• چهارشنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۷:۰۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95060102278
  • منبع : پژوهشگاه میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری

شناسایی ۱۱۱۶ اثر تاریخی و فرهنگی در طرح گرمسیری

شناسایی ۱۱۱۶ اثر تاریخی و فرهنگی  در طرح گرمسیری

در فاز نخست بررسی‌های باستان‌شناختی در محدوده طرح گرمسیری، در مجموع ۱۱۱۶ اثر تاریخی - فرهنگی در استان‌های‌ ایلام و کرمانشاه شناسایی شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سیامک سرلک - سرپرست گروه باستان‌شناسی منطقه گرمسیری - با اعلام شناسایی ۱۱۱۶ اثر تاریخی فرهنگی در محدوده طرح گرمسیری، گفت: قدمت این آثار به دوره کهن سنگی و تا سده اخیر برمی‌گردد.

او ادامه داد: طرح گرمسیری، یکی از طرح‌های عمرانی کشور است که هدف آن تامین آب مورد نیاز در مصارف کشاورزی، صنعتی و آشامیدنی برای مناطق محروم مرزی است که مدیریت اجرای آن را شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران بر عهده داشته است؛ همچنین مطالعات میراث فرهنگی مورد نیاز در محدوده طرح مطابق با ضوابط و قوانین مصوب هیات دولت بر عهده پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است.

سرلک افزود: فاز نخست بررسی‌های باستان‌شناختی پژوهشکده باستان‌شناسی در محدوده اجرای سد، سامانه و شبکه‌های آبیاری موسوم به طرح گرمسیری، که از اواسط سال ۱۳۹۴ با اعزام ۱۰ تیم به مناطق مرزی استان‌های کرمانشاه و ایلام آغاز شد، به اتمام رسیده است.

این باستان شناس تصریح کرد: محدوده اجرای شبکه‌های آب‌رسانی، سد و سامانه طرح گرمسیری، در یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فرهنگی - تاریخی کشور یعنی شرق زاگرس مرکزی قرار گرفته است. همچنین در جلسات متعدد پژوهشکده باستان‌شناسیِ پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با مسئولین و مجریان طرح، اهمیت و جایگاه منطقه از منظر غنای تاریخی - فرهنگی و اهمیت و جایگاه آن از دیدگاه پژوهش‌های باستان‌شناختی، تبیین شده است.

سرلک با اشاره به اهمیت این منطقه به عنوان یکی از کانون‌های تکوین و توسعه فرهنگ‌های پیش از تاریخ، در پژوهش‌های پیش از تاریخ ایران و شرق باستان، گفت: با توجه به وسعت اجرای طرح، اهمیت منطقه از منظر باستانشناختی و حجم آثار شناسایی شده، ایجاب می‌کند که هم پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری و هم شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در تعامل کامل و گام به گام، به گونه‌ای عمل کنند که در صورت عملیاتی شدن طرح، مراحل اجرایی آن به عرصه و حریم آثار تاریخی - فرهنگی آسیبی وارد نکند، هرچند که بدون تردید در این مرحله، نظارت پژوهشکده باستان‌شناسی الزامی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha