• یکشنبه / ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۴:۱۸
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 96032111759
  • خبرنگار : 71503

روز جهانی صنایع دستی در اردبیل

روز جهانی صنایع دستی در اردبیل

همزمان با ۲۰ خرداد ماه روز جهانی صنایع دستی در اردبیل و شهرستان‌های این استان، نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی افتتاح و مراسم بزرگداشت این روز برگزار شد.

به گزارش  ایسنا، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری اردبیل، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی بیان کرد: حدود ۱۵۸ رشته صنایع دستی در ایران وجود دارد که از حیث کمی، گسترده‌ترین درجهان است و از این تعداد ۶۲ رشته در استان اردبیل فعال است.

کریم حاجی زاده در مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی که با حضور استاندار اردبیل، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان و جمعی از مدیران استانی و فعالان حوزه صنایع دستی در محل نگارخانه خطایی مجموعه جهانی شخ صفی الدین اردبیلی برگزار شد، با اشاره به شعار روز جهانی صنایع دستی با عنوان «صنایع دستی، هویت ساز، اشغال زا و ارز آور»، تولیدات صنایع دستی را به فرموده مقام معظم رهبری نمود واقعی اقتصاد مقاومتی توصیف کرد و افزود: هرمحصول صنایع دستی در حقیقت شناسنامه فرهنگ و هویت ایرانی است و صادرات صنایع دستی علاوه بر ارز آوری، درحقیقت صادرات فرهنگ ایرانی است.  

او صنایع دستی را عالی‌ترین حوزه برای برنامه ریزی و دستیابی به شعار اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: حدود ۱۶ هزار کارگاه صنایع دستی فعال در سطح استان وجود دارد که حدود ۱۲۰ هزار نفر بطور مستقیم و غیر مستقیم در این حوزه فعالیت دارند.

حاجی‌زاده همچنین به اخذ سه نشان از ۱۰ نشان جغرافیایی ملی در سه رشته ورنی بافی مغان، گلیم بافی عنبران و جاجیم بافی خلخال،  احیای رشته قلمزنی و راه اندازی رشته گوهرشناسی را بعنوان اولین مرکز شمالغرب کشور، از موفقیت‌های اخیر این حوزه در اردبیل عنوان کرد.

خدابخش- استاندار اردبیل نیز به عنوان سخنران دیگر این مراسم مهمترین مشخصه‌ی حوزه صنایع دستی را ایجاد اشتغال مولد دانست که نیاز به مواد اولیه آن چنانی ندارد و افزود: هر اثر صنایع دستی حامل عشق، احساس، علم، هنر و نبوغ تولید کننده آن است.

او به ایجاد شهرک صنایع دستی در استان اشاره کرد و گفت: ما حاضریم با اعطای وام‌های کم بهره از فعالان این بخش حمایت کنیم.

اعطای نشان اعتماد به چهار فروشگاه صنایع دستی و تحویل اسناد نشان ملی جغرافیایی و تجلیل از فعالان حوزه صنایع دستی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

همچنین در شهرستان گرمی استان اردبیل مراحلی یک بافته داری «گلیم» برای ثبت در فهرست اثار ملی و پرونده ویژه‌ای که برای آن تهیه شده است، عکاسی و مستند سازی شد.  


روح الله محمدی، رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان گرمی درباره این برنامه گفت: بعد از پشم چینی گوسفندان وشستشوی آن با استفاده از ابزار سنتی مانند «داراغ» حلاجی سپس با «جهره» پشم‌ها تابیده می‌شود. در مرحله بعد رنگرزی انجام می‌گیرد. پس از بدست آمدن نخ‌هایی بارنگ‌های مختلف، با استفاده از وسیله چوبی، کلاف بندی شده و در مرحله آخر نخ بدست آمده را روی دارگلیم بافی می‌برند.

همچنین به منظور بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی، نماد ورنی عشایر شاهسون مغان که در سال گذشته نشان ملی جغرافیایی دریافت کرد و به شکل طرح خروس مشهور است، با استفاده از مصالح موجود در محل دریاچه «گیلارلو» شهرستان گرمی اردبیل در ابعاد دوازده در ده متر اجرا شد.

همزمان با روز جهانی صنایع دستی در سرعین نیز نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی با حضور معاون فرماندار و اعضای هیئت مدیره جامعه مراکز اقامتی استان افتتاح شد. در این نمایشگاه محصولات هنرمندان صنایع دستی شهرستان ورنی گلیم جاجیم و سایر محصولات به معرض فروش و نمایش گذاشته شده است.

به گفته جهانگیر شهبازی - مسوول نمایندگی شهرستان سرعین، بیش از ۵۰ هنرمند در حوزه صنایع دستی شناسایی و برای آنها پروانه تولیدی صادر شده است که با حمایت‌های انجام گرفته از طرف اداره کل و معاونت صنایع دستی این روند رو به افزایش بوده و به زودی برنامه‌های گسترده‌تری در شهرستان اجرا خواهد شد.

اعطای گواهی نشان اعتماد به فروشگاههای صنایع دستی از دیگر برنامه‌هایی بود که همزمان با روز جهانی صنایع دستی در اردبیل آغازشد و به چهار فروشگاه صنایع دستی نشان اعتماد داده شد. این فروشگاه‌ها در رشته‌های ملیله نقره، چرم و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی فعال هستند.

دباغ عبداللهی - معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان اردبیل، هدف از اعطای نشان گواهی اعتماد را ارتقاء جایگاه و ایجاد بسترهای لازم در جهت توسعه و تقویت سیستم عرضه و فروش محصولات صنایع دستی دانست و گفت: برای اعطای این نشان فروشگاه‌های معتبر صنایع دستی بر مبنای شاخص‌های کیفی شناسایی شده و بر روند فعالیت‌های عملکردی آنها مانند کیفیت و قیمت کنترل و نظارت به عمل می‌آید. هدف از اعطای نشان اعتماد فراهم کردن زمینه جلب اعتماد مشتریان و رعایت حقوق مصرف کنندگان کالاهای صنایع دستی است. با این کار از آسیب‌های وارده به بخش گردشگری از طریق فروش کالاهای صنایع دستی نامرغوب و غیر ایرانی به گردشگران خارجی و داخلی ممانعت می‌شود.

به گفته او؛ لیست فروشگاه‌های دارای نشان اعتماد علاوه بر اطلاع‌رسانی از طریق سایت اداره کل به ارگان‌های دولتی، بانک‌ها و شبکه سرویس‌دهندگان به تورهای مسافرتی معرفی خواهند شد.

انتهای پیام

  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha