• چهارشنبه / ۹ تیر ۱۳۹۵ / ۱۶:۴۳
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 95040105346
  • خبرنگار : 71365

داوری 120 کتاب شعر در جایزه شاملو

داوری 120 کتاب شعر در جایزه شاملو

حافظ موسوی با بیان اینکه تا به حال حدود 120 عنوان کتاب شعر به دومین جایزه شعر شاملو رسیده است، گفت: مرحله اول داوری تا نیمه شهریور پایان می‌یابد.

این شاعر درباره این جایزه به ایسنا گفت: امسال و در دومین دوره جایزه با توجه به اینکه سال گذشته عده‌ای از شاعران به ما گله کردند و گفتند کتاب شعرشان در گردونه داوری قرار نگرفته است، از مدتی قبل سعی کردیم با اعلام فراخوان به رسانه‌ها و حتی فعالیت در شبکه‌های مجازی به طور کامل اطلاع‌رسانی کنیم. همچنین با 55 ناشر که در حوزه شعر فعالیت دارند مکاتبه داشتیم و حتی با تعدادی از آن‌ها حضوری صحبت کردیم تا از هر کتاب شعری که در سال 94 منتشر کرده‌اند، سه نسخه به دبیرخانه جایزه ارسال کنند.

دبیر جایزه شعر شاملو با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی امیدواریم تا نیمه شهریورماه داوری مرحله اول به پایان برسد و در مرحله دوم طیف دیگری از داوران آثار را داوری کنند، ادامه داد: تا این لحظه حدود 120 عنوان کتاب شعر که چاپ اول آن‌ها در سال 94 منتشر شده به دست ما رسیده است که الان در حال داوری هستند. داوران مرحله اول سه نفر از شاعران و منتقدان حوزه شعر هستند و ما مثل سال گذشته بنا داریم در دور دوم داوری‌ها از تعداد بیشتری از شاعران و افراد شاخص در حوزه‌های دیگر از جمله سینما، ادبیات نمایشی، ادبیات داستانی و علوم اجتماعی دعوت به همکاری کنیم.

موسوی درباره وضعیت کیفی کتاب‌های شعر که تا کنون به دبیرخانه جایزه رسیده است، گفت: خوشبختانه در این دوره شاعران نسل‌های مختلف کتاب‌های خوبی به چاپ رسانده‌اند. تعدادی از آثار کتاب اول شاعران هستند و تعدادی دیگر مربوط به شاعران نسل‌های قبل هستند که خود این مسئله در عین این‌که کار را سخت می‌کند آن را جذاب هم می‌کند.

او همچنین درباره برگزاری مراسم پایانی این جایزه اظهار کرد: سال گذشته یکی از مشکلات و انتقاداتی که به ما می‌شد این بود که جایزه خیلی بی‌سروصدا برگزار شد. دلیل آن هم این بود که نتوانستیم یک مکان عمومی برای برگزاری اختتامیه و حضور جمعیت فراهم کنیم؛ بنابراین آن را در منزل شاملو برپا کردیم که حسنش یادبودی از خود این شاعر بود و عیبش هم بی سروصدا بودنش. همچنین سال گذشته ما از لحاظ خبری خیلی فعال نبودیم، ولی امسال سعی می‌کنیم به این قضیه بیشتر بپردازیم.

موسوی با انتقاد از برخی ناشران که بعضا عنوان «ناشر تخصصی شعر» هم دارند، گفت: با توجه به اینکه امسال با 55 ناشر حوزه شعر مکاتبه کرده‌ایم، اما متأسفانه به غیر از چند ناشر حرفه‌ای که پارسال هم با ما همکاری کرده بودند بسیاری دیگر از ناشران به خود این زحمت را ندادند که سه نسخه کتاب به جایزه بفرستند و این مسئله مایه تأسف است. برخی از این ناشران همان‌هایی هستند که در نمایشگاه کتاب غرفه‌های عجیب و غریب هم دارند، اما آن‌قدر همت ندارند که سه نسخه کتاب حتی به خاطر تبلیغ هم که شده به جایزه بفرستند، که از این نظر این ماجرا تأسف‌برانگیز است.

به گفته این شاعر، مراسم پایانی جایزه 21 آذرماه هم‌زمان با زادروز شاملو برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha