• چهارشنبه / ۳ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۸:۰۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96030302237
  • خبرنگار : 71191

سیدمحمد بهشتی: موزه کلانتری نیست

سیدمحمد بهشتی: موزه کلانتری نیست

آئین موزه برتر سال ۹۵ در خانه هنرمندان در حالی آغاز به کار کرد که سالروز آزادسازی خرمشهر گرامی داشته شد و شیرمحمد اسپندار دونلی نواز پیشکسوت ایرانی لحظاتی دونلی نواخت.

به گزارش ایسنا، در آغاز آئین انتخاب موزه‌های برتر، نخست پرفورمنسی اجرا و سپس از مهناز گرجی به عنوان یکی موزه داران تاثیرگذار در این حوزه که مدتی نیز به عنوان رییس موزه ملی ایران فعالیت می‌کرد، تقدیر شد.

در ادامه نیز شیرمحمد اسپندار دونلی نواخت و قرار است در ادامه موزه برتر انتخاب و معرفی شوند.

همچینن از موزه دار موزه مطبوعات شیراز و  موزه کبریت تقدیر شد.

در حق قاجار بی انصافی کردند

سید محمد بهشتی در آغاز این آئین به زمان ورودش به سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: در آن زمان به تازگی کاخ گلستان را برای بازدید مردم باز کردیم و در نخستین بازدیدها من همراه با دکتر حسن حبیبی از پشت صحنه های کاخ بازدیدی حدود ۵ ساعته داشتیم. زمان خروج از کاخ از دکتر پرسیدم با توجه به چیزهایی که دیدید فکر نمی کنید در حق قاجار قدری بی انصافی شده است؟ و او جواب داد معتقدم بسیار بی‌انصافی شده است.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درباره ذهنیت امروز نسبت به دوره قاجار بیان کرد: فکر می‌کنیم همه دوره قاجار متعلق به پادشاهان است، این ذهنیت از دوره پهلوی در جامعه جا افتاده است.

صد هزار سند تاریخی از گلستان به دست آمد

او همچنین با اشاره به کشف صدها صندوق شامل ۱۰۰ هزار سند تاریخی از دوره قاجار، افزود: این در حالی است که تا زمان کشف این اسناد حدود ۴۰ سال از دوره قاجار گذشته و کتاب ها زیادی درباره قاجار منتشر شده بودند و جالب بود که بودن اطلاع ازوجود چنین اسنادی این کتاب ها به چاپ رسیده بودند.

بهشتی با بیان این که اسناد به دست آمده از آن زمان در دیوان خانه حکومت قاجار نوشته شده بودند و محققان یا اظهار می‌کردند که از وجود اسناد اطلاعی نداشتند یا احساس استغنا از این آثار می‌کردند.

وی با بیان این که کاخ گلستان به مدت پنج ساعت دکتر حبیبی را که فردی عالم و سخت گیر بود با اسناد علمی متقاعد کرد که ذهنیت قبلی درباره قاجار اشتباه بوده است.

رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: باید کمک کرد تا موزه ها در مناقشات شرایط صلح را فراهم کنند.

موزه کلانتری نیست

او همچنین با اشاره به پیام امسال ایکوم. با نام "موزه ها و داستان‌های مناقشه آمیز روایت‌های ناگفتنی در موزه‌ها" بیان کرد: علت انتخاب این شعار آن بوده که اعلام شود موزه‌ها کلانتری نیستند و نباید اینگونه نگاه کرد که بهتر است مناقشه‌ها را به موزه برد و پرونده دادگاهی تشکیل داد؛ چون موزه جایی است که در آن صلح رخ می‌دهد و کدورت مرتفع می‌شود.

بهشتی با تاکید بر این که موزه یک چراغ روشن می‌کند و کارش این است که با زدن یک کبریت روشنایی ایجاد کند، افزود: امیدواریم بتوانیم خاصیت موزه را که "آفتاب آمد دلیل آفتاب" به منصه ظهور برسانیم.

تشریح اقدامات ملی و بین المللی ایکوم ایران در طول سال گذشته

به گزارش ایسنا، سیداحمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم (کمیته ملی موزه‌ها) ایران نیز در سخنانی به فعالیت‌های کمیته ملی موزه‌های ایران در طول سال گذشته اشاره کرد.

وی توضیح داد: درباره‌ی این فعالیت‌ها در بخش بین المللی می‌توان  به حضور برخی اعضای این کمیته در کنفرانس میلان در تیرماه سال گذشته اشاره کرد. همچنین ارتقای جایگاه و نقش ایران در برنامه‌های کشورهای بین‌المللی موزه‌ها، حضور اعضای ایرانی در هیات‌های اجرایی بین‌المللی، مشارکت در روند اصلاح و تصویب اساسنامه شورای بین‌المللی موزه‌ها، تصویب قطعنامه پیشنهادی ایکوم ایران در کنفرانس عمومی، امضای تفاهمنامه بین ایکوم ایران و شورای بین‌المللی موزه‌ها با هدف توسعه همکاری‌های فی‌مابین و ارتقاء نقش ایکوم ایران در منطقه از دیگراقدامات ایکوم ایران درطول سال گذشته بوده‌اند.

محیط طباطبایی در ادامه به پیشنهاد ایکوم ایران برای میزبانی اجلاس کمیته بین‌المللی موزه‌شناسی در سال 2018 اشاره کرد و گفت: مذاکره با کمیته بین‌المللی آموزش آی‌سی‌تی برای میزبانی دوره‌های منطقه‌ای و ملی و معرفی پروژه آوای صلح به اعضای شورای بین‌المللی به عنوان دیگر اقدامات بین المللی ایکوم ایران در این زمینه و در طول سال گذشته پرداخت.

او همچنین در توضیح فعالیت‌های ملی این کمیته گفت: فعال‌سازی کارگروه ملی ایکوم ایران مانند هنرهای تجسمی، موسیقی و هنرهای نمایشی، برگزاری کارگاه مشترک با دفتر منطقه‌ای ایکروم، عقد تفاهمنامه با ایکوم ارمنستان و برگزاری نشست‌های تخصصی در راربونی، حضور نمایندگانی از کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، ترکیه، ارمنستان، پاکستان و ایران در کارگاه‌های مشترک با ایکروم، برپایی نمایشگاه و رویدادهای موزه‌ای در ایران مانند پنه لوپه، اولین نشست تخصصی در زمینه حقوق اموال فرهنگی با حضور اساتید حقوق هنر دانشگاه ژنو، همکاری با موزه ملی و بخش فرهنگی سفارت مکزیک در برگزاری نمایشگاه نگاره‌های خطی کهن و برگزاری کارگاه آموزشی اموال فرهنگی با همکاری دفتر منطقه‌ای یونسکو در موزه ملی ایران را می‌توان از جمله این فعالیت‌ها دانست.

پیشنهاد دادم اتاقک کوچک سردرباغ ملی را نقاره‌خانه کنند

احمد مسجدجامعی، عضور شورای شهر تهران نیز که در ساعت پایانی برگزاری این آئین به مراسم رسید، با اشاره به جریان رو به ساماندهی موزه صنعتی گفت: خوشبختانه مرمت و ساماندهی آثار استاد صنعتی رو به قاعده پیش می‌رود، در واقع برای این موزه یک فضای خوب ایجاد شده است.

وی با اشاره به ساماندهی جداره‌ی خیابان‌های مختلف تهران توسط سازمان زیباسازی نیز اظهار کرد: در این شرایط می‌توانیم محوطه‌های فرهنگی تاریخی را در ابعاد بهتری ببینیم، چون زندگی و نشاط به سطح شهر برگشته است.

او با بیان اینکه نباید موزه را صرفا به معنای سقف پوشیده و انبار و یک جای تاریک ببینیم، تاکید کرد: باید موزه‌ها در جریان زندگی باشند.

مسجدجامعی همچنین پیشنهاد داد: اتاقک قرار گرفته در سر در باغ ملی در میدان مشق به عنوان نقاره‌خانه در ماه مبارک رمضان استفاده شود و افزود: اگر بتوانیم چنین شرایطی را در سطح شهر ایجاد کنیم زندگی و نشاط اجتماعی به شهر برمی‌گردد.

به گزارش ایسنا، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز برای سخنرانی به روی سن دعوت شد، اما وی ترجیح داد، صحبتی نکند و موزه‌های برتر معرفی شوند.

همچنین در این مراسم تعدادی از پیشکسوتان حوزه موزه‌داری، موزه‌داران استان‌های مختلف و علی مرادخانی، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.

همچنین در این آئین، درقالب یک فیلم مستند به موزه‌ای که نادعلیان، هنرمند تجسمی در یک خانه‌ی کوچک در جزیره هرمز انجام داده، اشاره شد، اما از وی برای تقدیر با اهدای جایزه در طول بخش‌های مختلف کاندیدهای موزه‌های برتر نامی برده نشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha