• شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 96020904719
  • خبرنگار : 71531

رییس انجمن آسم و آلرژی تشریح کرد

"آسم" در هاله‌ای از خرافات و گرانی کنترل بیماری

"آسم" در هاله‌ای از خرافات و گرانی کنترل بیماری

رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران با اشاره به برخی خرافات نادرست درباره کنترل و درمان آسم و آلرژی گفت: مسائلی مانند دود کردن فضولات حیوانات برای درمان آسم کاملا نادرست است و چنین خرافاتی به اسم طب سنتی اصلا درست نیست.

به گزارش ایسنا، دکتر مصطفی معین در نشست خبری بیستمین همایش روز جهانی آسم و آلرژی با بیان اینکه شعار امسال سازمان بهداشت جهانی برای این روز «هوای بهتر، تنفس بهتر» است، گفت: این شعار نشان می‌دهد که مسئله هوا و بیماری‌های تنفسی از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که سومین علت مرگ و میر در سطح جهان مربوط به بیماری‌های تنفسی است.

وی دو عامل آلودگی هوا در سطح شهرها و محیط کار و زندگی و تغییرات آب و هوایی در سطح جهانی را در بروز بیماری‌های مزمن تنفسی موثر دانست و گفت: میزان آلودگی هوا در شهرها، کلانشهرها و به ویژه حاشیه‌های شهر زیاد است و  70 درصد این آلودگی‌ها ناشی از دود خودروهاست. همچنین بخشی از آلودگی‌ها به دلیل وجود گازهایی مانند CO، CO2، NO، NO2 و ... و وجود ذرات دیزلی که کمتر از 2.5 میکرون هستند و در اعماق ریه نفوذ می‌کنند، ایجاد می‌شود. در عین حال آلودگی محیط زندگی نیز در زندگی شهر نشینی و آپارتمان‌نشینی وجود دارد. چرا که در آپارتمان‌ها سطح رطوبت بالا رفته، هوا گرم می‌شود و حشراتی که آلرژی‌زا هستند، زیاد می‌شود. حال اگر در این هوا فردی سیگار هم بکشد، هوا آلوده‌تر می‌شود و چنین عواملی منجر به افزایش بیماری‌های تنفسی خواهد شد.

معین با بیان اینکه این اتفاق در محیط‌های کار و کارخانه‌هایی که با مواد شیمیایی و صنعتی سر و کار دارند نیز رخ می‌دهد، ادامه داد: در مدارس هم موادی مانند گچ، ماژیک منجر به بروز آلرژی می‌شود. همچنین مدارسی که در کنار بزرگراه‌ها هستند در معرض خطرند. چرا که ذرات و آلودگی‌های موجود در بزرگراه‌ها به مدارس وارد می‌شود. بر این اساس در کشورهای توسعه یافته اجازه نمی‌دهند که مدارس یا خانه‌های مسکونی در کنار بزرگراه‌ها احداث شود.

رئیس انجمن آسم و آلرژی با اشاره به دومین عامل بروز بیماری‌های مزمن تنفسی یعنی تغییرات آب و هوایی، اظهار کرد: تغییرات آب و هوایی از قرن 18 آغاز شد و از اوایل قرن 20 غلظت گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر زمین رو به افزایش گذاشت و این موجب افزایش دمای پوسته زمین شد. بطوریکه دمای پوسته زمین به میزان 0.74 افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2100 دمای هوای زمین سه درجه افزایش یابد و آب دریاها 40 سانتی‌متر بالا بیاید. این رخدادهایی است که آثارش را در حوادثی مانند سونامی‌ها و سیل‌ها می‌بینیم.

وی با بیان اینکه افزایش رطوبت در زمین منجر به افزایش قارچ‌ها و عفونت‌های میکروبی می‌شود، ادامه داد: در عین حال خشکسالی هم منجر به افزایش گرده افشانی و آلودگی شده و در نتیجه آسم و آلرژی نیز افزایش می‌یابد. حتی ریزگردهایی که چندین سال است در کشور ما وجود دارد و 20 استان کشور را درگیر کرده در این زمینه موثرند. البته سایر کشورهای مجاور ما نیز با این پدیده مواجهند و همه این موضوعات می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های مزمن تنفسی شود.

معین با بیان اینکه در دنیا 1.5 میلیارد انسان دچار آلرژی‌ها و بیماری‌های مزمن تنفسی هستند، گفت: 320 میلیون نفر از آنها مبتلا به آسم، 210 میلیون نفر مبتلا به بیماری‌های مزمن تنفسی و 100 میلیون نفر مبتلا به آلرژی‌های تنفسی در خواب هستند. باید توجه کرد که این بیماری‌ها سالانه در جهان چهار میلیون تلفات می‌دهد و شیوع آن در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه هدف اصلی در کنترل و درمان بیماری‌هایی مانند آسم باید پیشگیری از طریق بالا بردن سطح آگاهی عمومی باشد، گفت: همچنین باید به رژیم‌های غذایی توجه کرد و کمتر از فست فودها استفاده کرد. همچنین تحرک و مبارزه با چاقی از جمله مهم‌ترین اقدامات در جهت پیشگیری از بروز آسم است.

وی با تاکید بر لزوم آموزش به مردم و بیماران در زمینه بیماری‌های تنفسی مانند آسم، گفت: در این راستا طی چند سال گذشته کمیته کشوری آسم و بیماری‌های تنفسی راهنمای ملی پیشگیری، تشخیص و درمان آسم را به چاپ رساند که در سال 94 بازنگری شد و در سطح گسترده‌ای منتشر شده است.

معین با اشاره به هزینه‌بر بودن درمان و کنترل آسم گفت: آسم بیماری گرانی است و شبکه سازی و همکاری میان وزارت بهداشت، کمیته کشوری پیشگیری از آسم و انجمن‌های مربوطه می‌تواند منجر به کنترل این بیماری شود تا اهداف ملی آن محقق شود. بنابراین باید توجه کرد هزینه‌های کنترل و درمان آسم و آلرژی بالاست. به طوریکه در هفت سال گذشته در یک بررسی مشخص شد که سالانه بیماران مبتلا به آسم و آلرژی بین 700 هزار تومان تا یک و نیم میلیون تومان برای درمان‌شان هزینه می‌کنند. حال باید توجه کرد که هزینه‌های غیر مستقیم این بیماری بیش از هزینه‌های مستقیم آن است. در مطالعه دیگری که چند سال پیش انجام شد مشخص شد که هزینه‌ای که برای درمان بیماران مبتلا به آسم به کشور تحمیل می‌شود، سالانه 8000 میلیارد تومان است. بنابراین بیمه‌ها باید درمان این بیماری را به خوبی تحت پوشش قرار دهند تا هزینه‌هایش برای بیماران کمرشکن نباشد.

رئیس بیستمین کنگره آسم و آلرژی به برخی بدفهمی‌ها و خرافات در زمینه درمان آسم اشاره و اظهار کرد: برخی عقیده دارند که بیمار مبتلا به آسم نباید ورزش کند یا اسپری مخصوص آسم منجر به اعتیاد می‌شود، این درحالیست که چنین عقایدی درست نیست و در برخی موارد تحقیقات انجام شده خلاف چنین عقایدی را نشان می‌دهد.

معین ادامه داد: خرافاتی که درباره بیماری آسم وجود دارد و برخی درمان‌هایی که برای این بیماری با عنون طب سنتی عرضه می‌شود، کاملا نادرست است. مسائلی مانند دود کردن فضولات برخی حیوانات برای درمان آسم کاملا نادرست است. بنابراین چنین خرافاتی به اسم طب سنتی اصلا درست نیست. در عین حال عقایدی که درباره دود اسپند و استریل شدن محیط توسط آن وجود دارد نیز خرافات است و هیچ مبنای علمی ندارد. بنابراین خانواده‌ها باید توجه کنند که حشرات، سوسک‌ها، دود سیگار، دود عود، بوی مواد و مصالح ساختمانی محرک آسم و آلرژی بوده و باید کنترل شوند.

وی درباره میزان شیوع آسم در کشور گفت: در مطالعه‌ای که چند سال پیش در بین تعدادی از کودکان در مرکز تحقیقات آسم و الرژی انجام شد، مشخص شد که 13.4 درصد از کودکان مورد مطالعه علائم آسم را از خودشان نشان می‌دهد که تعداد آنها در تهران 35.4 بود که احتمالا آلودگی هوا هم در این زمینه تاثیر داشته است. یعنی از هر سه کودک یک نفرشان مبتلا به آسم بودند.

وی افزود: در یک پیمایش ملی نیز که اخیرا انجام شده علائم آسم در میان کودکان در سطح ملی 10 درصد و در میان بزرگسالان 9 درصد بوده است. همچنین باید توجه کرد که 80 تا 90 درصد موارد ابتلا به آسم در کودکان مبنای ژنتیک و آلرژی دارد و در بزرگسالان نیز در 50 درصد موارد مبنای آلرژی و ژنتیکی را می‌بینیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha