• شنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 96022314447
  • خبرنگار : 71461

/همه بیایید/

مشارکت مردم در انتخابات، سند مشروعیت برای کشور است

مشارکت مردم در انتخابات، سند مشروعیت برای کشور است

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در تبلیغات انتخاباتی اصل مشارکت مردم را هدف قرار بدهیم، گفت: کاندیداها نباید برای به دست آوردن یک سِمَت، بی‌اخلاقی را ترویج بدهند. ما باید اصل مشارکت و تشویق جوانان و به خصوص رأی اولی‌ها را مد نظر قرار بدهیم و مردم بدانند که حتی یک رأی می‌تواند سبب امنیت و مشروعیت بیشتر کشور در جهان شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در بیانات مقام معظم رهبری و امام راحل انتخابات به عنوان یک حق‌الناس مطرح شده است، اظهار کرد: انتخابات از پایه‌های اساسی انقلاب است و ما هیچ کشوری را به اندازه جمهوری اسلامی ایران سراغ نداریم که حکومتش بر اساس رأی مردم باشد. مردم، نمایندگان مجلس و روسای جمهور را به صورت مستقیم انتخاب می‌کنند و در سایر زمینه‌ها نیز مشارکت مردم به صورت غیرمستقیم دیده می‌شود.

وی ادامه داد: انتخابات در جمهوری اسلامی به نوعی است که از بالاترین مقام یعنی رهبری با افراد عادی همگی یک رأی دارند و این رأی‌ها در کنار یکدیگر مفهوم پیدا می‌کنند. این مفهوم باعث تجزیه و تحلیل دولت‌های غربی از نظام جمهوری اسلامی می‌شود. میزان مشارکت مردم در انتخابات سبب می‌شود که ما یک سند موفقیت در دنیا داشته باشیم.

متأسفانه در مناظره‌ها، دو مورد کاملا مشهود بود؛ یکی نسبت‌هایی که کاندیداها به یکدیگر دادند و دیگری وعده‌هایی بود که گاهی قابلیت اجرایی نداشتندمعاون قرآن و عترت وزارت ارشاد ادامه داد: مشارکت مردم در پای صندوق‌های رأی سبب می‌شود که کشور ما در جهان به رسمیت شناخته شود. این مشارکت زمانی رخ می‌دهد که مردم بدانند عوامل حکومتی امین مردم هستند و با تمام توان رأی مردم را حفظ می‌کنند. در این صورت مشارکت مردم خیلی بیشتر می‌شود.

حشمتی گفت: گاهی برخی به دلیل اعتراضی که دارند، مشارکت نمی‌کنند؛ اما آن‌ها باید بدانند که می‌توانند در این انتخابات شرکت و فردی را که به سلیقه آن‌ها نزدیک‌تر است انتخاب کنند. در این صورت آن‌ها هم در سرنوشت خود سهیم هستند. وقتی مشارکت بیشتر می‌شود، ما می‌توانیم پیام امنیت خود را به دنیا نشان بدهیم. چشم دشمنان نسبت به حضور مردم ما در انتخابات بسیار حساس است.

وی گفت:‌ آن‌هایی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند، هنوز این حساسیت را درک نکرده‌اند. رسانه‌ها و گروه‌های مرجع باید تأثیر این حضور را برای مردم بازگو کنند و آن‌ها بدانند که یک رأی می‌تواند در میزان امنیت و مشروعیت ما در جهان نقش مهمی داشته باشد. ما با انتخاب خود می‌توانیم نوع سلیقه خود را به جهان بازگو کنیم.

به خاطر منافع ملی و امنیتی باید مردم نسبت به مشارکت حداکثری بیشتر حساس باشند. هنرمندان، مراجع، ورزشکاران و گروه‌های مرجع و رسانه‌ها می‌توانند در این مشارکت بسیار تأثیرگذار باشندمعاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه به خاطر منافع ملی و امنیتی باید مردم نسبت به مشارکت حداکثری بیشتر حساس باشند، گفت:‌ هنرمندان، مراجع، ورزشکاران و در کل گروه‌های مرجع و رسانه‌ها می‌توانند در این مشارکت بسیار تأثیرگذار باشند.

حشمتی افزود: متأسفانه در مناظره‌هایی که انجام شد دو مورد کاملا مشهود بود، یکی نسبت‌هایی که کاندیداها به یکدیگر دادند و دیگری وعده‌هایی بود که گاهی این وعده‌ها قابلیت اجرایی نداشت.

وی اظهار کرد: وقتی مردم ببینند که امَرای آن‌ها برای رسیدن به یک سِمَت اخلاق را زیر پا می‌گذارند در این صورت جامعه بیشتر دچار آسیب می‌شود. توهین به یکدیگر سبب می‌شود که مردم هم رفتار خوبی نسبت به یکدیگر نداشته باشند. گاهی برخی از مسائلی مطرح شد که اصلا موضوعیت نداشت و اگر فردی برای یه موضوعی در چند سال پیش مشکل داشته است، چرا اکنون باید مطرح کند در حالیکه اگر خلافی بود، می‌توانست از طریق مراجع ذیصلاح رسیدگی کند.

وی تأکید کرد: ما باید اصل مشارکت مردم را هدف قرار بدهیم، نه اینکه بخواهیم برای رأی آوردن بی‌اخلاقی را در جامعه ترویج بدهیم. ما با تشویق جوانان به خصوص رأی‌اولی‌ها می‌توانیم امنیت و مشروعیت خود را در جهان بالا ببریم. آن‌هایی که مشارکت نمی‌کنند بدانند گاهی افرادی بر سر کار می‌آیند که همچون رئیس جمهور آمریکا حیثیت کشور را به زیر سوال می‌برد. پس با مشارکت و حضور پرشور خود اجازه ندهیم که چنین اتفاقی رخ بدهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha