• جمعه / ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95112215294
  • خبرنگار : 71191

معاون میراث فرهنگی تاکید کرد:

«ایران» را نمی‌توان بدون «خراسان» شناخت

«ایران» را نمی‌توان بدون «خراسان» شناخت

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد:شهرستان جاجرم در استان خراسان شمالی با همکاری مسئولان شهری منطقه، می‌تواند به یکی از مقاصد مهم فرهنگی کشور و حتی جهان تبدیل شود، چون «ایران» را نمی‌توان بدون «خراسان» شناخت و به دیگران شناساند.

به گزارش ایسنا،به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی،محمدحسن طالبیان پس از بازدید از بناهای تاریخی شهرستان جاجرم، با حضور در نشست شورای اداری شهرستان جاجرم؛ خراسان را سرزمین فرهنگ، ادب و تاریخ دانست و گفت: خراسان به لحاظ فرهنگ، تاریخ و تمدن خطه‌ای ارزشمند در کشور محسوب می‌شود و در این میان جاجرم و اسفراین نیز به لحاظ تاریخ، فرهنگ و تمدن بسیار با اهمیت هستند.

وی با بیان اینکه خراسان از پیشینه‌ای کهن برخوردار است که تنها 6 تا 7 درصد از تمدن غنی این منطقه از طریق کاوش‌های باستان‌شناسی بدست آمده‌اند،قدمت فرهنگی و تاریخی ایران را مورد تاکید قرار داد و گفت: نمی‌توان ایران را بدون خراسان شناخت، این خطه از جمله مناطق کلیدی است. به طوری که اگر قرار باشد تاریخ را بشناسیم باید خراسان را مطالعه کنیم. به همین دلیل تا جایی که می‌توان، باید حفاظت‌های تاریخی خود را افزایش دهیم و به این افتخار فرهنگی بیشتر حرمت بگذاریم.

او ادامه داد: ایران از نظر داشتن فرهنگ غنی، یگانه است؛هر چند که بسیاری از کشورهای دنیا به دلیل مواضعی که نسبت به ایران دارند هنوز ایران و ارزش‌های کهن آن را نشناخته‌اند. در دوره انقلاب و جنگ، ارتباطات ما با جریانات بین‌المللی اندک بود اما امروز با ثبت 21 اثر در سطح جهانی،ایران به نمایش وجهه تاریخی و فرهنگی خود پرداخته است.

طالبیان، قنات «قصبه» گناباد باقی مانده از دوره هخامنشی را نمونه‌ای از آثار جهانی شده ایران در سطح دنیا دانست که با وجود 18 سال خشکسالی، تراز  آب قنات آن تغییر نکرده است و افزود: در حال حاضر  و در عصر مدرنیته، انسانها به گذشته توجهی ندارند ولی با مورد توجه قرار دادن این مواریث فرهنگی می‌توان از تجربه گذشتگان بهره گرفت و با بحران‌های امروز از قبیل خشکسالی مقابله کرد.

تاکید بر لزوم راه‌اندازی موزه در جاجرم

او به راه‌اندازی موزه‌ای در شهرستان جاجرم اشاره کرد و افزود: سایت‌های باستانی مهمی مانند «تپه پهلوان» با ه7000 سال قدمت و محوطه «چلو سنخواست» که آثار ارزشمندی از آن پیدا شده،در این منطقه وجود دارد و  بنابراین لازم است موزه‌ای در این منطقه راه‌اندازی شود تا آثار کشف شده در همین شهرستان نگهداری و به نمایش گذاشته شود.

طالبیان گفت: آثار و بناهای تاریخی جاجرم همچون «علی بن مهزیار» و محوطه‌های باستانی موجود مشترکات فرهنگی زیادی با دیگر شهرها دارند.

تبدیل محوطه آرامگاه خواجه کمال به باغ فرهنگی

براساس این گزارش، در ادامه حضور محمدحسن طالبیان در شهرستان جاجرم و بازدید از آرامگاه «خواجه کمال»؛ او محوطه این آرامگاه را نیازمند ساماندهی دانست.

به گفته وی، با کمک اوقاف و دستگاه‌های پشتیبان می‌توان محوطه آرامگاه «خواجه کمال» را تبدیل به باغ فرهنگی کرد و با ساماندهی این آرامگاه و علی بن مهزیار  نیز دو قطب فرهنگی و معنوی را در این شهرستان تقویت کرد.

حمایت‌ها برای مشارکت مردم در مرمت بناهای تاریخی سه برابر شده

معاون میراث فرهنگی کشور مسائل موضوعات مربوط به حوزه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تولید را مورد توجه قرار داد و افزود: برای ایجاد نشاط اجتماعی و پایدار اقتصادی کشور باید توان خود را برای مشارکت مردم و حضور گسترده آنها فراهم کنیم. در این میان نیز معاونت میراث فرهنگی در سال‌های اخیر سهم بیشتری برای مشارکت مردم در بناهای تاریخی اختصاص داده است.به گونه‌ای که در سال گذشته 300 بنای تاریخی خصوصی با مشارکت میراث فرهنگی و مردم مرمت شده است و معاونت میراث فرهنگی 10 تا 50 درصد تسهیلات فراهم کرده که هم اکنون این حمایت‌ها 3 برابر شده است.

وی در ادامه همچنین از راه‌اندازی 50 موزه خصوصی در سطح کشور خبر داد و افزود: در حوزه‌های صنایع‌دستی و گردشگری نیز اتفاقات قابل توجهی رخ داده است. به طوری که امسال ثبت جهانی نوروز یکی از موفقیت‌های ایران محسوب می‌شود و با داشتن نوروز 12 ملیتی به عنوان یک میراث سیال نه تنها می‌توانیم وحدت و همگرایی ایجاد کنیم که می‌توانیم گردشگری نوروز ایجاد کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha