• سه‌شنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 95121006468
  • خبرنگار : 71413

پرتره خواهر «سالوادور دالی» چوب حراج می‌خورد

پرتره خواهر «سالوادور دالی» چوب حراج می‌خورد

پرتره‌ای که «سالوادور دالی» نقاش سرشناس اسپانیایی در جوانی از خواهرش کشیده است، در حراجی بونامز به فروش می‌رسد.

به گزارش ایسنا، «گاردین» نوشت: «سالوادور دالی» در جوانی و زمانی که هنوز با خواهرش رابطه خوبی داشت، یک نقاشی از او کشید که به‌زودی به قیمت تخمینی یک میلیون و ۲۰۰ هزار پوند به فروش گذاشته می‌شود.

«دالی» این نقاشی را از «آنا ماریا» خواهر خود که در کنار پنجره‌ای ایستاده و به منظره دریا نگاه می‌کند، در سال ۱۹۲۵ کشید، یعنی چند سال پیش از این‌که رابطه خواهر و برادری این دو برای همیشه از بین برود.

«دالی» آن زمان ۲۱ ساله بود و این پرتره را در اولین نمایشگاه انفرادی خود در اسپانیا به‌نمایش درآورد. «آنا ماریا» خواهر سه سال بزرگتر او بود و در سال‌های ابتدایی اتود زدن «دالی» مدل او می‌شد. رابطه این دو پس از ازدواج «دالی» با «گالا» که ۱۰ سال از او بزرگتر بود، برای همیشه مخدوش شد. با این حال «آنا ماریا» نقاشی برادرش را تا سال‌ها نگه داشت و سپس آن  را به دوستان خود داد تا از آن نگهداری کنند.

این نقاشی قرار است روز پنجشنبه در حراجی «بونامز» لندن به فروش گذاشته شود و پیش‌بینی می‌شود به قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار پوند خریداری شود.

«آنا ماریا» مدل محبوب «دالی» در دوران ابتدایی فعالیت هنری‌ او بود. «دالی» بارها و بارها پرتره‌هایی از پشت سر در حالی که «آنا ماریا» به منظره‌ای دریایی در کاداکِس اسپانیا نگاه می‌کرد، می‌کشید. خواهر «دالی» بعدها می‌گفت که برایش مهم نبود چقدر باید برای نقاشی برادرش بی‌حرکت می‌ماند و این تجربه‌ای بود که باعث می‌شد او تا پایان عمر، عاشق منظره‌ای شود که مدت طولانی به آن خیره می‌شد.

رابطه این دو چند سال بعد و زمانی که «دالی» با «گالا» زنی ۱۰ سال از او بزرگتر که همسر «پل الوار» شاعر سرشناس سورئال بود، آشنا شد از هم پاشید. «گالا» به مدل جدید، همسر آینده و مدیر مالی «دالی» تبدیل شد و «آنا ماریا» و پدرش هر دو از این زن متنفر شدند.

در جریان جنگ‌های داخلی اسپانیا «آنا ماریا» توسط نیروهای جمهوری‌خواه برای مدتی دستگیر شد و به زندان افتاد. گفته می‌شد این «گالا» بوده که او را به طرفداری از افکار فاشیستی متهم کرده بود.

«آنا ماریا» از تصویری که «دالی» در نوشته‌های خود از او ارائه کرده بود، متنفر بود. «دالی» در نوشته‌هایش، کودکی او را دوران پرمشکل توصیف کرده و از رابطه خود با پدرش بد گفته بود. در عوض «دالی» از تصویر ایده‌آل خود در کتاب خاطرات «آنا ماریا» بدش می‌آمد. او این حس ناخوشایند را با کشیدن پرتره‌ای توهین‌آمیز از خواهرش پاسخ داد.

در سال ۱۹۸۴ پس از مرگ «گالا»، خانه «دالی» آتش گرفت و او به بیمارستان منتقل شد. برخی معتقدند که این آتش‌سوزی تعمدی و به قصد خودکشی بوده است. با اینکه این خواهر و برادر چند دهه با هم رابطه‌ای نداشتند، «آنا ماریا» که فکر می‌کرد برادرش در بستر مرگ است، سعی کرد با او آشتی کند. اما «دالی» بر سر او فریاد کشید و با توهین‌های فراوان او را از اتاق بیرون کرد. «سالوادور» و «آنا ماریا» دیگر هرگز همدیگر را ندیدند. «دالی» از این آتش‌سوزی جان سالم به در برد و به خانه بازگشت.

او پنج سال بعد یعنی در سال ۱۹۸۹، بر اثر نارسایی قلبی در خانه خود جان باخت. این خانه که در فیگرس اسپانیا واقع است، به محل دفن او و حالا موزه‌ای به نام «سالوادور دالی» تبدیل شده است. «آنا ماریا» فقط پنج‌ماه بیشتر از برادرش زندگی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha