• چهارشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95070703899
  • خبرنگار : 71191

شهرداری بافت تاریخی آران و بیدگل را پسندید

شهرداری بافت تاریخی آران و بیدگل را پسندید

احداث خیابان «افتخار الاسلام» ۲۰ سال پیش و پس از تبدیل منطقه‌ آران وبیدگل به شهرستان آغاز شد، اقدامی که به برطرف کردن مشکل ترافیک در خیابان‌های این شهرستان فکر می‌کرد، اما در آن زمان هنوز فکری برای توجه به خانه‌های تاریخی و ارزشمند این بافت نشده بود و این خیابان قرار بود از میانه‌های خانه‌های تاریخی و ارزشمندِ آران و بیدگل عبور کند.

به گزارش ایسنا، شهرستان آران و بیدگل دو بافت تاریخی را در دل خود جای داده، یکی بافت تاریخی «بیدگل» در شرق این شهرستان که به «گذر بنی طبا» مشهور است و دیگری بافت تاریخی «آران» در غرب شهرستان که بافت تاریخی «دربند» نامیده می‌شود، که در این میان بافت «دربند» قربانی احداث خیابان «افتخار الاسلام» شد و تاکنون چند خانه‌ تاریخی و ارزشمند را از دست داده و از سوی دیگر بافت تاریخی «بنی‌طبا» با تخصیص اعتبارهای خوب و مناسب هر روز وضعیت بهتری از قبل پیدا می‌کند.

هرچند باید به زمان تبدیل این منطقه از شهر کاشان به عنوان شهرستان، ثبت این دو بافت تاریخی در فهرست آثار ملی و ازسوی دیگر تصویب طرح احداث خیابان افتخار اسلام و تهیه طرح جامع شهرستان توجه کرد، زمان‌هایی که با فاصله‌های نسبتا مدت‌دار از یکدیگر قرار گرفته‌اند،‌ یعنی تبدیل این منطقه به شهرستان در سال ۷۵، تصویب طرح خیابان یکی دو سال پس از آن با هدف کم کردن بار ترافیکی منطقه و سرانجام چند سال بعد که با ورود میراث فرهنگی به این شهرستان و شناسایی بناهای تاریخی منطقه،‌ همه‌ی نقشه‌ها به هم ریخت تا دست‌کم لکه‌های تاریخی قرار گرفته در دو بافت تاریخی شهرستان آران و بیدگل از تخریب‌ها برای احداث این خیابان جان سالم به در ببرند!

هنوز رای نهایی برای تخریب خانه «صفائی» ابلاغ نشده

اما جواد صدیقیان، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان آران و بیدگل در این زمینه به خبرنگار ایسنا توضیح می‌دهد.

او با اشاره به وجود دو بافت تاریخی این شهرستان و تصویب احداث خیابان «افتخارالاسلام» از ۲۰ سال قبل می‌گوید: احداث این خیابان نخست در طرح جامع شهر دیده شد، پس از آن با ورود سازمان میراث فرهنگی به بحث بافت‌های تاریخی و خانه‌هایی که در مسیر خیابان‌کشی دارای ارزش ثبت بودند، قدری در اجرائی شدن ادامه‌ی این طرح تعلل به وجود آمد تا این‌که در سال ۸۵ این خیابان از نقشه‌های طرح جامع و تفصیلی حذف شد، یعنی مسیر خیابان در این نقشه‌ها حذف شدند، با بروز این اتفاق تا مدتی پیش تخریبی در خانه‌های تاریخی رخ نداد.

وی اما به آغاز برخی تخریب‌ها در خانه‌های تاریخی از حدود دو سال پیش در طرح قدیمی ایجاد خیابان «افتخارالاسلام» اشاره می‌کند و می‌گوید: دو سال پیش بخشی از خانه‌ی بسیار ارزشمند «صفایی» که در خانه‌ «آقا محمددربندی» قرار دارد تخریب شد، بنابراین بار دیگر سازمان میراث فرهنگی به این اتفاق ورود پیدا کرد و اداره میراث فرهنگی شهرستان آران بیدگل در سال ۱۳۹۳ اقدام به طرح شکایت از شهرداری برای تخریب این بخش از خانه کرد، به دنبال این طرحِ شکایت، میراث فرهنگی دو بار به دادگاه رفت. در رای نخست شهرداری در این زمینه مقصر شناخته نشد، بنابراین در ۱۳ بهمن ۹۳ میراث فرهنگی بار دیگر درخواست تجدیدنظر در رای ابلاغ شده را داد،  اما هنوز رای نهایی در این زمینه از سوی دادگاه اعلام نشده است.

صدیقیان همچنین از شکایت مالک شخصی خانه‌ی تاریخی «صفائی» از شهرداری به دنبال این تخریب خبر داد، اما درباره‌ی نتیجه‌ی آن اطلاعی ندارد.

محله دربند در شهرستان آران وبیدگل

وی با اشاره به وجود خانه تاریخی «اسفندیار رئوفی» در طرح احداث خیابان «ـافتخارالاسلام» که در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده بود، بیان می‌کند: شهرداری در قدم نخست این خانه را تملک کرد و از اوایل امسال شبانه و به مرور برنامه‌ی تخریب آن را پی‌گرفت، حتی نیروی انتظامی چند نفر را در این زمینه دستگیر کرد، اما چون آن‌ها در حین ارتکاب جرم دستگیر نشده بودند، امکان ثابت کردن جرم آن‌ها وجود نداشت.

او با بیان این‌که متاسفانه برخی از افراد برای رسیدن به قصدشان که تخریب کامل خانه‌ی «اسفندیار رئوفی» برود از برخی حربه‌های دروغ استفاده کردند و در کار خود موفق شدند، توضیح می‌دهد: با این کار آن‌ها مجوز تخریب کامل خانه را گرفتند و قصد خود را عملی کردند، حتی مسئولان عالی شهرستان آران و بیدگل نیز به میراث فرهنگی اعلام کردند که پیگیری دیگری در این زمینه نداشته باشند.

شهرداری کمتر از یک ماه دیگر باید نقشه‌هایش را ارائه کند

صدیقیان با تأکید بر اینکه اوایل اردیبهشت امسال اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل پیگیری‌های مجدد خود را برای جلوگیری از هر نوع تخریب بافت تاریخی آن‌هم با توجه به برخی تحرکات تخریبی آغاز کرد، بیان می‌کند: بر این اساس در آن زمان به شهرداری اعلام کردیم تا نقشه‌های خود را برای احداث این خیابان در مقیاس یک در ۱۵۰۰ به میراث فرهنگی اعلام کند تا در جلسه بررسی شوند، شهرداری نیز که تا پیش از این از ارائه این نقشه‌ها خودداری کرده بود، بالاخره در نشستی بین مدیران استان و شهرستان، شهرداری و شورای شهر به این نتیجه می‌رسد که پس از یک سال و چند ماه برای برقراری تعامل مجدد نقشه‌های خیابان را به میراث فرهنگی ارائه کنند.

او با اشاره به این‌که بر اساس نقشه‌ها در این خیابان سه خانه ثبتی «حاج آقا محمد دربندی»، «خانه آقا سلیم» و «خانه شیخ‌الاسلام» قرار دارند، می‌گوید: در این شرایط و در  آخرین جلسه برگزار شده تصمیم‌گیری شد تا در یک ماه آینده شهرداری نقشه نهایی را به میراث فرهنگی بدهد و در آن نقشه هیچ کدام از خانه‌ها در معرض تخریب قرار نگیرند، حتی نقاط تخریب‌شده بازسازی شوند و اگر خیابان نزدیک به این خانه‌ها قرار گرفت‌و جزئی از این خانه‌ها در مسیر پیاده‌روی خیابان بود، عرض خیابان تعدیل شود. در واقع اعلام کردیم در این شرایط امکان احداث خیابان افتخارالاسلام وجود دارد.

مدیر اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در ۲۰ شهریورماه امسال با عنوان شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و حضور نماینده شهرداری آران و بیدگل در این جلسه بیان می‌کند: در آن جلسه نیز تصویب شد تا یک ماه آینده همه نقشه‌ها به میراث فرهنگی ارائه شوند.

او با اشاره به اینکه شهرستان آران و بیدگل از سال ۷۵ به شهرستان تبدیل شده است، می‌افزاید: در آن زمان با هدف کم کردن بار ترافیکی خیابان‌های دیگر طرح احداث خیابان افتخارالاسلام مطرح شده بود. این طرح حتی مناسبت‌های مذهبی را نیز دربرمی‌گرفت؛ به این معنی که برای عبور یک هیأت مذهبی از خیابان‌های شهرستان، بار ترافیکی بیشتر نشود.

صدیقیان با اشاره به تلاش‌های شهرداری در بافت تاریخی «بنی‌طبا» مبنی بر سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی می‌گوید: خوشبختانه در آن بخش از بافت تاریخی شهرستان آران و بیدگل؛ قدم‌های خوبی برای بافت تاریخی و توسط شهرداری برداشته شده است، اما متأسفانه در بخشی از بافت تاریخی «در بند» برخی خانه‌های تاریخی در معرض تخریب قرار گرفته‌اند.

او اضافه می‌کند: این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که شهرداری در همین بافت تاریخی «آران» نیز در بخش‌هایی عملیات مرمت بافت را انجام می‌دهد و در واقع این نهاد شهری در هر دو بافت تاریخی «آران» و «بیدگل» تا کنون چندین میلیارد تومان هزینه کرده است.

تبدیل بخشی از بافت تاریخی به عنوان پارکینگ

اگر شهرداری یک سال زودتر رضایت می‌داد...

وی با تا کید بر این‌که مسئولان شهری آران و بیدگل می‌توانستند برای احداث این خیابان از یک سال جلوتر و با هزینه‌ی کمتری با ارائه‌ی نقشه‌های مورد نیاز پروژه را با اطمینان جلو ببرند، اما چون متأسفانه در گذشته تعاملی که باید میان میراث فرهنگی و شهرداری برقرار نشد، شهرداری فکر می‌کرد می‌تواند بدون مجوز کار خود را انجام دهد، اتفاقی که خوشبختانه رخ ندادو

او تأکید می‌کند: شهرداری در آن زمان نمی‌دانست که فقط میراث فرهنگی حافظ بناهای تاریخی نیست، بلکه برخی از مردم و دوستداران میراث فرهنگی شهرستان نیز در این زمینه پیش‌رو هستند.

به گزارش ایسنا، خانه ملامحمدعلی دربندی (حاج آقا) به عنوان یکی از خانه ثبتی در محله‌ی «دربند» معروف است، یکی از بحث‌های اصلی خیابان جدید «افتخارالاسلام» است، خانه‌ای زیبا با هشتی و تزیینات بی‌نظیر. این خانه محل استقرار «ملامحمدعلی دربندی» است. یکی از علمای بزرگ شیعی و از شاگردان آیت الله سید مصطفی کاشانی که در راه مکه و مدینه توسط افراد متعصب ضد شیعه به شهادت رسید و در بقیع به خاک سپرده شد.

بخشی از تزئینات بناهای تاریخی در بافت تاریخی آران
بافت تاریخی آران و ساخت بنای جدید در میان بافت

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۳ ۱۲:۴۱

شهرداری آران در محور محله قاضی وشاء هم دنبال تخریب دو خانه تاریخی محله قاضی خانه آیت اله عاملی و ملاعلی آرانی (خانه کرباسی ها ) است با توجه به اینکه این دو خانه در حریم چند اثر ثبت شده ملی مسجد ملاعلی و مسجد قاضی و زیارت پنج امامزاده و انبار قاضی است و تاکنون از طرف اداره میراث فرهنگی نسبت به تعیین حریم و یا زدن تابلو جهت هشدار به شخصیت های محلی جهت دخل و تصرف و یا هرگونه تزلزل در ساختمان های این آثار و یا ایجاد پایگاه و پاسگاه حفاظتی اقدامی نکرده است . ضمن اینکه چند سال است که دالان و حوضخانه خانه کرباسی ها توسط شهرداری تخریب که در پیچ پیگیری دادگاه قرار دارد و نیز با تخریب خانه شریف و بحرینی بازار ی ساخته شده که با بافت تاریخی محله تناسبی ندارد .