• سه‌شنبه / ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ / ۰۲:۵۵
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 95013114287

اینجا پای عاطفه و منافع ملی در میان است

اینجا پای عاطفه و منافع ملی در میان است

محمد احصایی تأکید کرد:‌ باید یک مطالعه میدانی صورت بگیرد تا بفهمیم موزه‌های مهم دنیا چه کرده‌اند که از آسیب‌ها مصون مانده‌اند.

محمد احصایی تأکید کرد:‌ باید یک مطالعه میدانی صورت بگیرد تا بفهمیم موزه‌های مهم دنیا چه کرده‌اند که از آسیب‌ها مصون مانده‌اند.

این هنرمند در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، درباره بحث واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی، اظهار کرد:‌ قطعا پاسخ این پرسش که موزه هنرهای معاصر باید به بخش خصوصی واگذار شود یا نه «منفی» است، چون نمی‌دانیم در آینده چه اتفاق‌هایی خواهد افتاد و چه آسیب‌های ناشناخته‌ای گریبان‌گیر موزه خواهد شد. حتی اگر بنیاد یا نهاد موجهی باشد که شرایط مدیریت موزه را داشته باشد، معلوم نیست در آینده چه پیش خواهد آمد.

او ادامه داد: در همه دنیا، رسم این است که موزه‌های مشهور به‌دلیل این‌که منافع مملکت در آن‌ها وجود دارد، به‌صورت دولتی و با نظارت دولت اداره می‌شوند. اگر موزه هنرهای معاصر تهران بتواند مانند گذشته، هیأت امنایی را شامل هنرمندان و افراد حقوقی رده‌بالای کشور داشته باشد، شاید بتواند بخشی از مشکلاتش را حل کند.

احصایی همچنین گفت: این روند که موزه بدون دادن فراخوان و مشورت، به بخش دیگری واگذار شود، آسیب‌هایی را متوجه آن خواهد کرد. این‌گونه آسیب‌ها در بخش میراث فرهنگی هم وجود دارد. به نظر من، با وضعیتی که ما داریم، بهتر است یک مطالعه میدانی انجام شود تا بفهمیم موزه‌های مهم دنیا چه کرده‌اند که از آسیب‌ها مصون مانده‌اند. مالکان اصلی این موزه‌ها، مردم هستند و موزه سرمایه ملی است. باید بفهمیم چگونه از این سرمایه‌های ملی به‌صورت مطمئن نگهداری می‌شود و این، به انجام مطالعه ریشه‌ای نیاز دارد.

وی ادامه داد: من اکنون به هیچ عنوان موافق واگذاری گنجینه مهمی که در موزه هنرهای معاصر تهران است، به بخش خصوصی نیستم، چون این روند بسیار نامطمئن است. در حال حاضر فکر می‌کنم وضعیت ظاهری، نگهداری آثار و مدیریت موزه، مناسب گنجینه گران‌بهایی نیست که در آن نگهداری می‌شود و یکی از راه‌های نجات آن، تشکیل هیأت امنا برای موزه است. در مدیریت موزه هنرهای معاصر می‌توان از افراد سرمایه‌داری که حامی هنر هستند، کمک گرفت.

این هنرمند رشته نقاشی‌خط با اشاره به این‌که هر فردی موظف است برای نگهداری از این گنجینه ملی، سهم خود را ادا کند، اظهار کرد:‌ موزه هنرهای معاصر گالری نیست که در آن را ببندند. من شخصا اعلام می‌کنم که اگر نظام درستی برای مدیریت موزه برقرار شود، به سهم خودم یاری خواهم کرد و مقداری از فروش آثارم را به موزه اختصاص می‌دهم، چون در اینجا بحث عاطفه و منافع ملی در میان است.

او افزود: ما آثاری را در موزه هنرهای معاصر داریم که اگر براثر نگهداری نامناسب آسیب ببینند، خسارت واردشده به هیچ‌وجه قابل جبران نیست. این موزه در زمان افتتاح جزو برترین موزه‌های دنیا بود و اگر برنامه‌ریزی درست و مطمئنی وجود داشته باشد، هنرمندان نیز در زمینه مدیریت موزه و نگهداری از آثار کمک خواهند کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha