• یکشنبه / ۶ تیر ۱۳۹۵ / ۱۳:۱۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 95040103309
  • منبع : نمایندگی همدان

پای همسایه بر شاهرگ حیاتی «آق‌گل»

پای همسایه بر شاهرگ حیاتی «آق‌گل»

ایسنا/همدان این روزها «آق‌گل» حال خوشی ندارد، رویش سفید و تنش لرزان است، نفس‌هایش به شماره افتاده، دردی جانکاه آزارش می‌دهد، مرگ را پیش‌روی خود می‌بیند و از بی‌توجهی همسایه در عجب است!

به گزارش ایسنا، از همسایه‌ در همه جا به عنوان دست‌گیر مستضعف یاد می‌شود اما جای سوال دارد چرا همسایه این‌بار خود وسیله‌ای برای رقم زدن مرگ «آق‌گل»ی شده که هیچ ستمی بر او روا نداشته است.

خطر مرگ از یک سو امان آق‌گل را بریده و از سوی دیگر نگران حیات کسانی است که با وجود او دوام دارند و بی او یا می‌میرند یا ترک دیار می‌کنند.

نگرانی مرگ و حیات سایر جنبدگان موجب می‌شود زخمی عمیق بر پیکره‌اش به وجود آید که شاید حتی آب فرات هم التیام‌بخش آن نباشد.

او در بی‌آبی دست و پا می‌زند و هر نفسی که فرو می‌برد او را یک‌گام به مرگ نزدیک می‌کند اما همسایه با بی‌رحمی پا بر روی شاهرگ حیاتی او گذاشته بی‌آنکه حتی نگاهی به زیرپایش بیندازد که با مرگ آق‌گل چه اندازه به اطرافیانش ضربه می‌زند.

از سال‌ها پیش پیگیر هستیم تا همسایه روی خوش نشان دهد اما گویا مرگ و زندگی آق‌گل برایش بی‌تفاوت است. جان بخشیدن شیرین است اما کاش همسایه چشیدن این حلاوت را در تمنای زندگی آق‌گل تجربه کند.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: تالاب «آق‌گل» آخرین نفس‌هایش را می‌کشد.

سیدعادل عربی با بیان اینکه تالاب آق‌گل اواخر آب‌دار بودن خود را طی می‌کند و رو به خشکی می‌رود، اظهار کرد: با وجود اینکه تالاب آق‌گل فصلی است و در روال طبیعی خود اکنون زمان خشکی تالاب بود اما به علت عدم پرداخت حق‌آبه از سوی استان مرکزی، آب کافی وارد تالاب نشده و این روزها نفس‌های آخرش را می‌کشد.

وی با بیان اینکه پیگیری‌های لازم در سطح ملی و استانی انجام شده و حتی معاون حفاظت محیط زیست مکاتباتی با وزارت نیرو داشته و منتظر پاسخ است، عنوان کرد: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان براساس پیگیری‌ها روز پنج‌شنبه 10 تیر جلسه‌ای در استانداری با حضور مسئولان مرتبط از فرمانداری، نمایندگان شهرستان ملایر و شرکت آب منطقه‌ای گرفته تا منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان برگزار می‌کند تا هماهنگی و همفکری‌های لازم برای دریافت حق‌آبه از استان مرکزی انجام گیرد.

وی در پاسخ به نتیجه پیگیری‌های سال‌های گذشته استان در خصوص گرفتن حق‌آبه تالاب آق‌گل از رودخانه قره‌چای استان مرکزی، تصریح کرد: از چند سال پیش به صورت جسته و گریخته پیگیر این مساله بوده‌ایم اما پیگیری‌ها امسال خیلی با جدیت و مداوم در حال انجام است به طوریکه نتیجه آن مکاتبات معاون حفاظت محیط زیست و استاندار همدان با استاندار مرکزی و وزارت نیرو بوده تا چرایی عدم تخصیص حق‌آبه را جویا شوند اما تا کنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

وی تاکید کرد: مسئولان استان مرکزی حتی برگزاری جلسه‌ای در این زمینه را قبول نکرده و رد کردند در حالیکه راه‌حل مشکل تالاب آق‌گل در استان همدان نبوده و در استان مرکزی است بنابراین تلاش داریم آنها را به پاسخگویی وادار کنیم.

به گفت معاون اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان، تخصیص حق‌آبه حد و مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و نحوه تامین آن هیچ ارتباطی به استان‌ها ندارد بلکه مساله‌ای زیست‌محیطی بوده و  فارغ از مسائل سیاسی و جغرافیایی است و باید طبق قانون به استان‌های تعیین شده تخصیص یابد بنابراین چرا باید استان مرکزی از دادن حق‌آبه منطقه دریغ کند.

وی با بیان اینکه از زمان تعیین حق‌آبه تالاب آق‌گل از رودخانه قره‌چای هیچ تخصیصی صورت نگرفته است، عنوان کرد: استان مرکزی در گذشته به بهانه کم‌آبی رودخانه از اختصاص آب سرباز می‌زد اما امسال با وجود بارندگی‌های فراوان رودخانه پر آب بوده و این بهانه را از آنان سلب کرده است در حالیکه همچنان می‌بینیم بنا به دلایل نامشخص حق‌آبه به عنوان حق مسلم تالاب آق‌گل تخصیص نمی‌یابد.

وی در ادامه با اشاره به وجود پرندگان آبزی و کنارآبزی و پستانداران در منطقه تالاب آق‌گل اظهار کرد: از یک ماه گذشته پرندگان در این منطقه زادآوری داشته‌اند اما به محض خشک شدن ناچار به ترک محل خواهند شد و سرنوشتی نامعلوم در انتظار فرزندان پرندگان و پستانداران است.

وی به بروز مشکل اکوسیستمی در منطقه تالاب آق‌گل اشاره کرد و گفت: فقط پرندگان و پستانداران به حیات تالاب وابسته نیستند بلکه مردم منطقه، کشاورزان، آب و هوای محیط، آب‌های زیرزمینی و ریزگردها و غبار محلی متاثر از این تالاب هستند.

وی در پاسخ به اینکه در صورت خشک شدن تالاب آق‌گل چشمه‌ای دیگر برای ایجاد گردوغبار ایجاد می‌شود، عنوان کرد: این مساله پیش‌فرض است اما نمونه عینی آن را در استان خوزستان شاهد بودیم پس وقوع این امر بعید نیست.

عربی با اشاره به اینکه امسال بارندگی‌ها تاثیر بسزایی در دوام آوردن تالاب تا این بازه زمانی داشته است، خاطرنشان کرد: تامین و تخصیص حق‌آبه در فصل زمستان باعث می‌شود تالاب فصلی آق‌گل روال طبیعی خود را طی کند و به طور معمول تا اواخر خردادماه که فصل مهاجرت پرندکان آبزی و کنارآبزی است، آب داشته باشد سپس در فصل تابستان خشک و در آبان یا آذرماه دوباره احیا شود.

به گزارش ایسنا، تالاب آق‌گل اردیبهشت‌ماه امسال با بارندگی‌های خوب با وجود اینکه مساحت حوزه آبی‌اش زیاد نشده اما در سطح 100 هکتار آب‌دار شده بود و می‌توان گفت تا حدودی احیا شده بود اما هر چه گرما شدت می‌یابد این آب اندک هم رو به پایان است.

حتی در این بین کانال انحرافی برداشت آب از تالاب آق‌گل با دستور قضائی مسدود شد اما گویا این راهکارها پاسخگو نیست و زندگی آق‌گل در دستان همسایه است.

گزارش از: سمیرا معارفی، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۴-۰۶ ۱۹:۰۸

خسته نباشید به خبرنگار محترم ایسنا; امیدوارم همچنان پیگیر خبر تالاب باشید