• سه‌شنبه / ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 96062816402
  • خبرنگار : 71461

‌حجت‌الاسلام شرفخانی اعلام کرد

وجود ۷۰ هزار موقوفه مرتبط با نهضت حسینی (ع) در کشور

وجود ۷۰ هزار موقوفه مرتبط با نهضت حسینی (ع) در کشور

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه طرح ملی‌ «سوگواره بصریت عاشورایی» در ۳۱۲۵ امامزاده و بقاع متبرکه از اول مهرماه آغاز می‌شود، گفت: این طرح با هدف اجرای امینانه نیات واقفین خیراندیشان برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، ‌حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی روز سه‌شنبه (۲۸ شهریورماه) در نشست خبری تبیین برنامه‌های «طرح ملی بصیرت سوگواره عاشورایی» که در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، اظهار کرد:‌ با توجه به اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه مدیریت موقوفات کل کشور و مدیریت آستان امامزادگان و بقاع متبرکه را عهده‌دار است و بخشی از موقوفات در کل کشور در رابطه با عزاداری و روضه‌خوانی و اطعام اباعبدالله (ع) است و حضور مردم در ایام محرم در آستان امامزادگان بیشتر از قبل می‌شود، سازمان سایت‌گذاری و برنامه‌ریزی‌هایی را در رابطه با این موضوع داشته است.

وی خاطرنشان کرد:‌ ما در کل کشور بیش از ۳۴ هزار موقوفه در مورد تعزیه‌خوانی داریم و بیش از ۱۵ هزار موقوفه درباره روضه‌خوانی اباعبدالله‌الحسین (ع) است. همچنین بیش از ۲۰ هزار موقوفه مرتبط با اطعام عزاداران خاندان عصمت و طهارت (ع) است.

وی ادامه داد: همچنین ۱۵ هزار و ۲۱۴ موقوفه مرتبط با نیت روضه‌خوانی و سوگواری امام حسین (ع) است که در مجموع هفت درصد کل موقوفات را شامل می‌شود و بیش از ۲۰ هزار و ۵۴۵ موقوفه مرتبط با اطعام عزاداران است که در مجموع ۱۰ درصد کل موقوفات کشور را شامل می‌شود و بیش از ۴۹ هزار و ۲۶۵ موقوفه در رابطه با تعزیه‌خوانی ثبت شده است که در کل ۱۴ درصد از کل نیات مرتبط با عزاداری است و ۲۸ درصد از کل موقوفات در رابطه با اطعام عزاداران سیدالشهدا (ع) است.

شرفخانی تأکید کرد: عاشورا به عنوان یک حادثه تاریخی و یک فرهنگ و اندیشه در میان مسلمانان جایگاه خاصی دارد و ما این حادثه را باید تبدیل به یک جریان کرده و به جهانیان معرفی کنیم. تعداد کل موقوفات مرتبط با اطعام عزاداران در ۲۷ هزار و ۷۲۱ موقوفه در سطح کشور به ثبت رسیده است. عاشورا صرفا یک حادثه تاریخی نیست بلکه یک فرهنگ تأثیرگذار است که با خون و گوشت مردم عجین شده است.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف با بیان اینکه یکی از سیاست‌های محوری این سازمان اجرای امینانه نیات واقفان و تاکید بر اجرای دقیق متن وقفنامه‌ها است، افزود: محور و رویکرد سازمان اوقاف در اجرای سوگواره بصیرت، تبیین قیام عاشورا و تربیت رهرو حسینی و ولایت مداری است و همه حرکتهای انقلابی و بیداری های اسلامی که امروز در جهان شاهد آن هستیم به برکت این  واقعه عظیم تاریخی  وحماسه ساز رخ داده، لذا  استمرار عاشورا استمرار فرهنگ ناب محمدی (ص) و عدالت خواهی و ظلم ستیزی است.

او  با تاکید بر پیشگیری و مبارزه با خرافات و ضرورت تبیین شبهات مطرح پیرامون واقعه عاشورا  تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه با رویکرد تبلیغ فرهنگ و بصیرت عاشورایی در میان جوانان و استفاده از فرصت محرم  و صفر در افزایش سطح معرفتی مردم تلاش می‌کند تا برنامه‌های جذابی را در دهه اول محرم و دهه آخر صفر در آستان مقدس بقاع متبرکه در قالب سوگواره بصیرت عاشورایی با  برپایی ۸۱۰خیمه معرفت با  حضور بیش از ۳۵۰۰ مبلغ و روحانی ارائه کند.

شرفخانی تاکید کرد: برنامه‌های ویژه سازمان اوقاف در ایام ماه محرم تحت عنوان «سوگواره بصیرت عاشورایی» در سطح ۳۱۲۵ بقعه متبرکه و امامزاده  در کشور وبا شعار" کرامت ما شهادت است" از اول مهر آغاز  می‌شود ویکی  از برنامه‌ها ی محوری این طرح اعزام مبلغ به آستان امامزادگان و بقاع متبرکه است لذا  حضور این روحانیون در کلیه بقاعی که طرح سوگواره بصیرت عاشورایی در آنها اجرا می‌شود به منظور برپایی عزاداری صحیح و زدودن آسیب‌های عزاداری و پاسخگویی به شبهات وسوالات دینی مردم است ...

وی با اشاره به ایجاد عرصه‌های جدید در زمینه تبلیغ، برپایی خیمه‌های معرفت را از تاثیرگذارترین ابزارهای تبلیغی امروز برشمرد و گفت: در ایام محرم ۸۱۰ خیمه معرفت در امامزادگان کشور دایر می‌شود  که در این خیمه‌ها مسائلی از قبیل پاسخگویی به سوالات و شبهات محرم، گفتمان‌های دینی برای برادران و خواهران جوان و نوجوان، غرفه‌های ویژه کودکان و نوجوانان و مباحث آسیب شناسی عزاداری مطرح می‌شود.

وی برگزاری تجمع سراسری  لبیک یا حسین در ۵۱۵ امامزاده وبقعه متبرکه در عصر روز دوم محرم روز ورود امام حسین (ع) ویاران با وفایش در سرزمین کربلا، بر گزاری همایش شیرخوارگان حسینی در ۴۷۵ بقعه متبرکه؛ برگزاری همایش نوجوانان حسینی با عنوان احلی من العسل در روز ۵ مهرماه باحضور نوجوانان در ۳۱۷ بقعه وامامزاده را از دیگر برنامه های این سازمان دانست.

شرفخانی همچنین  برپایی نمایشگاه بصیرت عاشورایی به صورت تابلوهای گرافیکی در سطح ۱۷۰۰ امامزاده و بقعه متبرکه و برگزاری همایش ویژه بانوان با عنوان رهروان زینبی (س) در عضر روز ۱۲ محرم را از دیگر برنامه‌های این طرح ملی برشمرد.

معاون سازمان یکی از برنامه‌های محوری را تاکید بر اقامه نماز جماعت در ظهر تاسوعاوعاشورای حسینی دانست و با اشاره به حمایت سازمان اوقاف  از هیات های مذهبی خاطرنشان کرد :  حمایت سازمان اوقاف از بیش از ۱۲ هزار مجلس عزاداری  حسینی علاوه بر محافل مجالس امامزادگان که دارای شرایط لازم است از دیگر برنامه‌های سوگواره بصیرت عاشورایی است.

شرفخانی اقامه نماز جماعت باشکوه به خصوص نماز ظهر و عصر روز تاسوعا و عاشورا در سطح ۳۱۲۵ امامزاده، برنامه ختم قرآن و برپایی محافل انس با قرآن در مراسم و محافل عزاداری وتولید محصولات نمایشگاهی، چاپ کتاب مسابقه رسم خط کربلا در ۱۰ هزار نسخه وکتاب تحلیل جامع زندگی ۲۵۰ ساله ائمه (ع) را از دیگر برنامه‌های سوگواره بصیرت عاشورایی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha