• سه‌شنبه / ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 96021206952
  • خبرنگار : 71503

بررسی یک هنر پنج‌هزار ساله در یک نشست

بررسی یک هنر پنج‌هزار ساله در یک نشست

یک هنرمند فعال در حوزه شیشه گفت: کافی است یک نفر ریسک کند و از چین و ویتنام شیشه وارد کند، مطمئن باشید همین چند کارخانه شیشه هم که در کشور وجود دارد، رسما ورشکسته می‌شوند، زیرا هیچ طرح نویی در صنعت شیشه ما اجرا نشده است.

هیاس حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بیشتر شیشه‌گرهای پیشکسوت ما با علم روز آشنا نیستند و آموزش‌های‌شان به همان اطلاعاتی مربوط است که نسل به نسل از پدران‌شان به آن‌ها منتقل شده است. آن‌ها معمولا در این زمینه تحصیلات ندارند و اگر به شیوه دوران قاجار کار می‌کردند، ‌همان روند را ادامه داده‌اند. برای مثال در یک اتاق، مواد اولیه را درست و آن را برای ساخت تحویل دیگران می‌دهند. این رازداری، بزرگترین ضربه را به هنرمندان این رشته زده و در حال حاضر صنعت شیشه کشور ما رسما ورشکسته است.

او ادامه داد: در حال حاضر شیشه‌گران در حال ساخت قلیون یا ظروف ساده هستند و به‌صورت جدی واردکننده‌ای در این حوزه نداریم، زیرا به واسطه این‌که شیشه می‌شکند، دشواری‌های خاص خود را برای واردات دارد، اما کافی است یک نفر ریسک کند و از چین و ویتنام شیشه وارد کند، مطمئن باشید همین چند کارخانه هم که وجود دارند رسما ورشکسته می‌شوند.

این مدرس دانشگاه با بیان این‌که قرار است نشستی تخصصی با عنوان «بررسی تکنیک‌ها و روش‌های ساخت شیشه از گذشته تا کنون» برگزار شود و همچنین نمایشگاه «اشیای تاریخی و آثار شیشه‌گران معاصر» را داشته باشیم، توضیح داد: تلاش کردیم شیشه‌هایی را که در مخزن موزه آبگینه هستند، ارزش تاریخی دارند و هیچ‌وقت دیده نشده‌اند، در معرض دید قرار دهیم و همچنین کسانی را که در صنعت شیشه معاصر در ایران فعالیت کرده‌اند، معرفی کنیم. معرفی این بخش از منیره فرمانفرماییان شروع می‌شود و تا افرادی که به شکل مدرن به شیشه نگاه می‌کنند و کارهای معاصر انجام داده‌اند، ادامه پیدا می‌کند.

حسینی همچنین درباره نشستی تخصصی که قرار است برگزار شود، گفت: در این نشست که در نخستین روز نمایشگاه برگزار می‌شود، تاریخ شیشه و تصدیق تکنیک‌هایی که در گذشته انجام می‌شد، مطرح می‌شود؛ اما متاسفانه ما آن روش را ادامه ندادیم، در حالی که کشورهای غربی همان تکنیک‌ها را به شکل پیشرفته‌تر انجام داده‌ و کارهای زیبایی خلق کرده‌اند.

او با اعلام این‌که حضور در این نشست برای عموم آزاد است و به‌صورت رایگان برگزار می‌شود، بیان کرد: فقط هزینه‌ای جزیی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی گرفته می‌شود که آن هم صرف رفت‌وآمد برخی استادان می‌شود که از شهرهای دیگر برای حضور در این نشست دعوت شده‌اند.

دبیر علمی این نشست همچنین اظهار کرد: این موضوع پیش از این نیز به‌صورت جزیی در کارگاهی در جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر مطرح شد و من در آن فقط یک رشته‌ از کل رشته‌های آبگینه را معرفی کردم. ما کارگاه‌های آموزشی هم برای کودکان داریم که برای آن هزینه‌ای دریافت نمی‌کنیم. این کارگاه به فاصله چند روز بعد از نمایشگاه «اشیای تاریخی و آثار شیشه‌گران معاصر» برگزار می‌شود.       

حسینی گفت: ما از هر مدرسه تقاضا کردیم که یک دانش‌آموز معرفی کنند تا بعد از دادن آموزش‌های لازم، ‌آن فرد معرفی‌کننده رشته شیشه در مدرسه‌اش شود. بیشتر دانش‌آموزان می‌گویند می‌خواهند دکتر یا مهندس شوند و در واقع اطلاع ندارند که ایران جزو پیشگامان رشته شیشه بوده است و این هنر قدمت پنج‌هزار ساله دارد.

او با بیان این‌که من طرح آموزش دادن به دانش‌آموزان را مطرح کردم، ادامه داد: می‌توان با تکرار این کارگاه‌های آموزشی، تعداد مدارسی را که نماینده‌شان برای آموزش و معرفی شیشه می‌فرستند، افزایش داد. شهرداری گاهی چند دانش‌آموز را از یک مدرسه برای دیدن موزه می‌برد، اما من اعلام کرده‌ام این شیوه فایده‌ای ندارد و بهتر است از هر مدرسه یک دانش‌آموز را برای این کار انتخاب کنیم تا او بتواند این رشته را برای همکلاسی‌هایش تشریح کند. در واقع با این روش به نحوی کشاورزی می‌کنیم، ‌می‌کاریم تا بتوانیم در آینده بهره‌برداری کنیم.

این هنرمند افزود: وزیر بهداشت و درمان در یکی از گفت‌وگوهایش مطرح کرد که ما ماندیم با این همه پزشک چه کنیم؟ یکی از مشکلات ما این است که جامعه، رشته‌های دیگر را به دانش‌آموزان معرفی نکرده است و آن‌ها نیز دانشی درباره رشته‌های دیگر ندارند. در دنیا روی این رشته، بسیار کار و بی‌ینال‌های تخصصی در این زمینه برگزار می‌شود، در حالی که ما در کشور حتی یک نمایشگاه تخصصی هم در این زمینه برگزار نکرده‌ایم. مردم از شیشه تصور در و پنجره و دکور دارند و دانشی درباره هنر شیشه‌گری ندارند.      

نشست تخصصی بررسی تکنیک‌ها و روش‌های ساخت شیشه از گذشته تا کنون ۱۸ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۹ تا ۱۶ در موزه آبگینه و سفالینه‌های تهران برگزار می‌شود. همچنین نمایشگاه «اشیای تاریخی و آثار شیشه‌گران معاصر» همزمان با این نشست افتتاح و تا اول خردادماه ادامه خواهد داشت.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha