• دوشنبه / ۱۷ آبان ۱۳۹۵ / ۰۵:۳۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95081611451

یک‌ سال تا بازدید عمومی از «ربع رشیدی»

یک‌ سال تا بازدید عمومی از «ربع رشیدی»

مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اعلام خبر باز شدن درهای مجموعه «ربع رشیدی» تا شروع سال ۲۰۱۸ میلادی، از جزئیات تفاهم‌نامه اخیرشان با یک موسسه باستان‌سنجی آلمانی خبر داد.

مرتضی آبدار بخشایش - مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی - در گفتگو با ایسنا، با اشاره به باز شدن درهای مجموعه «رَبع رشیدی» تا سال ۲۰۱۸ میلادی، گفت: محدوده باستان‌شناسی مجموعه «رَبع رشیدی» که با عنوان دانشگاهش هم شناخته می‌شود، سال‌ها پیش به ثبت ملی رسیده؛ وقفنامه این مجموعه نیز در سال ۸۶ به عنوان یک اثر فرا ملی به"حافظه تاریخی" یونسکو راه یافته است.

او ادامه داد: در یک مقطع زمانی در حدود ۲۰ سال پیش، درهای این مجموعه به‌ روی عموم باز بوده، اما امروزه مدت‌هاست که دروازه‌های آن بسته شده است. در سال‌های اخیر توانستیم با همکاری‌های شهرداری و استانداری اکثر (حدود ۸۰ درصد) اراضی حریم آن به تملک درآمد و با هماهنگی سازمان مرکزی و پژوهشگاه تهران مقدمات مرمت پژوهش، مرمت و احیای آن نیز شروع شده است.

«آبدار بخشایش» در ادامه‌ سخنانش با بیان اینکه «از آنجا که می‌خواستیم از پتانسیل‌ها و دانش علمی بین‌المللی برای این مجموعه باستان‌شناسی جهانی استفاده کنیم» افزود: براساس تفاهم‌نامه‌ای که پژوهشگاه مرکزی سازمان با موسسه باستان‌سنجی آلمان داشت، در حاشیه‌ سمپوزیوم باستان‌سنجی که از ۱۱ تا ۱۴ در دانشگاه هنر تبریز برگزار شد، تفاهم‌نامه‌ای چهارجانبه‌ میان سازمان میراث فرهنگی استان، دانشگاه هنر تبریز، شهرداری تبریز و یک موسسه آلمانی که از میهمانان ما در این سمپوزیم بودند، منعقد شد. در این تفاهم‌نامه مقدمات اولیه‌ کارهای اداری فراهم شد تا طرفین پس از هماهنگی‌های انجام شده برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خود را مشخص کنند.

مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به مفاد این تفاهم‌نامه اظهار کرد: از اصلی‌ترین محتوای این تفاهم‌نامه می‌توان به انتقال دانش فنی از طرف این موسسه باستان‌سنجی آلمانی به ایران، مرمت، احیا، کاوش و باستان سنجی اشاره کرد. در این تفاهم‌نامه، دانشگاه هنر به عنوان پایه علمی، سازمان میراث فرهنگی متولی و کارفرمای موضوع و شهرداری تبریز حامی مالی و مادی پروژه است. موسسه باستان‌سنجی آلمانی نیز برای انجام برنامه‌های‌شان در اینجا استقرار پیدا می‌کنند. 

او با بیان اینکه «امیدواریم با استفاده از این پتانسیل، به نفع تاریخ منطقه تبریز گام برداریم » بیان کرد: در همین راستا برنامه داریم تا شروع سال ۲۰۱۸ میلادی درهای این مجموعه را بروی عموم باز کنیم.

«آبدار» در پایان به دیگر پروژه‌هایی که با همکاری این موسسه باستان‌سنجی آلمانی به سرانجام می‌رسند اشاره کرد و گفت: در فاز بعدی با بررسی‌های مجدد، توافقات بیشتری در جهت مرمت «بازار تاریخی تبریز» و «روستای تاریخی کندوان» انجام خواهیم داد. هرچند که این موسسه آلمانی که حدود ۵۵ سال است در ایران فعالیت دارد، قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی با پژوهشگاه سازمان مرکزی منعقد کرده، اما این تفاهم‌نامه اخیر اولین همکاری آن‌ها با اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی است.

به گزارش ایسنا،  قلعه‌ 700 ساله‌ی «رَبع رشیدی» که سال‌ها از کشف و کاوش و شروع مرمتش گذشته، در هفته‌های گذشته خبری جدید مبنی بر همکاری یک موسسه آلمانی در پروژه مرمت آن، به گوش رسید که بنا بر آخرین خبرها  این مجموعه تاریخی که داستان‌های زیادی را از زمان ساختش توسط ایلخانان مغول از سر گذرانده است، تا یک سال آینده شرایط بازید عمومی از آن فراهم شود.

انتهای پیام                                                                                                                                                                                                                       

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha