• سه‌شنبه / ۶ تیر ۱۳۹۶ / ۰۹:۰۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96040602286
  • خبرنگار : 71191

تصویب برگزاری آسپک در ایران/بررسی پیشنهاد ایران برای حفاظت از موزه‌ها

تصویب برگزاری آسپک در ایران/بررسی پیشنهاد ایران برای حفاظت از موزه‌ها

رئیس ایکوم ایران خبر داد: برگزاری نشست آسپک (کمیته همکاری‌های بین‌المللی موزه‌های منطقه آسیا و اقیانوسیه)2017 به میزبانی ایران در جلسه فوق العاده «برد آسپک» در محل ساختمان یونسکو به تصویب رسید.

سید احمد محیط طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که پیشنهاد میزبانی ایران برای اجلاس سالیانه آسپک در حاشیه اجلاس عمومی ایکوم در پاریس و در جلسه‌ای که کمیته ایران با «سوای آکسوی» رییس کمیته بین المللی موزه‌ها داشت، مطرح و به تصویب رسید؛ اظهار کرد: اعضای کمیته‌های ملی موزه‌ها در کشورهای آسیا و اقیانوسیه برای برگزاری نشست آسپک 2017 در آبان سال جاری با پشتیبانی منطقه آزاد چابهار و اداره کل میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان به ایران سفر می‌کنند.

بررسی تشکیل نیرویی ویژه برای حفاظت از موزه‌ها در مقابل تروریسم

او یکی از محورهای مورد بحث در نشست آسپک 2017 را به پیشنهاد کمیته ملی ایران در مجمع عمومی میلان در سال ۲۰۱۶ مربوط دانست و توضیح داد: این پیشنهاد مبتنی بر تشکیل نیروی ویژه برای حفاظت از موزه‌ها و آثار تاریخی در مواقع جنگ و بحران‌های داخلی و بین‌المللی و حوادث طبیعی است که در مجمع عمومی سال گذشته تصویب و مقرر شد تا در نشست آسپک در چابهار مقدمات اجرایی شدن آن مورد بحث قرار گیرد.

بررسی پیشنهاد ایران مبنی بر تشکیل نیروی ویژه برای حفاظت از موزه‌ها در مواقع جنگ و بحران آبان‌ماه در چابهار بررسی می‌شود

وی تاکید کرد: اهمیت این پیشنهاد برای آسپک به این دلیل است که بخش قابل توجهی از کشورهای عضو در جنوب غرب آسیا دچار بحران‌هایی ازین دست هستند و در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که تروریسم و جنگ‌های داخلی چگونه کمر به نابودی میراث تاریخی کشورها بسته‌اند.

با برگزاری آسپک در ایران، اعتبار بین‌المللی موزه‌ها بالا می‌رود

او درباره اهمیت برگزاری این اجلاس در ایران گفت: میزبانی این اجلاس باعث بالا رفتن اعتبار بین‌المللی موزه‌ها و موزه‌داران ایرانی می‌شود و سطح مناسبات بین‌المللی فرهنگی ایران را ارتقا می‌بخشد.

محیط طباطبایی که عضو هیات اجرایی آسپک است، اعتقاد دارد: برگزاری این نشست در ایران علاوه بر ایجاد امکان ملاقات و تبادل نظر و بستر مناسب برای تبادلات فرهنگی در معرفی ایران به عنوان قطب موزه‌داری در منطقه آسیا و اقیانوسیه موثر خواهد بود.

برگزاری آسپک در ایران به ارتقاء فرهنگ موزه و موزه‌داری کمک کرده و میراث فرهنگی ایران از فضاهای گفتگو و تبادلات فرهنگی که در حاشیه چنین نشست‌هایی برگزار می‌شود، منتفع خواهد شد

مشاور رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی تاکید کرد: برگزاری این نشست در ایران در سطح ملی نیز به ارتقاء فرهنگ موزه و موزه‌داری کمک می‌کند و از آنجا که یکی از ارکان سازمان میراث فرهنگی، موزه‌ها و مسائل مربوط به آنهاست، میراث فرهنگی ایران از فضاهای گفتگو و تبادلات فرهنگی که در حاشیه چنین نشست‌هایی برگزار می‌شود، منتفع خواهد شد.

رییس ایکوم ایران همچنین از رونمایی طرح موزه بزرگ منطقه آزاد چابهار همزمان با برگزاری نشست «آسپک» در این منطقه خبر داد.

به گزارش ایسنا، همچنین در 19 خرداد و در حاشیه برگزاری اجلاس سالیانه کمیته مشورتی ایکوم در پاریس، نسبت به تهیه لیست قرمز ایران تاکید شد و زمان اجرایی شدن آن به تصویب رسید.

محیط طباطبایی در آن زمان نیز به ایسنا گفت: کمیته ملی موزه‌های ایران با همکاری کمیته بین‌المللی ایکوفوم و دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، فهرست آثار در خطر ایران را تهیه می‌کنند. این فهرست که "رِد لیست" نامیده می‌شود، به دنبال مطالعه گسترده، بررسی و طبقه‌بندی آثار فرهنگی و تاریخی ایران و شناخت این آثار در اقصی نقاط جهان تهیه می‌شود.

ایکوم ایران فهرست آثار در خطر که به دنبال مطالعه گسترده، بررسی و طبقه‌بندی آثار فرهنگی و تاریخی ایران و شناخت این آثار در اقصی نقاط جهان به دست می‌آید، را تهیه می‌کند

مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ان زمان درباره  اهمیت این توافق صورت گرفته، بیان کرد: علاوه بر ایجاد امکان شناسایی و رصد میراث فرهنگی ایران در سراسر جهان، زمینه مذاکره و گفت و گو در جهت احقاق حق مالکیت معنوی و مادی ایران فراهم می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha