• سه‌شنبه / ۵ مرداد ۱۳۹۵ / ۰۲:۳۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95050102657
  • خبرنگار : 71191

تخریب‌های سریالی برای احداث یک خیابان!

تخریب‌های سریالی برای احداث یک خیابان!

تخریب‌ها سریالی است، مانند تخریب چند هکتاری بافت تاریخی «اودلاجان» در 10 سال پیش تهران، یا حتی بافت‌های تاریخی کرمان، مشهد و شیراز و حالا لودرها به آران‌وبیدگل رسیده‌اند و قدم به قدم به حذف تاریخ در اینجا نزدیک می‌شوند.

به گزارش ایسنا، نخستین قدم در ایجاد زنجیره‌ این تخریب‌ها به اوایل امسال و تخریب خانه‌ی «شیخ‌الاسلام» برمی‌گردد؛ خانه‌ قاجاری و ثبت شده در فهرست میراث ملی در محله‌ اعیان‌نشین «دربند» که به صورت شبانه تخریب شد و  حالا فقط دو دیوار از ‌آن باقی مانده است.

قدم بعدی حدود دو ماه پیش برداشته شد و خانه‌ی «صفائی» که به نام «محمدعلی دربندی» نیز مشهور بود و در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده بود را تخریب کردند، میراث فرهنگی توانست بخشی از این خانه‌ دوره‌ی زندیه را نجات دهد، اما هنوز لودرها برای کار در نیمه‌شب آماده‌اند.

خانه‌ «اسفندیار رئوفی» تا امروز آخرین قدم این تخریب‌های زنجیره‌ای بوده که در روزهای پایانی ماه رمضان نفس این خانه‌ی قاجاری در محله‌ی بازار آران‌وبیدگل را گرفت، خانه‌ای که هرچند در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده بود، اما واجد ارزش شناخته شده بود و سرانجام چند روز گذشته به طور کامل با خاک یکسان شد.

از تخریب خانه‌های  تاریخی هنوز به طور  کامل رد نشده‌اند که چشم‌شان به «بازارچه سنتی» که حدود 5 سال پیش توسط شهرداری ناحیه یک احیا شد، افتاده و می‌خواهند دو دهنه از این بازارچه را نیز برای عبور «افتخارالاسلام» حذف کنند!

خانه اسفندیار رئوفی، قبل از تخریب

ناصر طاهری، معاون میر اث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان، همه این اتفاقات را به خاطر عبور خیابان «افتخارالاسلام» از میان بافت تاریخی می‌داند و به خبرنگار ایسنا می‌گوید: میراث فرهنگی از ابتدا به شهرداری آران و بیدگل اعلام کرده بود که این خیابان در مسیر آثار تاریخی قرار دارد و برای احداث آن خانه‌های تاریخی و واجد ارزش تخریب می‌شوند و به دنبال احتمال بروز این اتفاق از شهرداری خواسته بود قبل از هر کاری با میراث فرهنگی هماهنگ باشد.

او با تاکید بر این‌که تا امروز بخشی از خانه‌های «صفائی» و «اسفندیار رئوفی» در بافت تاریخی آران و بیدگل تخریب شده‌اند، ادامه می‌دهد: پس از اطلاع از این اقدام توسط شهرداری، کار آن‌ها را متوقف کردیم و از شهرداری شکایت کردیم و در حال حاضر نیز پیگیری‌های حقوقی در این زمینه ادامه دارد.

وی توضیح می‌دهد: ما از شهرداری آران و بیدگل خواستیم تا مستندات احداث خیابان افتخارالاسلام را به میراث فرهنگی ارائه دهد، اما تاکنون هیچ کدام از مصوباتی که شهرداری براساس آن‌ها می‌توانست این تخریب‌ها را انجام دهد به دست ما نرسیده است. در واقع این مصوبات باید براساس طرح تفصیلی یا جامع انجام می‌شدند، که چون هنوز طرح جامع در آران و بیدگل به تصویب نرسیده و شهرداری موظف بوده است پس از تصویب طرح‌ها چنین اقداماتی را انجام دهد، اما پیش از آن، اقدام به آزادسازی فضای مورد نیاز کرده است، تخلف کرده است.

طاهری می‌گوید: براساس قانون، شهرداری موظف است همه‌ عملیات‌های اجرائی خود را قبل از اجرا و حتی در مرحله‌ی امکان‌سنجی به میراث فرهنگی اعلام کند، تا این نهاد با بررسی وضعیت و پروژه تصمیم و اقدام نهائی را برای چنین طرح‌هایی اعلام کند.

او با تاکید بر این‌که با توجه به این‌که شهرداری براساس قانون عمل نکرده است، پیگیری حقوقی این اتفاق توسط میراث فرهنگی شهرستان کاشان در دست انجام است و ادامه خواهد داشت، ادامه می‌دهد: در  حال حاضر یگان حفاظت شهرستان در منطقه مستقر است و در صورت  قصد انجام هر کاری، آن‌ها مانع می‌شوند.

وی از مکاتبات مدت‌دار میراث فرهنگی اصفهان با مدیریت شهری شهرستان آران و  بیدگل قبل از هر نوع تخریبی خبر می‌دهد و می‌گوید: در این زمینه هیچ مجوزی در این مدت از سوی میراث فرهنگی به شهرداری صادر نشده است.

او گفت: نخست باید ضرورت احداث چنین خیابانی آن‌هم در بافت تاریخی مورد بررسی قرار می‌گرفت و مطالعات مورد نیاز انجام می‌شد تا ضرورت احداث خیابان نخست برای میراث فرهنگی محرز شود و پس از بررسی‌ها و مطالعات مورد نیاز توسط این اداره کل، میراث فرهنگی مجوز کار را براساس جواب نهائی به آن‌ها می‌داد.

خانه صفائی، قبل از تخریب

البته جواد صدیقیان، سرپرست دفتر میراث فرهنگی آران و بیدگل در گفت‌وگویی اعلام کرده است: «حدود ۱۲ سال پیش روی طرح احداث این خیابان مدیرکل میراث فرهنگی وقت و مدیرکل استان امضا کرده‌اند اما مشروط به اینکه در زمان اجرایی شدن طرح، باید بار دیگر از اداره میراث فرهنگی استعلام شود. آن مهر و امضا برای مدیریت شهری یک حقی را ایجاد کرده است ولی در حقیقت این امضا مجوز  نهایی نبوده است.»

جالب است که صدیقیان در همان مصاحبه گفته است، «نمی‌توان گفت که چه نهادی مقصر این تخریب‌هاست. چون وقتی با مدیریت شهری صحبت می‌کنیم، می‌گویند که شبانه آن را تخریب کرده‌اند بنابراین هیچ نهادی مسئولیت آن را بر عهده نمی‌گیرد. ما هم در آران‌ و بیدگل تنها دو نفر نیروی یگان حفاظت داریم، این نیروها نمی‌توانند دائم مراقب خانه‌ها باشند که تخریب نشوند!»

در این شرایط به نظر می‌رسد تاریخ آران‌وبیدگل در حال حذف شدن است.

گزارش از خبرنگار ایسنا: سمیه ایمانیان

انتهای پیام

خانه شیخ‌الاسلام پس از تخریب

خانه اسفندیار رئوفی پس از تخریب

تزئینات خانه اسفندیار رئوفی قبل از تخریب

 بازارچه سنتی آران و بیدگل

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar

افسوس...قبل از تخریب نیاز به مرمت داشته کاش رسیدگی میکردن تا کسی مثل شهرداری نتونه دست درازی کنه ومیدیدن که توجه میشه وبه قولی صاحب داره.شبانه فضای سبز خیابون ماروهم در تبریز برداشتن چه درختای بزرگی داشتیم فوری خیابونش کردن در صورتی که برای یه تیکه آسفالت هفته ها وماهها زمان نیاز دارن این آقایون.فکر میکنن ملت متوجه نیستن یا میگن دستتون درد نکنه خیابونه مارو عریض کردین.برای همین فضایی که قبلا درختهای خیلی بزرگی داشت و حالا به اصطلاح خیابونه هرمسئولی ی طرحی اجرامیکنه(برکتش برای آقایون زیاده)...