• چهارشنبه / ۲۸ تیر ۱۳۹۶ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96042816407

شرکت آب منطقه‌ای تهران تشریح کرد

توضیحاتی درباره آبگیری سد کوچری و تخریب سنگ‌نگاره‌های تاریخی

توضیحاتی درباره آبگیری سد کوچری و تخریب سنگ‌نگاره‌های تاریخی

«در زمان احداث سد کوچری در گلپایگان، به محض اطلاع از وجود آثار باستانی سنگ نگاره‌ای در این منطقه، اقدامات اولیه‌ در جهت حفظ این آثار با همکاری سازمان میراث فرهنگی انجام شد.»

به گزارش ایسنا، به دنبال انتشار خبر تخریب سنگ‌نگاره‌های تاریخی با آبگیری سد "کوچری" در تاریخ ۱۸ تیرماه، شرکت آب منطقه‌ای تهران توضیحاتی را به شرح ذیل در رابطه با این خبر در اختیار این خبرگزاری قرار داد.

«شرکت آب منطقه تهران در زمان احداث سد کوچری در گلپایگان، متوجه وجود آثار باستانی سنگ‌نگاره‌هایی در این منطقه شد که بلافاصله اقدامات اولیه‌ای را در جهت حفظ این آثار با انعقاد قراردادی با سازمان میراث فرهنگی گلپایگان (متولی امر) در مورخ ۹۱/۱/۲۱ انجام داد، اما بنا به دلایلی که مربوط به سازمان میراث فرهنگی بود، قرارداد در مورخ ۹۳/۵/۴ با موضوع مطالعات بررسی، شناسایی و امکان‌سنجی باستان‌شناسی و مستندنگاری در محدوده سد کوچری به پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گلپایگان ابلاغ شد.

بلافاصله تیم باستان‌شناسی پژوهشگاه به سرپرستی دکتر کاظم عرب تمامی محدوده مخزن سد را به وسعت تقریبی ۱۲۰۰ هکتار با هدف شناسایی، مستندنگاری و مکان‌یابی محوطه‌های باستانی به شیوه بررسی فشرده مورد پیمایش قرار دادند. در پایان کار میدانی در مجموع ۵۷ اثر شامل ۴ تپه و محوطه استقراری، ۴ گورستان، یک بنا و ۳۸ مجموعه نقوش صخره‌ای در محدوده سد کوچری شناسایی شد.

با توجه به تراز فعلی مخزن سد کوچری که در حال حاضر ۱۹۱۰ متر می‌باشد، امکان جابه‌جایی آثار باستانی در این تراز میسر می‌باشد. لازم به ذکر است با بررسی‌های صورت گرفته هیچ یک از سنگ‌نگاره‌ها از بین نرفته است.

گفتنی است، کلیه اعتبارات تخصیص یافته به این طرح در سال ۹۵ به صورت اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت و غیره بوده است. نظر به اینکه این اوراق قابل پرداخت به موسسات دولتی نمی‌باشد، تاکنون انعقاد قرارداد دوم جهت انتقال سنگ نگاره‌ها با پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور میسر نبوده و کلیه پیگیری‌های صورت گرفته در سال گذشته جهت تأمین اعتبار (نقدی) به نتیجه نرسید. ولیکن با اقدامات صورت گرفته در سال جاری مبادله قرارداد دوم جهت انتقال و حفظ سنگ نگاره‌ها انجام خواهد شد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha