• چهارشنبه / ۱۷ آذر ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 95091709947
  • خبرنگار : 71451

انتظار کارتن‌خواب‌ها از گرمای مساجد

انتظار کارتن‌خواب‌ها از گرمای مساجد

این روزها پدیده و ناهنجاری کارتن‌خوابی یا بی‌خانمانی به‌عنوان یک مسئله اجتماعی که در برخی نارسایی‌های مربوط به اقشار آسیب‌پذیر ریشه دارد، به مدد شبکه‌های اجتماعی بسیار مطرح است. به نظر می‌رسد در چنین شرایطی، داشته‌های اصیل دینی و فرهنگی ما چون کانون مسجدها می‌تواند اثرگذار باشد.

به گزارش ایسنا، از چندی پیش که دمای هوا در کشور به‌ شدت افت کرد و بارش و سرما شهرهای بسیاری را فرا گرفت، عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده که برخی از آن‌ها، القاکننده تضادهای آزاردهنده در جامعه هستند.

در پس انتشار برخی از این عکس‌ها، بحث‌هایی مطرح شد مبنی بر این‌که آیا مصداق روایت‌های متعدد و تأکید ائمه و معصومین (ع) و شهدا مبنی بر نقش مسجد در حفظ انسجام و تقویت روحیه تعاون و همبستگی اجتماعی، نباید مصداق عینی و واقعی بیشتری یابد؟

کارکردهای مختلف مسجد

با نگاهی به کارکرد مساجد پس از پیروزی انقلاب متوجه می‌شویم تا مدت‌ها مهم‌ترین کانون اجتماعی و پایگاه عقیدتی، سیاسی، نظامی، اقتصادی و مذهبی مسجد بود که می‌توانست‌ از هر قشر و گروه سنی پیکره امت اسلامی را مانند دوران پیامبر گرامی اسلام گردهم جمع کند و تنها مراکزی برای انجام اعمال عبادی تلقی نمی‌شدند.

این نگاه در دوران دفاع مقدس بسیار منطبق با دوران صدر اسلام بود، اما رفته رفته شرایط اجتماعی به سمت و سویی پیش رفت که مساجد به‌ واسطه کمبود اقدام عملی، از برخی کارکردهای خود مانند «محرومیت‌زدایی اجتماعی» و «پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» دور شدند و درحالیکه در اسلام بیش از هر اندیشه، مکتب بشری و قانونی بر حفظ شانیت هم‌نوع تاکید شده، اما به نظر می‌رسد مساجد دیگر مانند گذشته در این زمینه همت نمی‌کنند. این رویه تا آن‌جا پیش رفته که بسیاری از مساجد در کلانشهرها، حتا در ساعات اقامه نماز هم سردی درهای بسته را تجربه می‌کنند!

این روزها هم پدیده و ناهنجاریِ کارتن‌خوابی یا بی‌خانمانی به عنوان یک مسئله اجتماعی که ریشه در بی‌توجهی به اقشار آسیب‌پذیر و در معرضِ آسیب دارد، بسیار مطرح است و دامن‌گیر همه جوامع بشری حتی کشورهای توسعه یافته است. اما در این شرایط  آنچه از اهمیت برخوردار است، نقش تک‌تکِ افراد جامعه و نهادها در پذیرش، میزبانی و انجام مسئولیت اجتماعی در برابر این قشر از جامعه است تا به مدد آنها، این افراد به زندگی معمولی بازگردند.

قندیل‌ها بی‌رحم‌اند

البته در این شرایط، علاوه‌بر گسترش فعالیت نسبیِ برخی دستگاه‌های مسؤول در حوزه اجتماعی و شهری، برخی از گروه‌های مردم‌نهاد و سازمان‌های خیریه خصوصی هم به کمک جوانان نیک‌اندیش و معتقد و افراد خیّر، درصدد همیاری و حمایت از محرومان و اقشار آسیب‌پذیر جامعه برآمده‌اند و با ظرفیت و توان محدودی که داشته‌اند، به وُسع خود توانسته‌اند مقداری از درد و آلام بی‌خانمان‌ها را کاهش دهند.

با این حال این ضرورت احساس می‌شود که نهادها و مراکز مرتبط با مساجد با در نظر گرفتن تمام شرایط دینی و عرفی، اهتمام بیشتری به خرج دهند و طرح و برنامه‌ای عملی برای استقبال و پذیرش افراد بی‌خانمان و آسیب‌دیده اجتماعی داشته باشند تا در روزهای سرد زمستان بر اثر سرما و یخ‌زدگیِ بعد از ریزش برف، سقوط قندیل‌های لبه ساختمان‌ها، به این افراد بی‌سرپناه آسیب وارد نکند. بی‌شک این اقدام می‌تواند تعبیر حدیث «حُبِّ الْمَسَاکینِ وَ الدُّنُوِّ مِنْهُمْ»(۱) از پیامبر خوبی‌ها و آیت مهربانی، حضرت محمد مصطفی (ص) باشد.

ضرورت اهتمام به هم‌نوع

خالی از لطف نیست در پایان به نکته‌ای ظریف از امام سید موسی صدر درباره اهتمام ورزیدن به محرومان اجتماعی اشاره کرد؛ پیوند مؤمن به دیگر آدمیان، پیوندی کاملاً ارگانیک است. همه ادیان از زبان انبیاء تأکید کرده‌اند که جدایی میان ایمان و اهتمام به امور مردمان، ناممکن است. قرآن کریم نیز کسی را که از طعام یتیم بازمی‌دارد و بر اطعام مسکین تشویق نمی‌کند، تکذیب‌کننده دین می‌شمارد. به عبارت دیگر، اهتمام به امور محرومان جزء اساسی التزام عالم دین به دین است. (مسیره الامام السید موسی الصدر، ج ۵، ص ۱۳۷)

این اندیشمند همچنین در یک سخنرانی دیگر یادآور می‌شود: «دعـوت اگـر صحیح و تـوأم با عمل نباشـد و وضع اجتماعـی دعوت‌کننده یا هم‌مذهبان او بد باشد، کم‌اثر خواهد بود. اصولاً یکی از بزرگ‌ترین دلیل‌ها برای بطلان ادعای دعوت‌کننده،‌ همان وضع اجتماعی اوست. آخر چطور ممکن است مردم ادعای مسلمانی را که اسلام را ضامن سعادت دنیا و آخرت می‌داند، باور کنند؟ در حالی که فقر و جهل و مرض و کثافت آن‌ها را فراگرفته و اخلاق تجار و روش جوانان و معامله زنان و رفتار سیاستمداران همه فاسد و منحرف باشد؟ این خود سند بی‌اعتباری مدعای هر دعوت‌کننده‌ای است.» ( کتاب نای و نی، ص، ۴۵-۷۰)

۱- «أَمَرَنِی رَبِّی بِسَبْعِ خِصَالٍ: حُبِّ الْمَسَاکینِ وَ الدُّنُوِّ مِنْهُمْ، وَ أَنْ أُکثِرَ مِنْ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ، وَ أَنْ أَصِلَ رَحِمِی وَ إِنْ قَطَعَنِی، وَ أَنْ أَنْظُرَ إِلَی مَنْ [هُوَ] أَسْفَلَ مِنِّی وَ لَا أَنْظُرَ إِلَی مَنْ هُوَ فَوْقِی، وَ أَنْ لَا یأْخُذَنِی فِی اللَّهِ لَوْمَةُ لَائِمٍ، وَ أَنْ أَقُولَ الْحَقَّ وَ إِنْ کانَ مُرّاً، وَ أَنْ لَا أَسْأَلَ أَحَداً شَیئاً» (الأصول الستة عشر، مجموعه مؤلفان، ص۲۴۱)؛ پروردگارم مرا به هفت خصلت امر نموده است: دوست داشتن بینوایان و نزدیک شدن به آنها، ذکر لاحول و لاقوة الا باللّه‏ را بسیار گفتن، با خویشاوندان رابطه برقرار کردن؛ هر چند آنان قطع رابطه کنند، [و در مسائل مادی]، به پایین تر از خود نگاه کنم نه به بالاتر، در راه خدا سرزنش ملامتگران را به خود نگیرم، حق را بگویم اگر چه تلخ باشد و از کسی چیزی نخواهم.

محمدرضا بختیاری: خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۷ ۱۲:۴۱

میخواستم از سایت نجیب و وزین ایسنا بابت گزارشهای فرهنگی و اجتماعی جالبشون تشکر کنم .

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۷ ۱۲:۵۳

درود بر شرف و دینداری شما خواندن این مطلب در آستانه نماز، اشک در چشمام حلقه زد حتما در نماز امروز برای شما دعا میکنم

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۷ ۱۴:۳۹

رفته بودیم قشم در تا بستا ن یک روستا بنام رم چاه دراینوروستا مسجدی بزرگ.وتمیز بود ودرب این مکا ن برای استراحت مسافران وسایرین.بازبود جالب اینکه تما م کولر ها روشن بود.باتوجه به کمبود سرویسهای بهداشتی بعضی ازمساجد ما درب سرویسها هم قفل میشه

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۷ ۱۸:۲۴

برای آن دسته از اقشار سالم که معتاد نیستند و فقط بضاعت مالی ندارند بایستی دربهای مساجد یا حسنیه ها باز بشه ، منتها به شرط رعایت بهداشت ، وگرنه هر کارتن خوابی ممکنه در اثر نشت و برخاست شبانه با معتادان ، تبدیل به معتاد و دزد و خلافکار بشه ، پس با پناه دادن به فقرا ، زمینه تبدیل آنها به معتاد و خلافکار را از بین ببریم ، بین معتاد و خلافکار و بی خانمان بایستی تفکیک قائل شد .

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۸ ۱۰:۲۱

وقتی مشهد میرفتم همیشه زایران خسته ای رو میدیدم که با بعضن با ییمهری خادمان مواجه میشدند که جلوی اقا ادب رو نگهدارید و دراز نکشید همیشه فکرم این بود که ایا این نظر خود اقاست و امام مهربانی را اگرمیدیدیم مهمانانی که از راه دور بالباسهای وصله شده می ایند اینگونه عتاب میکرد در باورم نمیگنجید و من تصور میکردم امام رؤوفمان با مهر این زایرین خسته را در آغوش می گرفت اما بیش از همه از متولیان حرم مطهر تعجب میکردم که چرا تمهیداتی برای این زایرین خسته که شاید به شوق زیارت امده بودند و حتی تمکنی برای اسکان نداشتند اندیشیده نمیشود تا اینکه در خبرها خواندم که بالاخره دو رواق برای استراحت زایران در نظر گرفته شده خبری خوب که دیر به آن فکر شد شاید امکان اسکان همه بیخانمان ها در مساجد وجود نداشته باشد ، اما موافقم که قابل بررسی است و شاید حداقل در شبهای خیلی سرد برای این موضوع فکر شود