• دوشنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۸:۴۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95031006342
  • خبرنگار : 71191

انتخاب هیات راهبردی معبد «آناهیتا» پس از 10 سال

انتخاب هیات راهبردی معبد «آناهیتا» پس از 10 سال

با حکم محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باردیگر و پس از گذشت حدود 10 سال، اعضای «هیأت راهبردی معبد آناهیتا کنگاور» منصوب شدند.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، براساس حکم امضا شده توسط معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، «سیدمحمد بهشتی»، «مهدی رهبر»، «سید مهدی مجابی»، «احمد کبیری»، «ناصر نوروززاده چگینی»، «علی زمانی‌فرد»، «فرهاد عزیزی زلالی»، « فرهاد نظری»، «جلیل بالایی» و «حسین راعی» به عنوان اعضای این هیات راهبردی انتخاب و معرفی شدند.

در این حکم آمده است: «ایجاد پایگاه‌های میراث فرهنگی برای آثاری که از غنای ویژه‌ای برخوردارند، مُبین توجه جدی، عزم و اراده ملی برای حمایت، پشتیبانی و حفاظت از آن‌ها است.

در این راستا، بهره‌گیری از تجارب استادان و صاحب‌نظران متخصص به منظور بررسی و تصویب برنامه‌های کلان و سالیانه، طرح‌ها، پژوهش‌ها و اظهارنظر درباره کیفیت اقدامات اجرائی و امور مرتبط با معرفی و آموزش از اهداف اساسی سازمان در حفاظت و حراست از میراث فرهنگی و طبیعی این مرز و بوم استف از این رو و نظر به تجارب جنابعالی به موجب این ابلاغ به عنوان «عضو هیات راهبردی پایگاه میراث فرهنگی معبد آناهیتا» منصوب می‌شوید.

امید است براساس سیاست‌های کلان سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و اهداف مندرج در نظام‌نامه پایگاه‌هاف در پرتو عنایات حق‌تعالی و در جهت پیشرفت و اعتلای فرهنگ غنی ایران اسلامی موفق و موید باشید.»

به گزارش ایسنا، «معبد آناهیتا» دومین بنای سنگی ایران پس از «تخت‌جمشید» است که حالا به انباری از تخته‌ سنگ‌های ساسانی تبدیل شده است.

اما محوطه این معبد در حال حاضر تنها پوشیده از سنگ‌ها و ستون‌های شکسته است که در سراسر تپه پراکنده‌اند. این بنا بر روی تپه‌ای با ارتفاع ۳۲ متر نسبت به زمین‌های اطراف ساخته شده است.

این اثر سال‌هاست در انتظار ثبت در فهرست جهانی یونسکو قرار دارد. شنیده می‌شود یکی از موانع ثبت این اثر در فهرست جهانی یونسکو، کامل نشدن پژوهش درباره سابقه بنا و قطعی نشدن نظریه‌های مربوط به سابقه تاریخی آن است.

از سوی دیگر، پس از سرقت از موزه‌ی این محوطه‌ی تاریخی در فروردین ماه 93، آثار قرار گرفته در آن فضا، به گفته‌ی یکی از راهنمایان محوطه، به موزه کرمانشاه منتقل شده‌اند و حالا بازدیدکنندگان فقط چمنزاری پر از تخته سنگ و ستون‌های شکسته و رها شده در محوطه را می‌بییند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha