• یکشنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۳:۰۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 96061206950
  • خبرنگار : 71574

آغاز «روبه‌روی ماه» با موضوع داستان‌خوانی

وقتی کلمات با مخاطب حرف می‌زنند!

وقتی کلمات با مخاطب حرف می‌زنند!

تهیه‌کننده برنامه «روبه‌روی ماه» درباره موضوع این برنامه که به‌زودی از شبکه آموزش به روی آنتن می‌رود، گفت: رسانه‌ها در حال حاضر برنامه‌های کمتری با محوریت داستان برای مخاطبان تولید می‌کنند.

داوود آجرلو در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت داستان‌خوانی در دنیای امروز اظهار کرد: ما در روزگاری به سر می‌بریم که همه مردم سرگرم فضای مجازی هستند و داستان‌ها جذابیت سابق را برای آن‌ها ندارد و مردم از خیال و خیال‌پردازی خود مانند سابق استفاده نمی‌کنند.

او با بیان انگیزه خود برای تولید برنامه «روبه روی ماه» بیان کرد: در حقیقت انگیزه من از تولید برنامه این بود تا به قصه که عنصر اساسی از ابتدای خلقت بشر تا به امروز است، بپردازیم. داستان، خیال‌پردازی مردم را پرورش می‌دهد. شنیدن داستان‌ قهرمان‌ها و دیگران به تزکیه انسان و قوه خیال‌پردازی کمک می‌کند، به همین دلیل در برنامه خود به داستان پرداختیم.

آجرلو افزود: شنیدن داستان، سنت ایرانی است و سابقه دیرینه‌ای دارد. «قصه شب» رادیو از آخرین کارهایی است که با موضوع داستان‌خوانی وجود دارد. در حال حاضر ما کمتر می‌بینیم که نسل جوان به داستان و شنیدن آن اهمیت دهند.

تهیه‌کننده «روبه‌روی ماه» با اشاره به نقش رسانه در تولید برنامه‌ای با محوریت داستان، اظهار کرد: رسانه‌ها برنامه‌های کمتری با محوریت داستان برای مخاطبان تولید می‌کنند؛ به طور مثال تلویزیون بیشتر به تولید سریال می‌پردازد بنابراین شنیدن داستان در جامعه کمرنگ شده است. این دلایل باعث شد که برنامه‌ای با موضوع داستان‌خوانی تولید کنیم و به این نتیجه رسیدیم موضوعی که می‌تواند افراد با سنین مختلف را درگیر خود کند، دفاع مقدس است.

او اضافه کرد: دفاع مقدس فقط بحث جنگ را مطرح نمی‌کند. ویژگی داستان دفاع مقدس این است که افراد معمولی جامعه آن‌ها را روایت کرده‌اند که مانند افراد دیگر جامعه هستند و به واقعیت‌ها نزدیکند. جذابیت، تاثیرگذاری داستان، همه‌جانبه و سودمند بودن دفاع مقدس باعث شد که ما به این موضوع بپردازیم.

داوود آجرلو با بیان ساختار برنامه «روبه‌روی ماه» گفت: ما در این برنامه کتاب‌های داستان با موضوع دفاع مقدس را خلاصه می‌کنیم. برای مثال یک کتاب ۴۰۰ صفحه‌ای را در قالب ۲۰۰ صفحه خلاصه می‌کنیم. یک گوینده، مجری یا بازیگر که می‌تواند حرفه‌ای داستان بخواند و مردم از صدای او لذت خواهند برد، در برنامه ما حضور خواهد داشت و خلاصه‌ها را می‌خواند.

این تهیه‌کننده ادامه داد: ما هر هفته یک کتاب را در برنامه تمام می‌کنیم. فردی که برنامه را اجرا می‌کند در دکور برنامه می‌نشیند و داستان می‌خواند و همچنین نوشته‌هایی درباره این داستان‌ها خواهیم داشت که با مخاطب حرف می‌زنند. ایده جدید این برنامه به لحاظ ساختاری این است که نوشته‌ها با مخاطب حرف می‌زنند و مجری و کارشناس نداریم.

او با اشاره به دیگر بخش‌های برنامه بیان کرد: در این برنامه موزیک ویدیو، مستند و گزارش هم پخش خواهیم کرد.

تهیه‌کننده برنامه «روبه روی ماه» با بیان اینکه ضبط برنامه آغاز نشده است، گفت: ما در حال نصب دکور هستیم و تا چند روز آینده ضبط برنامه را  شروع می‌کنیم.

او درباره زمان پخش برنامه اظهار کرد: قصد داریم برنامه «روبه‌روی ماه» را قبل از آغاز هفته دفاع مقدس، یعنی از ۲۴ شهریور ماه به روی آنتن ببریم. این برنامه ۱۵۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای است که روزهای شنبه تا پنجشنبه از شبکه آموزش پخش خواهد شد.

تهیه‌کننده برنامه «روبه‌روی ماه» با بیان اینکه مخاطبان در برنامه حضور فعال خواهند داشت، بیان کرد: این برنامه در تعامل با مخاطب خواهد بود  و بعد از مدتی مخاطبان ما بخشی از برنامه را پر خواهند کرد. در واقع ما از افرادی که دوست دارند داستان بخوانند دعوت می‌کنیم تا بخش‌هایی‌ را که مشخص کردیم، بخوانند. این کار ترویج کتابخوانی و ایجاد انگیزه برای استعداد یابی است.

او  افزود: افرادی از اقشار مختلف جامعه فیلمی از کتاب خواندن خود برای برنامه ما می‌فرستند و ما این فیلم‌ها را به مرور در برنامه پخش می‌کنیم. اگر میان افرادی که فیلم می‌فرستند، استعدادی باشد، دعوت می‌کنیم تا در استودیو حضور پیدا کند و داستان بخواند.

داوود آجرلو با اشاره به بخش دیگری از برنامه «روبه‌روی ماه» بیان کرد: مخاطبان در بخش دیگری از برنامه می‌توانند نوشته وخاطره خود را با موضوعاتی که مشخص کردیم برای ما ارسال کنند و ما در برنامه بازتاب خواهیم داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha