• دوشنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۵:۳۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95050102470

اتمامِ مرمتِ آینه‌کاری‌های تالار برلیان

اتمامِ مرمتِ آینه‌کاری‌های تالار برلیان

مرمت و پاکسازی آینه‌کاری‌های تالار برلیان کاخ جهانی کاخ گلستان به اتمام رسید.

به گزارش ایسنا، ‌به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان با اعلام خبر اتمام مرمت و پاکسازی آینه‌کاری‌های تالار برلیان، از استحکام‌بخشی سطوح آینه‌ها، مرمت ارسی‌ها و سنگ‌های ازاره مرمری و نصب شیشه سکوریتی بر اساس طرح فضای دسترسی بازدیدکنندگان خبر داد.

مسعود نصرتی درباره تاریخچه‌ی این بنا، با اشاره به اینکه پیش از احداث تالار برلیان، تالار بلور به جای آن وجود داشت، گفت: در زمان ناصرالدین شاه به دلیل فرسودگی بناهای قدیم ارگ، اغلب آنها را ویران و به جایش ساختمان جدید می‌ساختند؛  تالار بلور نیز به همین دلیل خراب شد که به جایش تالار برلیان ساخته شد؛ اما از آنجا که کف تالار جدید بر روی پی‌های تالار بلور بنا شد، نتوانستند کف آن را به اندازه کف سایر تالارها بالا ببرند.

به گفته‌ی او،  تالار بلور از جمله بناهای دوران فتحعلی شاه قاجار بود که در کتاب‌ها و نوشته‌ها جز نام و اشاره مختصر مطلبی درباره آن نیست و تصویری که بتوان طرح و شکل بنا را شناسایی کرد بجا نمانده است. همچنین دلیل نامگذاری آن احتمالا به سبب آینه‌کاری‌های بسیار و یا به دلیل نصب حوض بلور هشت ضلعی و چلچراغی که امپراتور روسیه الکساندر اول برای فتحعلی شاه فرستاده بود، بلور خوانده  می‌شده است.

طبق این گزارش، این تالار تا سال ۱۳۰۰ قمری پابرجا بوده است، زیرا اعتمادالسلطنه در نوشته‌های خود بارها به وجود این تالار اشاره کرده است.

این تالار در سال ۱۳۱۸ قمری و در زمان مظفر الدین شاه به سبب شکستی که در آن افتاده بود، مورد تعمیر قرار گرفت و تزیینات بیشتری بر آن افزوده شد.

تابلو رنگ و روغن بسیار پرکار و زیبا اثر یحیی خان، (فرزند ابوالحسن خان صنیع الدوله) از تالار برلیان که در سال ۱۳۰۵ ترسیم شده است، گویای وضعیت پیش از تعمیرات و تغییرات عهد مظفر الدین شاه این تالار است که در حال حاضر در تالار سلام مجموعه قرار دارد.

کاخ گلستان در تیرماه سال ۱۳۹۲ در سی‌وهفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو که در کامبوج برگزار شد در فهرست میراث جهانی این سازمان به ثبت رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha