• شنبه / ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ / ۰۸:۳۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 95012107149
  • خبرنگار : 71461

یک مدرس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع):

نابرابری دیه زن و مرد دلیلی بر کمتربودن ارزش زن نیست

نابرابری دیه زن و مرد دلیلی بر کمتربودن ارزش زن نیست

یک مدرس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: اگر دیه زن کمتر از مرد است دلیل بر کمتربودن ارزش زن نیست.

یک مدرس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: اگر دیه زن کمتر از مرد است دلیل بر کمتربودن ارزش زن نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قائمی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به فلسفه دیه اظهار کرد: تعیین دیه برای رفع نقصانی است که ممکن است در حادثه‌ای برای فردی رخ دهد. اینکه برای انسان‌ها دیه تعیین شده است به دلیل قیمت ‌آن‌ها نیست چراکه قیمت انسانی را نمی‌شود بر اساس دیه تعیین کرد که مثلا ارزش مرد این میزان است و ارزش زن یک مقدار دیگر.

وی با تاکید بر این‌که «دیه برای رفع خلاء تعیین می‌شود» گفت: گاهی برای جبران برخی از خلاءها باید از مادیات بهره بگیریم و زیاد بودن مقدار آن برای مرد دلیل بر بالاتر بودن ارزش مرد نیست و اگر دیه زن کمتر از مرد هست نیز دال بر کمتربودن ارزش زن نیست. گاهی ممکن است با نبود مرد که سرپرست خانواده است خلاءیی در زندگی ایجاد شود به همین دلیل مقداری دیه تعیین کرده‌اند که پس از آن بازماندگان بتوانند از آن استفاده کنند.

این مدرس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ادامه درباره اینکه آیا در قرآن به موضوع دیه اشاره‌ای شده است یا نه؟ تاکید کرد: دیه برای جبران نقص است و لازم نیست که حتما در آیات قرآنی به آن اشاره شده باشد بلکه در این راستا می‌توان از سنت اهل بیت (ع) بهره برد چراکه برای ما پیروی از سنت پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) همچون پیروی از قرآن است. از نظر متون معتبر که شامل سنت می‌شود دیه زن را در برخی از موارد و نه همه موارد نصف دیه مرد تعیین کرده‌اند.

وی گفت:‌ ما قاعده‌ای را در فقه داریم که قطعی و ثابت شده است و آن این است که تا حد ثلث، دیه زن و مرد مساوی است و وقتی که از میزان ثلث تجاوز کرد آن گاه تفاوت بین دیه زن و مرد واقع می‌شود و این در کتب دینی و اهل بیت (ع) وجود دارد.

این مدرس درس خارج حوزه علمیه قم تاکید کرد:‌ تعیین دیه مربوط به ارزش جان طرف نیست بلکه برای رفع خلاء است و نسبت به خلاءیی که برای افراد رخ می‌دهد ارزش گذاری دیه نیز تعیین می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۱ ۲۱:۲۰

اين را چه مي گوييد؟ 1- شهادت يک زن نصف شهادت مرد ارزش دارد. 2- زن نصف مرد ارث مي برد.

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۱ ۲۲:۴۵

با کمال احترام اصلا دليل خوبي نيست. اولا در حال حاضر بسياري از زنها سرپرست خانواده هستند دوما همه شرايط فوق براي زنها ممکن است بيشتر هم باشد ضمنا خلاء مادر اگر بيشتر نباشد کمتر از پدر نيست