• یکشنبه / ۷ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95060104218
  • خبرنگار : 71454

کاهش 60 درصدی هزینه اقامت حجاج در مکه

کاهش 60 درصدی هزینه اقامت حجاج در مکه

متوسط هزینه هتل و آپارتمان مبله در مکه برای اسکان حجاج در طول ایام حج در مقایسه با سال گذشته 60 درصد ارزان‌تر شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از عرب نیوز، کاهش حضور حجاج از یک سو و افزایش شمار هتل‌ها و آپارتمان‌های ویژه اسکان حجاج در عربستان موجب شده هزینه اقامت حجاج در طول ایام حج امسال از 10 هزار ریال سعودی به 2 هزار ریال نزول پیدا کند.

بر اساس اعلام سرمایه‌گذاران در بخش هتل و آپارتمان‌های مبله شهر مکه، هتلداران برای جذب شمار بیشتری از حجاج و همچنین کاهش احتمال ضرر و زیان ناشی از عرضه بیش از تقاضا تصمیم به شکستن قیمت‌ها گرفته‌اند.

«وافی القحطانی»، از سرمایه‌گذاران این بخش عنوان کرد: چندین تن از هتلداران هزینه اقامت حجاج در مکه را تا 60 درصد پایین آورده‌اند، به عنوان مثال یک واحد که پیش از این به بهای 3 هزار ریال (عربستان) اجاره داده می‌شد، در حال حاضر با قمیت 750 ریال موجود است و هتل داران ترجیح دادند اتاق‌های خود را برای بدست آوردن حداقل 20 درصد از مخارج خود اجاره دهند تا از زیان‌های بزرگ‌تر در امان باشند".

 قحطانی اضافه کرد: در حال حاضر حدود سه میلیون تخت برای اسکان 1.5 میلیون زائر حج در مکه موجود است. تعداد تخت‌ها هر سال افزایش می‌یابد، چرا که قبلا تعداد حجاج نیز افزایش می‌یافت و این تاثیر منفی روی قیمت‌ها  گذاشته است.

قحطانی همچنین افزود: بهای یک تخت‌ به 600 ریال سعودی رسیده است، در حالیکه سال گذشته سه هزار ریال بود واین کاهش 75 درصدی باعث تعطیلی چند هتل در منطقه العزیزیه شده است. ضرر و زیان که هتلداران در ایام حج واجب متحمل می‌شود در طول دوران حج عمره جبران خواهد شد.

«فهد البسام»، یکی دیگر از سرمایه گذاران  در صنعت گردشگری مکه نیز از کاهش نرخ اشغال هتل‌ها در فصل جاری حج خبر داد و گفت: در محله مسجد الحرام نرخ اشغال هتل‌ها به 70 درصد نرسیده است که این موجب کاهش 50 درصد قیمت‌ها شده است .

وی افزود، قیمت‌ها تحت تاثیر ساز و کار عرضه و تقاضا و همچنین موقعیت جغرافیایی قرار گرفته است.

تعداد هتل‌ها و اقامتگاه‌ها بر اساس انتظار افزایش حجاج در مکه افزایش داده شده و این امر موجب افزایش بیش از حد هتل‌ها شده است. حقیقت این است که تعداد حجاج به اندازه تعداد اقامتگاه‌ها رشد نداشته واین امر نقش اساسی در کاهش هزینه‌های اقامت داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha