• سه‌شنبه / ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94121811794
  • خبرنگار : 71191

سلطانی‌فر در آیین ملی نوروز:

نوروز به ما می‌آموزد زبان امید، زبان اعتدال است

نوروز به ما می‌آموزد زبان امید، زبان اعتدال است

معاون رئیس جمهور گفت: اگر هر آیینی از قرن‌ها پیش پابرجا بوده، همراه با اعتدال بوده است. بنابراین می‌توان گفت که نوروز به ما یاد می‌دهد که زبان امید، زبان اعتدال است. در واقع نوروز چهره زیبای صلح را به جهان نشان داده است.

معاون رئیس جمهور گفت: اگر هر آیینی از قرن‌ها پیش پابرجا بوده، همراه با اعتدال بوده است. بنابراین می‌توان گفت که نوروز به ما یاد می‌دهد که زبان امید، زبان اعتدال است. در واقع نوروز چهره زیبای صلح را به جهان نشان داده است.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، آیین ملی نوروز از صبح امروز (سه‌شنبه 18 اسفند) با حضور تعدادی از معاونان رئیس جمهور در حوزه فرهنگ کار خود را آغاز کرد. این مراسم که قرار است به صورت مستمر تا 29 اسفند ماه ادامه داشته باشد، در شهرهای مختلف کشور به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

در این مراسم، مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نوروز را آیینی دانست که با دیگر آیین‌های ایران اسلامی تقارن پیدا می‌کند و به آنها معنایی بهتر می‌بخشد.

معاون رئیس جمهور با طرح این پرسش که نوروز چه معنایی دارد گفت: نوروز به سادگی به معنای نو شدن است، نه اینکه لباس کهنه را نو کنیم. بلکه نوروز نو شدن جان، جامعه و انسان است که نیاز به نو شدن دارند.

او تاکید کرد: شاید بتوان گفت درباره هیچ آیینی مانند نوروز، نام‌، آیینی، سنت‌های آن، گویای محتوا‌ی جهان بینی‌ و معنای آن نزد یک ملت نیست.

او با بیان اینکه چرا ایرانیان نوروز را به عنوان زمان آغاز سال نو انتخاب کرده‌اند گفت: این آیین ما را به زنده نگه داشتن آیین‌ها و امیدها امیدوار کرده است. نوروز زمان اعتدال بهار است و به ما یاد داده که هیچ چیز برتر از اعتدال نیست. اگر هر آیینی از قرن‌ها پیش پابرجا بوده، همراه با اعتدال بوده است. بنابراین می‌توان گفت که نوروز به ما یاد می‌دهد که زبان امید، زبان اعتدال است. در واقع نوروز چهره زیبای صلح را به جهان نشان داده و رنگین کمانی است که در هر نقطه از ایرانِ فرهنگی ‌رنگ‌، بو‌، عطر‌ و خاص خود را دارد. بنابراین این تنوع فرهنگی به ما می‌گوید ما یک ریشه داریم.

سلطانی‌فر تاکید کرد: نوروز در قرون طولانی دوستی،‌ صلح و آشتی را به ما یاد داده است. امیدوارم به استقبال نوروزی ایرانی و جهانی برویم.

* تکالیف ایران در قبال آیین‌های نوروزی

به گزارش ایسنا‌، در این مراسم همچنین سمیع‌الله حسینی مکارم، دبیر شورای سیاست گذاری آیین ملی نوروز در سخنانی کوتاه اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی مکلف است به مرور به عنوان قوی‌ترین میراث بشر بپردازد. از سوی دیگر پرونده نوروز با 12 کشور منطقه ثبت شده است. بنابراین نسبت به مجامع بین‌المللی نیز تعهداتی داریم، از جمله ترویج آیین نوروز و تقویت آیین‌هایی که به فراموشی سپرده شده یا به طور کامل حذف شده‌اند.

وی افزود: این سازمان مکلف شد بنا بر دستور رئیس سازمان میراث فرهنگی از اوایل تیرماه ستاد سیاست‌گذاری نوروز را تشکیل دهد که تا امروز 22 جلسه‌ی آن تشکیل شده است. از سوی دیگر با توجه به محدودیت زمان و منابع مالی، توانستیم به تعدادی از برنامه‌های مکلف شده برای امسال بپردازیم.

وی برگزاری پنل‌های تخصصی مانند همایش علمی نوروز،‌ عروسک‌های نوروز‌ را از جمله این کارگاه‌ها دانست و افزود: ایجاد 12 پایلوت نوروزگاهی در استان‌ها و 20 پایلوت در کشورها موظف شده‌اند آیین‌های مغفول مانده نوروز را بار دیگر احیا کنند که از 24 تا 29 اسفند در مناطقی مانند نیشابور، زابل‌، ایرانشهر‌، چابهار‌، قشم‌، بندرعباس‌، آبادان‌، تبریز‌، تهران‌، اصفهان‌ و سنندج‌ برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha