• چهارشنبه / ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ / ۲۰:۱۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96012309530
  • خبرنگار : 71191

معاون میراث فرهنگی از سیدمحمدبهشتی درخواست کرد

برج‌های تاریخی مراغه مطالعات باستان‌شناسی شوند

برج‌های تاریخی مراغه مطالعات باستان‌شناسی شوند

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پس از خاکبرداری در اطراف برج‌های مدور و گنبد کبود مراغه خواستار انجام مطالعات باستان‌شناسیِ حریم این برج‌های تاریخی شد.

به گزارش ایسنا، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در نامه‌ای به سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری این موضوع را مطرح کرده است.

در نامه‌ی وی آمده است؛ «نظر به اینکه در جریان خاکبرداری برای ساخت مجموعه فرهنگی، تجاری در مجاورت برج‌های مدور مراغه آثار تاریخی فراوانی مشاهده شده است، بررسی و شناسایی این محوطه تاریخی اجتناب ناپذیر است .»

در بخش دیگر این نامه درخواست شده تا «در اسرع وقت هیأت باستان شناسی برای برداشت و تکمیل اطلاعات مورد نیاز به مراغه اعزام و نسبت به انجام مطالعات باستان‌شناشی اقدام لازم انجام شود.»

به گزارش روابط عمومی پژوهسگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری؛ بهشتی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز به فوریت از رییس پژوهشکده باستان شناسی خواست تا اقدام لازم برای مطالات باستان شناسی صورت گیرد.

همچنین انجمن دوستداران گردشگری و میراث فرهنگی شهرستان مراغه چند روز پیش در نامه‌ای به معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خواستار اعلام جرم نسبت به این اقدام شد.

در آن نامه نیز قید شده بود؛ «خواهشمند است دستور فوری صادر کنید تا حوزه حقوقی سازمان میراث فرهنگی نسبت به گودبرداری در حریم گنبد کبود اعلام جرم کرده و از تداوم تخریب و خسارات وارد جلوگیری کنند.»

همچنین نوشته شده بود که؛ «تجاوز شرکت عمران و بهسازی به حریم مورد توافق 25 متری آثار که حتی با فرض پذیرش مجوز، از آن عدول و شرکت یاد شده شاید آگاهانه و با عمل مجرمانه به حریم آثار ثبت ملی و حقوق مکتسبه عمومی تجاوز و با تصرف غیرمجاز، از فضاهای موصوف در مجموعه تجاری احداثی، به عنوان رواق ورودی و محل دسترسی پارکینگ طبقه زیر زمین استفاده کرده است و این در حالی است که رعایت حریم 25 متری در آخرین دیدار میدانی مدیرکل میراث فرهنگی استان به عنوان خط قرمز سازمان ترسیم و اعلام شده است.»

گفتنی است، 10سال پیش طرحی با نام «طرح ساماندهی محوطه برج کبود و مدور» در حریم درجه یک، در دو بنای تاریخیِ «گنبد کبود» و «برج مدور» آغاز به کار کرد، پس از مدتی طرح اصلاح شد تا بر اساس آن 30 درصد از محدوده‌ی درنظر گرفته شده، مکانی تجاری و درصد بیشتر فضای آن برای طرح ساماندهی محوطه به صورت باغ در نظر گرفته شود، اما تا امروز هیچ بخشی از فضای فرهنگی، فرهنگسرا و حتی خرید دو خانه تاریخی که قرار بود به این محوطه اضافه شود، تا امروز در دستور کار قرار نگرفته‌اند.

مراغه در دوره های مختلف تاریخی مرکز ولایت بزرگ منطقه بوده و همواره حاکمان قدرتمند محلی و ایالتی بر منطقه حکمرانی می‌کردند. که هنوز تعدادی از آثار و مقابر مختلف با ویژگی‌های منحصر بفرد معماری از گذشتگان بجای مانده است. مراغه بعلت دارا بودن تعداد زیادی از این برج مقبره ها به شهر برج مقبره ها در کشور شهرت یافته است. در این میان برج مقبره معروف به گنبد کبود بعلت کاشی های فیروزه ای و کبود آن و تزیینات معرق و معقلی و آجر های قالبی تراش خورده و رسم بندی آجری و قطار بندی و استفاده از خطوط بنایی و گچبری و بندکشی مهره ای در میان آجرها و ترکیبی از هنر و معماری و به کمال رساندن اوج هنر و تزیینات اسلامی در این بنا اهمیت آن را در میان سایر برجها صد چندان نموده است که به همین خاطر زبان زد عام و خاص شده است.

همچنین وجود برج مدور به فاصله ۱۰ متری از گنبد کبود و دارا بودن ویژگیهای خاص و ترکیب خط و رسم و هندسه و گره آجری در سر در ورودی به اهمیت و ارزش آن افزوده است. خوشبختانه در سالهای گذشته با حفاری علمی و آوار برداری و با در دست داشتن اطلاعات اولیه پی و پایه های دو برج مقبره نیز در کنار این برجها شناسایی گردیده است که احتمال وجود سایر مقابر مشابه در عمق این قبرستان تاریخی خاص دور از انتظار نیست. چرا که مراغه در طول تاریخ چندین بار سیل های ویرانگر را به خود دیده و آثار بسیاری تخریب گردیده یا مدفون شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha