنبال کرد. این رد طلایی، بازآفرینی و تقلید نیست، بلکه زایش و خلقی دوباره است که حاصل تجربه‌ی مسیر گذشتگان است.

در ادامه این نشست، دارش و اسماعیل‌پور به پرسش‌های حاضران پاسخ گفتند. در این نشست، برخی اساتید برجسته هنری، دانشجویان و علاقه‌مندان نیز حضور داشتند.

نمایشگاه نقاشی‌های مسعود عربشاهی تا هفتم اسفندماه ١٣٩٤ در گالری شهریور برپاست.

انتهای پیام

بهروز دارش

ابوالقاسم اسماعیل‌پور

مسعود عربشاهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha