• پنجشنبه / ۹ دی ۱۳۹۵ / ۱۶:۳۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 95100905746
  • خبرنگار : 71503

واکنش به نامه‌ای که خطاب به رییس‌جمهور درباره گورخواب‌ها نوشته شد

آقای فرهادی چرا نسنجیده نامه می‌نویسید؟!

آقای فرهادی چرا نسنجیده نامه می‌نویسید؟!

«آقای فرهادی عزیز چرا بی‌گدار به آب می‌زنید و نسنجیده نامه می‌نویسید؟ شما هنرمند نامداری هستید و می‌دانید که نامه نوشتن شما بی‌تردید در تمامی رسانه‌های داخلی و خارجی پخش می‌شود.»

صادق کرمیار - نویسنده و کارگردان - در واکنش به نامه سرگشاده اصغر فرهادی خطاب به رییس جمهور درباره گورخواب‌ها، یادداشتی را در اختیار ایسنا قرار داده است.

در متن این نامه که با عنوان «درباره اصغر فرهادی و گورخواب‌ها و با پوزش از مدیران جان برکف و ملحقاتشان» ارسال شده، آمده است:

«آقای فرهادی عزیز چرا بی‌گدار به آب می‌زنید و نسنجیده نامه می‌نویسید؟ شما هنرمند نامداری هستید و می‌دانید که نامه نوشتن شما بی‌تردید در تمامی رسانه‌های داخلی و خارجی پخش می‌شود.

گویا سفرهای فرنگی شما باعث شده فراموش کنید که اگر جامعه مدیران و ملحقاتشان در ایران تحت فشار افکار عمومی و به ویژه هنرمندان و مخصوصا هنرمندان مردمی و جهانی ایران قرار گیرند برای حل مشکل و معضلی که خواب از شما ربوده چه راهکارهایی دارند؟

کاش قبل از نوشتن نامه به عالی‌ترین مقام اجرایی کشور با من تماس می‌گرفتید و مشورت می‌کردید تا شما را از این کار پرهیز دهم. به هر حال من دو تا پیراهن بیشتر پاره کرده‌ام و می‌دانم این گونه نامه‌ها که احتمالا از روی درد و با هدف اصلاح است، چه نتیجه و سرانجامی دارد.

مطمئن باشید برای این مشورت نیز ریالی از شما درخواست نمی‌کردم و کاملا رایگان عاقبت این نامه دردآور (البته برای مدیران نازک نارنجی) را سکانس به سکانس و پلان به پلان برایتان ترسیم می‌کردم.

سکانس۱: مخاطب نامه شما، پاسخ متین و البته بدون ذکر نام شما منتشر می‌کند و ناگهان صف خود را تغییر می‌دهد و ابراز همدردی می‌کند. همزمان ملحقات مدیران در حال گریم شدن و دورخوانی فیلمنامه هستند.

سکانس۲: ملحقات مدیران وارد صحنه می‌شوند و به شما حمله می‌کنند که چرا جای دیگر تخم می‌گذاری و قدقدش را برای ما می‌آوری.

سکانس۳: در یک عملیات ضربتی تمام گورخواب‌ها را با چوب و چماق از بیت المال مسلمین بیرون می‌کنند و به آنی صورت مساله پاک می‌شود.

سکانس۴: تفسیرها و یادداشتها در این باره شروع می‌شود تا معلوم شود شما با چه انگیزه‌ای این نامه را نوشته‌اید. این کار تا مخدوش شدن اصل موضوع ادامه دارد. همزمان گزارشگر معلوم الحال هم نامعلوم می‌شود.

سکانس۵: گورخوابهای متجاوز به حریم بیت المال در نمازهای یومیه به شما لعنت می‌فرستند و نفرینتان می‌کنند که باعث شدید همین یک تکه قبر هم از آنان دریغ شود.

سکانس۶: (نقطه اوج) تلویزیون با گورخوابها مصاحبه می‌کند و آنها از رسیدگی فوری مسئولان تشکر می‌کنند و به شما ناسزا می‌گویند و فیلم‌هایتان را نقد میکنند، گرچه در عمرشان به سینما نرفته‌اند نمی‌دانند فیلم چیست. حتی یکی از آنها در مصاحبه به حال مسئولان گریه می‌کند که اینقدر مظلومانه مورد تهاجم هنرمندان اجنبی پرست قرار گرفته‌اند.

سکانس۷: (نقطه اوج تر) هنرمندانی خودساخته در اینستاگرام و تلگرام و تویتر و غیره به شما یادآوری می‌کنند که نباید کاسه داغتر از آش باشی و اگر نوشتن چنین نامه‌ای لازم بود، بی شک ما هنرمندان دردآشناتر باید این نامه را می‌نوشتیم که هیچ فیلمی در اسکار نداریم.

سکانس۸: تمام مردان گورخواب و کارتن خواب در عملیات ضربتی بعدی با دریافت قسطی هزینه‌ها وازکتومی می‌شوند و زنانشان نیز عقیم می‌شوند تا مشکل به صورت ریشه‌ای حل شود.

سکانس ۹: من نامعلوم می‌شوم و بقیه داستان با پایان باز به آخر می‌رسد تا بیننده هرجور دوست دارد برداشت کند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۰-۰۹ ۱۶:۵۳

سکانس پنجم دردناک است و پیش امد

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۰۹ ۱۷:۴۰

چرا ناراحت شدی اقا فرهادی کار درستی انجام داد تمام روزنامه ها فقط به فکر کسانی هستن که به انها پول میرسانند یا از حزب خودشان دفاع میکنند اینهم حقوق نجومی.بگیر صندوق فرهنگیان خالی کردن کجا نمانده که دست دراز کنند سهم به قول شما این کور خواب کجاست چطور تا جای زلزله میاید ما اولین نفر هستیم انجا ولی برای خودمان اخر من کارگر با800 بیمه بیکاری چطور زندگی میکننم 20 روز ماه خانواده من گشنگی میکشند و جواب دخترم برمیگرد بابا گشنم چه جواب بدهم روزنامه ایسنا تا میخواهد انتقادی بکنید برچسپ ضد انقلاب و رسانه های خارجی پیش می اید مگر منشور انقلاب ما این نبود کپر نشین وحال هم کور خواب نداشت باشیم این وسط حداقل به شهرداری افرین گفت تعدادی از این بدبخت ها را جمع کرد

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۰ ۱۴:۴۸

این نامه ربطی به آقای فرهادی نداشت دوست عزیز ، ناراحت نشید، اتفاقا خطاب به مخاطبان آقای فرهادی بود.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۰۹ ۱۸:۴۰

چی میگن ایشون؟خیلی بی ربط بود.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۰۹ ۱۹:۰۴

حق با آفای فرهادی است چون هر انسانی چنین صحنه هایی از هموطنانش ببینه زود احساساتی میشه و دوست داره کاری انجام بده

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۰۹ ۱۹:۳۲

کمترین کاری بوده که ایشان انجام داده وهیچ کس حق ندارد وی را مواخذه کند قبل از اینها باید به فکر می افتید فقط خدا حریف شما می شود.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۰۹ ۲۰:۴۱

عزیزان نوشته های این کارگردان در راستای اصغر فرهادی است و به نوعی حمله به مسئولین.دم هردوشان گرم.ما مردگان متحرکیم که از بهر نان شب ، جان به تاراج میدهیم

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۰۹ ۲۳:۴۲

فرق کارتن خواب با گور خواب چی هست اقا طرف از سرما به داخل یک جا پناه برده تا از سرما خشک نشه ملک الموت که قبض روحش نکرده ایا اقایان تا به امروز این بد بخت ها رو نمیدیدند یا نه پشت همین داستان هم اهدافی برای تخریب عده ای بوده

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۰ ۰۰:۱۱

نقطه اوج سكانس ٥ بود طنز بود ولي دردناك

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۰ ۰۰:۴۵

مگر شما کارشناسی مشاوره داری که با شما مشورت کند ؟

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۰ ۰۱:۱۴

برادرم كرميار و نشريه ايسنا نشريه و هنرمند درباري نمي خوايم مشكلات جامعه و اتفاقات را در حمايت از دولت نمي بينيد ما فقرا در منجلاب مشكلات در حال غرق شدن هستيم و با نگاهي به سابقه چهار سال نشريه معظمتان مي بينيد كه حتي يك مورد از كم كاري و وعده هاي سر خرمن رئيس جمهور و ديگر اركان دولت در رسانه تان منتشر نشده در شرايطي كه نجومي بگيران سرمايه هاي نظامند ما فقرا داد پيش كه بريم ظلم نوبخت كه مانع استخدام فرزندانمان است و تبعيضي كه در جذب آقا زادگان رخ مي دهد را ببينيد و اگر شجاعت داريد در رابطه با آن گزارش تهيه كنيد ببينيد فرزندان آقايان كجايند كجا در س مي خوانند كجا كار مي كنند با پول كه و كدامين رابطه بهد دماي شصت درجه خوزستان و رطوبت پارس جنوبي مال ما كاركنان قراردادي. صنعت نفت است كه اوج تبعيض از ابتداي تاريخ صنعت نفت حتي بيشاز زمان دارسي بواسطه نوبخت و زنگنه بر ما روا شده است حقيقت رسانه چيست و كجا بايد بيداد فقر را از دربار آقازادگان و ثروتمندان بستاند قطعا نشر نمي دهيد اما حداقل گزارشي از وضعيت تبعيض و اختلافات حقوقي در جامعه بويژه وزارت نفت تهيه كنيد كه وضع قراردادي ها اسفناك است

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۰ ۰۳:۱۰

خيلي برام جالبه، بعضي دوستان كلا تيتر يه خبر رو ميخونند و ميان سريع زيرش نظر ميدن، برادر من، دوست عزيز، هموطن: بخون! اين نوشتار سراسر با زبان طعنه و كنايه نوشته شده. پس بجاي اينكه بگين آقاي فرهادي حق داشته يا نه، به نوشته ي مذكور بپردازيم.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۰ ۱۲:۰۱

بله .... واقعا جای تاسف داره...

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۰ ۰۳:۱۰

خيلي برام جالبه، بعضي دوستان كلا تيتر يه خبر رو ميخونند و ميان سريع زيرش نظر ميدن، برادر من، دوست عزيز، هموطن: بخون! اين نوشتار سراسر با زبان طعنه و كنايه نوشته شده. پس بجاي اينكه بگين آقاي فرهادي حق داشته يا نه، به نوشته ي مذكور بپردازيم.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۰ ۰۵:۳۳

بابا شما دیگه چقدر پرتید// مضمون کنایه آمیز این نامه و اشاراتش رو نفهمیدید؟ منظورش اینه گر حکم شود که مست گیرند در شهر هر آنکه هست گیرند بنابراین از این دولتمردان هیچ بخاری که بلند نخواهد شد که بماند همون دو متر گور هم از این بیچاره ها دریغ خواهد شد... گر در همه دهر یک سر نیشتر است بر پای کسی رود که درویش تر است

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۰ ۰۷:۴۸

آقای فرهادی فقط سیاه بینی و منفی بافی میکنه علیه ایران پول هنگفتی هم گیرش میاد.. هم از حیث فروش فیلم هاش و هم گرفتن هدایا.. و براش همواره مرغ همسایه غازه.. حال من نمی دونم این دانسته س یا ناآگاهانه س. به هر جهت همسو با نگاه متکبران غرب هستش ک ما و شرقی ها کشورهای عقب افتاده و بدوی هستیم و اونا همه شون فصل الخطاب اند.. و این نوع نگاه قطعا تاثیر گذار بوده و هست و خواهد بود(کم بینی و بدبینی و.. ب خود چه از طرف غرب فقط ب شکم و زیر شکم بین و چه از طرف روشنفکر واداده و متحیر از پیشرفت اعجابانگیز اونا ک دیگ اینو نمیفهمه اینو ک برپایه خون و پول و تمام گورخواب ها و مردم بیچاره جهان بنا شده) من کاری ب حکومت و غیره ندارم ولی همواره برام جای سوال بوده ک چرا این هنرمندان باکلاس و فصل الخطاب 38 سال تحریم همه جوره و همه جانبه و همه چیزانه رو تا بحال ندیدن؟! چرا پایداری 8سال جنگ دربرابر تمام این نویسندگان حقوق بشر و آزادی زن و مرد و آزار یک حیوان جرمه و... این ها رو ندیدن؟! چرا نمی بینن حمایت ایران رو از کشورهای مظلوم منطقه رو اصلا هم نژاد ما هم نیستند!!! بلکه با تشکر از غرب که دشمن ما هم شدن! چرا از خوبی و پاکی و زلال ایمان فیلم نمیسازن؟؟؟؟ چرا فقط دروغ و تن فروشی و ... تو فیلمای شما جا داره آقای فرهادی؟ وَما هٰذِهِ الحَياةُ الدُّنيا إِلّا لَهوٌ وَلَعِبٌ ۚ وَإِنَّ الدّارَ الآخِرَةَ لَهِيَ الحَيَوانُ ۚ لَو كانوا يَعلَمونَ. این زندگی دنیا چیزی جز سرگرمی و بازی نیست؛ و زندگی واقعی سرای آخرت است، اگر می‌دانستند. من یک جوان خواروبار فروشی دارم.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۶ ۰۲:۲۲

البته هرکسی نظر خودش را دارد از جمله شما. ولی حضرت علی میگوید به مفهوم حرف نگاه کن نه به گوینده. من به آقای فرهادی انتقادات فراوانی دارم که احتمالا برای ایشان اصلا هم مهم نیست، ولی بهرحال حرف درستی زده و آقای کرمیار هم آسیب شناسی خوبی با زبان طنز و کنایه انجام داده. همان آسیبهایی که در مدیریت کشور باعث شده بعد از 37 سال انقلاب امروز در این جایگاه باشیم.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۰ ۰۹:۵۰

معرکه بود. فقط جای دکوپاژ و طراحی لباس خالی بود. صدا برداری هم نداشت. صامت است. همین متن شما زیرنویس اش بشود شاید اینهم یک اسکار (اگر نگیرد شیر طلای ونیز و نخل طلای برلن ) را بگیرد. ما که بخیل نیستیم. کات.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۰ ۱۰:۵۱

تقريبا تمامي سكانسها اتفاق افتاد فقط سكانس نهم مونده كه اميدوارم پيش نياد تا اين صداها همچنان ماندگار باشند

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۰ ۱۶:۰۲

سخنانی نسنجیده تر از سخنان خودتان وجود ندارد هنرمند بی درد ضد هنر است

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۰ ۱۷:۰۴

مرسی . عالی بود