• یکشنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۶:۱۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95021911638
  • خبرنگار : 71191

ادامه تعرض به دژ «اسپهبد خورشید»

ادامه تعرض به دژ «اسپهبد خورشید»

مدیر پروژه غار - دژ اسپهبد خورشید از ادامه برداشت‌های بی‌رویه در این محوطه تاریخی توسط معدنکاران که موجب تخریب حریم منظر، حرایم درجه یک و دو ، عرصه و بدنه اثر تاریخی شده، خبر داد.

مدیر پروژه غار - دژ اسپهبد خورشید از ادامه برداشت‌های بی‌رویه در این محوطه تاریخی توسط معدنکاران که موجب تخریب حریم منظر، حرایم درجه یک و دو ، عرصه و بدنه اثر تاریخی شده، خبر داد.

به گزارش ایسنا، «سامان توفیق» با اشاره به تجاوز و دست‌اندازی معدنکاران در چند ماه اخیر به حریم «غار- دژ اسپهبد خورشید» بیان کرد: ادامه برداشت‌های بی‌رویه موجب تخریب حریم منظر، حرایم درجه 2 و 1، عرصه و بدنه این اثر تاریخی منحصر به فرد شده است، اتفاقی که نگرانی اهالی فرهنگ و طیف وسیعی از انجمن‌های مردم‌نهاد و علاقمندان به اثر را باعث شده است.

این باستان‌شناس در ادامه به برشمردن آثار باستانی ارزشمند منطقه پرداخته و پیشینه تاریخی و ویژگی های بارز و منحصربه‌فرد معماری هر اثر را بیان کرد و افزود: علاوه بر غار - دژ اسپهبَد خورشید، قلعه باجگیران، غار- دژ کِیلی و غار - دژ کیجاکِرچال سه اثر ثبتی باستانی منحصر به فرد و از تاسیسات نظامی وابسته به غار دژ اسپهبَد خورشید هستند، که در حال تخریب توسط معدن‌کاران هستند.

وی در رابطه با وضعیت ناامیدکننده باستان‌شناسی و آثار باستانی منطقه و شهرستان، خواستار نگاه ویژه و تخصیص اعتبارات ملی برای انجام اقدامات پژوهشی، نجات بخشی و حفاظتی این آثار شد.

بررسی تخلفات معدنکاران

غلامرضا میثاقیان، مدیر کل دفتر حفظ و احیاء سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در این زمینه از صدور مجوزهای غیر کارشناسی و بر خلاف قوانین میراث فرهنگی کشور برای ایجاد معادن،در کنار آثار باستانی ابراز گله کرد و از بررسی پروانه بهره‌برداری و رسیدگی به تخلفات رخ داده خبر داد.

او با تأکید بر حمایت از این پروژه ملّی به عظمت و منحصر به فرد بودن این اثر تاکید کرد و گفت: غار-دژ اسپهبَد خورشید یک اثر ملّی و متعلّق به ملت ایران است .

وی با اشاره به اینکه نباید اجازه دست‌اندازی و تجاوز به این اثر ملی داده شود، بر روشن کردن وضعیت معادن پیرامون این اثرتاریخی و اتخاذ تدابیر لازم برای آزادسازی اثر از محاصره این معادن تأکید کرد.

میثاقیان گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه و وجود آثار ارزشمند به ویژه غار-دژ اسپهبَد خورشید، این منطقه طبعاً از ظرفیت بالایی برای رونق گردشگری کشور برخوردار است.

او انجام پروژه ملی غار- دژ اسپهبَد خورشید را در شرایط دشوار کاری همراه با خطرات جانی و همچنین آسیب های معادن ، اقدامی مثبت و سرنوشت ساز به منظور احیای اثر و منطقه دانست.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فاز میدانی پروژه ملی غار- دژ اسپهبَد خورشید با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به سرپرستی دکتر سامان توفیق در حال انجام است.

بر اساس بند ج ماده 114 قانون برنامه 5 ساله چهارم تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی موظف‌اند، قبل از اجرای طرح‌های عمرانی گسترده و در مرحله امکان‌سنجی و مکان‌یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی- تاریخی میراث فرهنگی در آن خصوص اقدام و در طراحی و مکان‌یابی طرح‌های یادشده نتایج مطالعات را رعایت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha