• دوشنبه / ۱۳ دی ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 95101307896
  • خبرنگار : 71503

انتقاد یک هنرمند از مسوولان جشنواره فجر:

خودشان از موسیقی نواحی سر در نمی‌آوردند

خودشان از موسیقی نواحی سر در نمی‌آوردند

یک هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی گفت: زورم می‌آید وقتی می‌بینم مسوولان جشنواره فجر از هنرمندانی دعوت می‌کنند که به حرف آن‌ها گوش می‌دهند و هزینه کمی را به‌عنوان حق‌الزحمه می‌گیرند. متاسفانه چون برخی هنرمندان موسیقی نواحی چاره دیگری ندارند، این موضوع را می‌پذیرند.

اسحاق بلوچ‌نسب در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این‌که امسال از ما برای شرکت در جشنواره موسیقی فجر دعوت نکرده‌اند، بیان کرد: سال گذشته از من برای شرکت در جشنواره فجر در بخش موسیقی نواحی دعوت شد که در سالن نیاوران تهران و در استان کردستان اجرا کردم، اما امسال کسی از ما دعوت نکرد.

این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: متاسفانه مسوولان جشنواره فجر اصلا توجه نمی‌کنند شعری که در بخش موسیقی نواحی اجرا می‌شود، چیست و چه مفهومی دارد. اصلا ربطی به موسیقی نواحی کشور دارد یا نه؟ چون خودشان از موسیقی نواحی سر در نمی‌آوردند.

او در پاسخ به این‌که سال گذشته برای اجرا در جشنواره فجر چقدر گرفت؟ گفت: پارسال برای اجرا در کردستان هشت میلیون تومان و برای اجرا در تهران شش میلیون تومان قرارداد بستم که برای اجرا در تهران، بدون محاسبه هزینه حمل و نقل و اسکان، پنج میلیون تومان به من پرداخت کردند. مسوولان جشنواره وقتی که از هنرمند دعوت می‌کنند، می‌گویند سه میلیون تومان برای اجرا به شما می‌دهیم. من چطور می‌توانم با دریافت چنین مبلغی همراه با پنج نوازنده برای اجرا به تهران بیایم؟!

بلوچ‌نسب با اعلام این‌که در هر صورت، ما ول کن موسیقی نواحی نیستیم و نخواهیم بود، تاکید کرد: وقتی من بمیرم، پسرم و اگر او نباشد، نوه‌ام این موسیقی را ادامه می‌دهد.

همچنین هماهنگ‌کننده بخش موسیقی نواحی در سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: من تا حدودی با حرف‌های این هنرمند موافقم. سال گذشته من از این هنرمند برای شرکت در جشنواره دعوت کردم. همه‌ی گروه‌ها بلیت فروختند، اما این گروه برخلاف دیگر گروه‌ها دستمزد دریافت کرد. من خودم خواستم گروه‌ها بلیت بفروشند تا بتوانند سالن‌ها را پر کنند. زیرا یادم می‌آید در دوره قبل، برخی گروها که بسیار هم معروف هستند و اهمیت دارند با نداشتن مخاطب در سالن مواجه شدند. برخی چه می‌دانند که این هنرمند در بلوچستان چه شعری می‌خواند، پس این هنرمند باید در یک جشنواره پژوهشی شرکت کند.

پیمان بزرگ‌نیا اظهار کرد: اگر این هنرمند می‌خواهد در جشنواره فجر شرکت کند، باید در یک بخش بسیار کوتاه و در حد معرفی موسیقی منطقه بلوچستان اجرا کند. به عبارتی ما باید برای جمع‌آوری اطلاعات موسیقی بلوچ، نزد او برویم. سال گذشته هم که در جشنواره شرکت کرد، تعداد کمی مخاطب در سالن حضور داشت و این موضوع من را بسیار ناراحت کرد. او باید در بخش‌هایی مثل پنج اقلیم که در جدول جشنواره امسال اضافه شده است، شرکت کند و چون سال گذشته از او دعوت شده بود، امسال این فرصت را به هنرمندان دیگری دادیم و تصمیم گرفتیم از افرادی که در سال‌های گذشته در جشنواره حضور نداشتند دعوت کنیم.

به گزارش ایسنا، با آن‌که حمیدرضا نوربخش - رئیس سی و دومین جشنواره موسیقی فجر - در نشست خبری درباره دستمزد پرداخت‌شده به هنرمندان موسیقی نواحی اعلام کرد که دریافت هنرمندان بخش موسیقی نواحی در سال گذشته کمتر از هفت میلیون تومان نبود، اما گفته شده مبلغی که هنرمندان دریافت کرده‌اند، سه میلیون بوده است. اسحاق بلوچ‌نسب - هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی - نیز که سال گذشته در جشنواره شرکت کرد، گفت که پنج میلیون تومان برای اجرا در سالن نیاوران گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha