• چهارشنبه / ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ / ۰۱:۱۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95031711136
  • خبرنگار : 71021

سوباتان در خرداد پرحادثه

اتهام برپایی جشن زدند تا تخریب آزاد شود

اتهام برپایی جشن زدند تا تخریب آزاد شود

«تعطیلات چند روزه نیمه خردادماه که با شکوفایی شقایق‌ها همزمان است، باعث هجوم گردشگران به "سوباتان" شد. با وجود تذکر و توصیه به مسؤولان محلی مبنی بر برنامه‌ریزی و کنترل این جریان، متاسفانه هیچگونه اقدام پیشگیرانه و معقولی در این زمینه صورت نگرفت.»

خردادماه فصل پرحادثه برای سوباتان است. روستایی ییلاقی در ارتفاعات تالش از توابع استان گیلان که آن هم مثل همه‌ی مناطق بکر و دور از دسترس، عنوان «بهشت گمشده» را یدک می‌کشد، هرچند در چند سال اخیر رفت و آمد انبوه گردشگران این منطقه را دیگر از حالت بکر و دست‌نیافتنی خارج کرده است.

در طول این سال‌ها که سوباتان با تخریب‌های گردشگران دست به گریبان بوده تنها اقدام کنترلی و محافظتی که صورت گرفته، ممانعت از ورود برخی گروه‌های مختلط زن و مرد به این منطقه بوده است. این درحالی است که هر سال با پایان فصل گردشگری، روستا مانده و یک تن زخمی و انبوهی از زباله.

بهمن جلیلی، یکی از دوستداران سوباتان در این‌باره به خبرنگار گردشگری ایسنا می‌گوید: در جلساتی که به خاطر سوباتان تشکیل شده بارها اعلام کرده‌ایم؛ تعداد شرکت‌هایی که گروه‌های گردشگر را از تهران و شهرهای بزرگ کشور به منطقه سرازیر می‌کنند و بیشتر به فکر کسب درآمد خود هستند، انگشت‌شمار است که در طول سال باید با مذاکره با مدیران این شرکت‌ها، تدابیر پیشگیرانه اتخاذ شود .

وی همچنین با اشاره به تخریب‌های گروه‌های آفرودی در سوباتان، اظهار کرد: نیمه‌ی خردادماه ۹۵ حضور مخرب گروه‌های آفرودی سوباتان قابل تأمل بود. نتیجه‌ی نبود کنترل و محافظت، تخریب چمنزارهای سوباتان بود که خود یکی از جاذبه‌های اصلی این ییلاق بهشت‌گونه به حساب می‌آید .

او همچنین بیان کرد: اگرچه حضور گروه‌های انتظامی برای ایجاد امنیت در چنین ایامی الزامی است، ولی به کار گیری پلیس حفاظت از محیط زیست و جنگل و مرتع نیز امری ضروری به نظر می‌رسد. شکی ندارم جوانان تحصیل کرده‌ی بومی سوباتان با کمال میل و بدون تقاضای دستمزد در این زمینه‌ها پیش قدم خواهند بود .

جلیلی سپس به نگاه‌ها و برخوردهای متناقضی که به گردشگری سوباتان می‌شود‌ و تا کنون مانع هدایت درست جریان گردشگری شده است، اشاره کرد و گفت: بعضی‌ها به خیل عظیم گردشگران با عینک بدبینی و سیاسی و امنیتی می‌نگرند، گرچه در طول سال‌های اخیر هیچگونه برنامه‌‌ی اصولی برای استفاده‌ی بهینه از این فرصت را نداشته‌اند. بعضی دیگر هم معتقدند؛ مسافران دشت‌های شقایق شمال نیز جزیی از جمعیت ولایتمدار و متدین و مذهبی همین کشورند که اگر برای میزبانی آن‌ها در نیمه‌ی خردادماه برنامه‌ریزی شود، به فرصتی برای توسعه همه‌ی جانبه در منطقه تبدیل خواهد شد .

بنرهایی که برای آگاهی گردشگران نصب شده بود، اما تا پیش از حضور گردشگران جمع شد!

وی افزود: گروه‌های مردم نهاد تالش پیش از فرا رسیدن تعطیلات نیمه خردادماه با هم‌اندیشی، برگزاری دو همایش مردمی را برای حفاظت از دشت‌های شقایق ییلاق‌های "اسالم" در منطقه "کرمون" و ییلاق‌های "سوباتان" در منطقه "باتمان بولاغ" را برنامه‌ریزی کردند و مکاتبات اداری هم انجام شد، طبق برنامه‌های از پیش طراحی شده، قرار بود فعالیت‌هایی برای راهنمایی گردشگران در منطقه برای جلوگیری از آسیب بیشتر و همچنین محافظت از شقایق‌ها اجرا شود .

عضو جمعیت مردم‌نهاد دوستداران سوباتان گفت: قرار بود این همایش با هزینه‌ای به مبلغ یک و نیم میلیون تومان که توسط گروهی از دوستداران سوباتان تامین شده بود، برگزار شود. ۲۰۰۰  بروشور هم توسط دو دانشجو در بین مسافران توزیع شود و قرار بود دوستداران طبیعت سوباتان با حضور در منطقه و تشکیل زنجیره انسانی حمایت خود را از شقایق‌های در حال انقراض اعلام کنند، اما یکباره متوجه شدیم بنرهای نصب شده به دستور مقامات محلی جمع‌آوری شده و اتهام برگزاری جشن و شادی در ایام سوگواری به بانیان آن زده شده است، بانیانی که اکثرا خود از فرزندان نظام و انقلاب هستند .

جلیلی اظهار کرد: با وجود چنین برخوردی، به هر حال نیمه‌ی خردادماه، سوباتان با ازدحام گردشگرانی مواجه شد که در مناطق طبیعی روستا بدون توجه به هشدارهای زیست محیطی، آفرود می‌کردند. حال سوال ما این است برخورد با این حرکات مخرب ضروری بود یا برخورد با مدافعان محیط زیست و جمع آوری بنرهای حمایت از شقایق‌ها؟

بنرهای جمع آوری شده که برای محافظت از طبیعت سوباتان نصب شده بود

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha