• دوشنبه / ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 95062918264
  • خبرنگار : 71461

رئیس کانون مداحان سراسر کشور:

دشمن روضه‌های خانگی را هدف گرفته/ پیگیر بخش بانوان در خانه مداحان هستیم

دشمن روضه‌های خانگی را هدف گرفته/ پیگیر بخش بانوان در خانه مداحان هستیم

«مصطفی خورسندی» با بیان اینکه مراسم سیاه‌پوشان ماه محرم با حضور بیش از هزاران مداح در روزهای دهم و یازدهم مهرماه در حسینیه فاطمه‌الزهرا (س) و امامزاده حسن(ع) برگزار می‌شود، اظهار کرد: درصدد هستیم که در کانون مداحان به بحث روضه‌های خانگی توجه ویژه‌ای داشته باشیم و بحث‌های محتوایی را برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم چرا که دشمن این مکان‌ها را هدف قرار داده است و ما نباید از آن‌ها غفلت کنیم.

به گزارش ایسنا، رئیس کانون مداحان سراسر کشور صبح روز دوشنبه (۲۹ شهریورماه) در نشست گفت‌وگوی آیینی که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، با تبریک عید ولایت اظهار کرد:‌ کانون مداحان تاکنون ۸۰ هزار مداح را در سراسر کشور شناسایی کرده است که وضعیت این‌ها در ۴۲۵ دفتر ساماندهی می‌شود. یکی از خصوصیات ویژه کانون مداحان پروسه انتخاباتی آن است و از پایین‌ترین سطح تا بالاترین سطح برای فعالیت در کانون مداحان انتخابات انجام می‌شود. بر همین اساس، ۴۶ هزار نفر از مداحان پای صندوق رأی آمدند و این تعداد برای مقطعی بود که ۶۰ هزار مداح از طریق کانون مداحان شناسایی شده بود.

وی خاطر نشان کرد: برای مداحانی که شناسایی شده‌اند، کارت شناسایی صادر شده و آن‌ها در چهار سطح ستایش‌گران، پیرغلامان ۶۰ سال به بالا، ذاکران که جزء نیروهای توانمند موفق در عرصه ستایشگری و زیر ۶۰ سال هستند و دسته بعدی کسانی هستند که تازه به این عرصه پیوسته‌اند از طریق کانون مداحان شنایایی و دسته‌بندی شده‌اند.

مدیرعامل خانه مداحان اهل بیت (ع) تأکید کرد: افرادی که می‌خواهند در این دسته‌بندی‌ها قرار بگیرند، می‌توانند کار ثبت نام را در سامانه "طوبی" که با تغییراتی همراه بوده انجام بدهند و مسئولان آن‌ها را تأیید و کارت شناسایی را برای آن‌ها صادر می‌کنند. در خانه مداحان ما به شدت پیگیر بخش بانوان نیز هستیم و درصدد هستیم که فعالیت و ساماندهی این بخش را نیز مدنظر داشته باشیم.

خورسندی در ادامه با بیان این مطلب که ما کارگاه‌های آموزشی را برای مداحان در سطح کل کشور به راه انداخته‌ایم و به نوعی یک آموزش ضمن خدمت که در همه ارگان‌ها وجود دارد در خانه مداحان نیز راه‌اندازی شده است، خاطر نشان کرد: ما در سطوح مختلف این کارگاه آموزشی را داریم. همچنین از دیگر کارهای ما تشکیل شورای مشورتی در خانه مداحان است که این امر به کانون مداحان نیز انتقال داده شده است. این شورا متشکل از شورای پیرغلامان، جوانان، نوگلان، شعرا، بانوان و وعاظ است.

وی در ادامه یادآور شد: در شورای مشورتی یک تجمع‌سازی صورت  می‌گیرد و مجموعا ۱۵۰ نفر در این شورای مشورتی در کل کانون حضور دارند و از بین این ۱۵۰ نفر در هر استانی، ۲۵ نفر انتخاب می‌شوند که تصمیم‌گیری‌هایی برای فعالیت بیشتر مداحان انجام می‌دهند و پس از آن این تصمیم‌گیری‌ها در سطح کشور بررسی می‌شود و آن‌هایی که امکان اجرایی شدن دارد را اجرایی می‌کنیم.

رئیس کانون مداحان سراسر کشور یادآور شد:‌ یکی از برنامه‌هایی که در کانون شدیدا پیگیر آن هستیم، تقویت بحث روضه‌های خانگی است و کسانی که در این عرصه فعال هستند. ما باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که دشمن خانه‌های ما را هدف قرار داده و ما در بخش مداحی نباید از فعالیت هیأت‌هایی که در منازل فعال هستند غافل باشیم. بحث تولید محتوایی را در این بخش به صورت جدی دنبال می‌کنیم و بعد از محرم در اوایل ماه صفر نخبه‌های آن‌ها را گردهم جمع می‌کنیم و یک منشور اخلاقی برای این روضه‌های خانگی آماده می‌شود و درصدد هستیم برنامه‌ریزی‌های محتوایی در این عرصه داشته باشیم چرا که مداحان در این عرصه باید بتوانند پاسخگوی سوالات و به خصوص نسل جوان باشند. بر همین اساس باید اطلاعات آن‌ها را تکمیل کنیم.

خورسندی گفت:‌ ما در خانه مداحان و کانون مداحان هشت کمیته در استان‌های مختلف راه‌اندازی کردیم که از جمله آن‌ها کمیته ورزشی، فرهنگی، رفاهی، پشتیبانی و... است و در این کمیته‌ها یکسری برنامه‌های مناسبتی مثل مراسم سیاه‌پوشی که در کل کشور وجود داشت را برنامه‌ریزی می‌کنیم در سال گذشته در حسینیه فاطمه‌الزهرا (س) سپاه تهران با همکاری این کمیته‌ها حدود ۳۰۰۰ مداح و در امامزاده حسن ۲۰۰۰ مداح برای اجرای مراسم سیاه‌پوشان گردهم جمع شدند. امسال نیز در ۱۰ و ۱۱ مهرماه این برنامه‌ها انجام می‌شود و پس از پایان مراسم پک‌های فرهنگی به ذاکران اهل بیت (ع) داده می‌شود تا بتوانند از آن‌ها در هیأت‌های مذهبی استفاده کنند.

وی در ادامه با بیان این مطلب که در خانه مداحان بعد از فوت مرحوم آهی یکسری تغییراتی بوجود آمد، یادآور شد: پس از هشت تا ۹ ماه انتخابات دور جدید خانه مداحان انجام شد و فعالیت‌های خود را آغاز کرد. در خانه مداحان فعالیت‌های عمرانی مناسبی را آغاز کرده‌ایم و هر هفته صبح چهارشنبه از ساعت ۷ تا ۱۰ صبح در خانه مداحان با حضور نزدیک به ۴۰۰ نفر از مداحان جلسات و بحث‌های محتوایی و تدریس مباحث دینی و مداحی تشکیل می‌شود. هفته گذشته نیز همایش سادات مداح را در خانه مداحان داشتیم و نزدیک به ۴۰۰ نفر در این مراسم حضور داشتند.

مدیرعامل خانه مداحان اهل بیت (ع) عنوان کرد: یکی دیگر از برنامه‌هایی که در خانه مداحان در پی اجرایی شدن آن هستیم و در هفته آینده انجام می‌شود تجلیل از مجریان صداوسیما است که آن‌ها در حوزه معارف فعالیت داشته‌اند و هرگز از این حوزه خارج نشده‌اند که از جمله آن‌ها تجلیل از سلطانی، یراق‌بافان، سیدحسن معطر و حاج‌علی ترابی است. همچنین در صدد راه‌اندازی کمیته خیرین خانه مداحان هستیم که این کمیته می‌تواند فعالیت‌های بسیار خوب و ارزشمندی در عرصه فعالیت‌های مذهبی و به خصوص مداحی داشته باشد.

خورسندی با اشاره به اینکه ما از تمام رسانه‌ها این درخواست را داریم که با خانه مداحان و کانون مداحان در ارتباط باشند، گفت: آغوش ما به روی تمام جوانان مداح باز است. فراموش نکنیم که برخی می‌خواهند با تفکرات روشن‌فکرمأبانه اسلام را هدف بگیرند و رنگ و روی هیأت‌ها را از بین ببرند. ما در صدد هستیم کمیته امر به معروف و نهی از منکر را با حضور مداحان تأثیرگذار و دلسوز داشته باشیم. دشمن می‌خواهد جامعه مداح و روحانیون ما را هدف قرار بدهد تا این طریق اسلام را در بین مردم کمرنگ کند. این ما هستیم که باید در مقابل بزرگ‌نمایی‌های نادرست آن‌ها بایستیم. ما در صدد هستیم که اگر مداحی خلافی را مرتکب شد از درون به آن‌ها تذکر داده شود و اگر مجددا آن تخلف سر زد سایر مراجع پیگیر موضوع باشند.

وی در ادامه یادآور شد: مقام معظم رهبری در جلسات مختلف مطالب را به صورت صریح و روشن برای مداحان بیان کرده است و آن‌هایی که داعیه ولایت‌پذیری دارند درصدد باشند این منویات را اجرایی کنند. مثلا ما برای اجرایی شدن یکی از منویات مقام معظم رهبری در مراسم مشکی پوشان در بین تمام مداحان لباس‌های مشکی را پخش کردیم و به آن‌ها پک‌هایی را دادیم به اعضای هیأت خود بدهند. همچنین می‌طلبد که در فعالیت‌های فرهنگی و سینه‌زنی برای قشر جوان فعالیت‌های ارزشمندی داشته باشیم. بر همین اساس در محافل خصوصی تذکراتی از طرف افراد تأثیرگذار به برخی از مداحان جوان داده شده است.

مدیرعامل خانه مداحان اهل بیت (ع) در ادامه گفت: اگر مداحی از الفاظ نامناسب در هیأت‌های خود استفاده کند این کار درست نیست. خلاف، خلاف است. ما بنا نداریم که اگر کسی لفظ نامناسبی را در هیأت پشت سر کسی به کار برد از او حمایت کنیم. ما در هیچ فضا و مکانی نمی‌توانیم از الفاظ نادرست علیه سایر افراد استفاده کنیم. اینکه مداح باید سیاسی باشد یا خیر باید بگوییم که بله مداح باید سیاسی باشد ولی اینکه فردی بخواهد از دستگاه سیدالشهدا سوءاستفاده سیاسی داشته باشد، خیر. این رفتار درست نیست.

خورسندی گفت: اما این مطلب را نیز باید در نظر داشته باشیم که ما می‌توانیم به آن‌هایی که به دستگاه سیدالشهدا (ع) نزدیک‌تر است کمک کنیم. بنده مخالف این هستم که از دستگاه سیدالشهدا استفاده خاص جناحی صورت بگیرد، اما اگر جناحی متدین و ولایت‌مدار باشد ما وظیفه داریم که از او حمایت کنیم و نمی‌توانیم بگوییم چون مداحی دارد از فرد مذهبی و ولایت‌مدار حمایت می‌کند او دارد کار سیاسی انجام می‌دهد. برای روشن شدن این موضوع می‌توانیم کتاب «قیام اشک» امام راحل را مطالعه کنیم که به طور واضح در رابطه با اینکه مداح باید درباره مسائل سیاسی فعال باشد، مطالبی را عنوان کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha